דיווח: טראמפ הציע להכפיל פי 10 הארסנל הגרעיני של ארה"ב

ברשת NBC צוטטו גורמים שנכחו בפגישה מתוחה של הנשיא עם שורה של בכירים בממשל, שהופתעו מהדברים - בסיום הישיבה כינה שר החוץ טילרסון את הנשיא "אידיוט" 

טראמפ וטילרסון /  צילום: רויטרס
טראמפ וטילרסון / צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הקיץ כי הוא רוצה להכפיל כמעט פי עשרה את הארסנל הגרעיני של ארצו - כך דווח היום (ד') ברשת NBC, מפי גורמים שנכחו בפגישה של גורמי ביטחון אמריקניים בכירים שבה נאמרו הדברים.

יועציו של טראמפ, ובהם ראש המטות המשולבים ג'וזף דנפורד ושר החוץ רקס טילרסון, הופתעו מהדברים. הישיבה, שעסקה בבחינת הכוחות והמבצעים של ארצות הברית ברחבי העולם, הייתה ארוכה ו"מתוחה לעתים". לאחר שהסתיימה, נשמע טילרסון מכנה את טראמפ "אידיוט", אך לא ברור אם היו לכך סיבות נוספות.

הדברים נאמרו בתגובה לנתונים שהוצגו לנשיא בישיבה ב-20 ביולי, ולפיהם מאגר הנשק להשמדה המונית שבידי וושינגטון מצטמצם בהתמדה מאז שנות ה-60 המאוחרות. טראמפ אמר שהוא מעוניין במאגר גדול יותר, ו"לא להגיע לקצה התחתון של עקומת הירידה".

הנוכחים בישיבה הסבירו את המכשולים החוקיים והמעשיים הטמונים בהתעצמות גרעינית, ושהעמדה הצבאית חזקה יותר כעת מאשר בתקופה שבה המאגר היה בשיא גודלו. לדברי הגורמים ששוחחו עם רשת החדשות האמריקנית, תוכנית כזו אינה נמצאת כעת על הפרק.

טראמפ כינס אתמול פגישה עם הצוות שלו לביטחון לאומי שבה דן, על פי הודעת הבית הלבן , ב"טווח של אפשרויות להגיב לכל ביטוי של אגרסיביות מצד קוריאה הצפונית או למנוע ממנה, במידת הצורך, לאיים על ארצות הברית ועל בעלות בריתה בנשק גרעיני".

טראמפ הגיב לפרסום וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "חדשות NBC השקרנים המציאו סיפור שרציתי להגדיל פי עשרה את הארסנל הגרעיני של ארצות הברית". עוד הוסיף כי זהו "שקר מוחלט, עם כל ה'פייק ניוז' של רשת NBC ועמיתיה, באיזה שלב זה ראוי לבחון מחדש את רישיונן?".

אתמול אמר טראמפ בריאיון שהעניק למגזין "פורבס" כי הוא אינו מאמין שטילרסון כינה אותו "אידיוט", כפי שדיווחה רשת NBC. עם זאת, הנשיא אמר כי אם שר החוץ אכן אמר את הדברים, "אנחנו נצטרך להשוות את ה-IQ שלנו".

"אני חושב שהדיווחים הללו הם בגדר פייק ניוז", אמר טרמאפ. "אבל אם הוא עשה זאת, אנחנו נצטרך להשוות, ואני יכול לומר לכם גם מי ינצח".

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס ניסתה להבהיר את דבריו. "הנשיא התבדח, ולא יותר", אמרה. "יש לו ביטחון מלא בשר החוץ, הם עובדים יד ביד לקדם את המדיניות של הנשיא".