נשיא קטלוניה דחה הכרזת העצמאות כדי להיכנס למו"מ עם ספרד

כשברקע איומי ממשלת ספרד לעצור אותו אם יכריז על מהלך חד-צדדי, הודיע נשיא קטלוניה כי יבקש מהפרלמנט להשהות את הכרזת העצמאות למען דיאלוג נוסף ■ "מיליונים מאמינים שלקטלונים צריכה להיות מדינה" ■ "המשבר ייפתר רק באמצעות משא ומתן"

נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס
נשיא קטלוניה / צילום: רוייטרס

נשיא קטלוניה, קרלס פיוג'דמון, נאם הערב (ג') בפני הממשלה הקטלונית, על מנת "להסביר את השלכות משאל העם" בנוגע להכרזת עצמאות חד-צדדית מספרד וביקש להשהות את ההחלטה משום שלדבריו המשבר יכול להיפתר רק באמצעות משא ומתן. בינתיים דחתה ממשלת ספרד את ההצעה לפתוח במו"מ כזה.

יש לציין את התרומה של קטלוניה לכלכלת ספרד שנמצאת בלאו הכי במשבר כבר לא מעט שנים. קטלוניה אחראית ללא פחות מ-20% מהתוצר של ספרד כולה - מה שעשוי להיות אחד הגורמים להחרפת ההתנגדות של הממשלה הספרדית למהלך ההתנתקות מהחבל.

את הנאום פתח פיוג'דמון בהתייחסות להתנגשויות האלימות בין אזרחי קטלוניה למשטרה הספרדית. "אני לא רוצה לאיים או להעליב, אנו צריכים להוריד את רמת המתח, לא להמשיך להזין אותו" אמר. "אנו חלק מאותה קהילה ואנו צריכים לנוע קדימה יחדיו. לעולם לא נסכים על הכל, אך הוכחנו שהדרך קדימה היא בדמוקרטיה, שלום ודיאלוג", המשיך.

עם זאת, גינה הנשיא את התנהלות משטרת ספרד, שפעלה למניעת משאל העם בתחילת החודש. "מטרתם הייתה לזרוע פחד ופאניקה, ולגרום לאנשים להישאר בבית", האשים. "אולם זה השתבש - הם לא השיגו את מטרתם, בגלל שיותר משני מיליון בני אדם יצאו חרף הפחד".

לאחר כ-20 דקות אמר כי הוא "מעוניין לשלוח מסר של דיאלוג" לממשלת ספרד: "אנחנו לא פושעים ולא משוגעים. אנחנו אנשים רגילים שרק רוצים להצביע. אנחנו מוכנים לדבר ולנהל דיאלוג. אין לנו דבר נגד ספרד, אנחנו רוצים להבין אותה טוב יותר. במשך שנים היחסים לא עבדו וכעת הם כן מתנהלים".

בהמשך הוסיף הנשיא כי חבל קטלוניה זכאי לקבל עצמאות והוסיף כי משאל העם שנערך בתחילת החודש היה "משאל של הגדרה עצמית" במהלכו הצביעו הרוב "כן" לעצמאות. בהמשך הגיע הנשיא לעיקר נאומו ואמר: "אבקש מהפרלמנט להשהות את ההכרזה על עצמאות על מנת לקיים דיאלוג".

הבוקר עמד הנשיא בראש ישיבת קבינט, בה דנו מנהיגי חבל קטלוניה בתרחישים האפשריים - לאור התנגדות ספרד לתוצאות משאל העם. הבוקר קראה גם המועצה האירופאית לכל הצדדים להפעיל שיקול דעת ולפתוח בדיאלוג, בתקווה שהדבר יוביל לסוף המשבר. הערב הודיעה ממשלת ספרד כי היא דוחה את ההצעה להליך גישור מול קטלוניה.

"צריך לצאת מהעימות הזה במהרה", הבהירו בנציבות האירופית, "אלימות לא יכולה להיות כלי פוליטי ואנו הבענו את ביטחוננו בראש הממשלה הספרדי ראחוי על מנת שיפעל בנושא תוך הפגנת כבוד לחוקה הספרדית ולזכויות האזרחים".

מי שהתייצבה אמש באופן מפתיע לצד הממשלה הספרדית היא ראשת העיר ברצלונה עדה קולאו, שקראה לנשיא קטלוניה לחזור בו מכוונותיו, והעבירה מסר של אחדות לקראת היום המותח. "במצב הנוכחי התוצאות של ה-1 באוקטובר לא יכולות לשמש ערובה להכרזת עצמאות", אמרה קולאו בהתייחסות למשאל העם. לדבריה, התוצאות "מהוות הזדמנות לבניית דיאלוג וגישור בינלאומי. זהו הזמן לבנות גשרים ולא להרוס אותם".