לטראמפ נמאס מפייק ניוז: רוצה לשלול את הרישיון מ-NBC

נשיא ארה"ב מעצים את התקפותיו על התקשורת ש"מפרסמת מה שהיא רוצה" ■ תגובה על דיווח ב-NBC שטראמפ רוצה להגדיל "פי עשרה" את הארסנל הגרעיני של ארה"ב

לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, באמת נמאס מפייק ניוז - ממש נמאס - והוא החליט שהגיע הזמן להחריף את מאבקו בתקשורת העוינת, כהגדרתו. לא די בציוצים רגוזים בטוויטר נגד כלי התקשורת התורן שהעלה לו את לחץ הדם. הגיע הזמן לנסות לפגוע במדיה הסוררת במקום הרגיש ביותר - הכיס. וכך, אתמול הכריז טראמפ שהוא מתכנן לשלול את הרישיון הממשלתי מרשת השידור הענקית NBC, חברה בת של תאגיד קומקאסט.

במילים אחרות: נשיא ארה"ב שואף לסגור כלי תקשורת שאינם מסכימים עמו, שאיפה שהבהילה אזרחים וארגונים רבים שחירות הביטוי נר לרגליהם. האיום הנשיאותי החדש, שבא לאחר שורה ארוכה של התקפות על התקשורת הכתובה והאלקטרונית, לרבות הטחת עלבונות אישיים בעיתונאים, מזכיר יזמה של הנשיא לשעבר ריצ'ארד ניקסון לנקום במדיה.

ההבדל הוא, שניקסון בדק אצל אחד מיועציו, בשיחה פרטית, מה אפשר לעשות כדי לסגור חשבון עם כלי תקשורת. טראמפ מכריז על כך ברמקול הנשיאותי הגדול ביותר שהוא יכול למצוא. משקיפים בעלי ראיה גלובלית יותר עשויים להיזכר במדיניות אגרוף הפלדה של נשיא טורקיה, ארדואן, נגד עיתונים ועיתונאים שאינם חפצים ביקרו.

רשת NBC, החברה האם של ערוץ החדשות הליברלי MSNBC, שצורב את טראמפ בחומצה רעילה מדי ערב, הדליקה את הפתיל הנשיאותי בדיווח שלפיו הביע הנשיא שאיפה להגדיל את הארסנל הגרעיני של ארה"ב "פי עשר". השאיפה הובעה בפגישה של טראמפ עם בכירי צוות הביטחון הלאומי שלו בפנטגון ביולי. בעקבות אותה פגישה, העריך שר-החוץ, רקס טילרסון, אדם שמקמץ במילים בדרך כלל, שטראמפ הוא "אידיוט".

בחשבון הטוויטר שלו, תיאר טראמפ את הדיווח של NBC על שאיפתו להגדיל את ארסנל הגרעין כ"בדיה טהורה שנועדה להשפילני" ושאל האם לא צריך לשלול את הרישיונות הממשלתיים של רשתות שידור שמפיצות פייק ניוז. "זה רע למדינה", הוא הכריז. אך תמיהתו מבוססת על הנחה שיסודה בדיה מפני שמינהל התקשורת הפדרלי (Federal Communication Commission) נתן רישיונות רק לתחנות שידור מקומיות, לא לרשתות שידור ארציות.

לאחר הציוץ הזה, בשיחה קצרה עם עיתונאים, בפוטו-אופ לפני פגישה עם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, הכחיש טראמפ שהוא שואף להגדיל את מאגר הנשק הגרעיני של ארה"ב והוסיף: "בכנות, זה די מגעיל שהעיתונות יכולה לכתוב מה שמתחשק לה. אנשים צריכים לחשוב על זה". הוא נחפז להוסיף שהוא אינו קורא להטיל הגבלות על המדיה, אך "העיתונות חייבת להיות ישרה יותר".

"כלומר, ראיתי עיתונים בלתי ישרים במידה שלא תיאמן", הוא אמר. "זה לא אפילו לא שאלה של עיוות... לעיתונות יש מקורות שבכלל אינם קיימים".

וכעבור כמה שעות, הפצצה נוספת בטוויטר: "רשתות השידור נעשו כל כך חד-צדדיות, הן מעוותות כל כך את המציאות, הן כל כך כוזבות עד שצריך לקרוא תיגר על הרישיונות שלהן, ולשלול אותם אם צריך. זה לא הוגן כלפי הציבור".

טראמפ החל להיאבק פומבית במדיה כבר במסע הבחירות שלו ב-2016. הוא נהג להצביע על מתחמי העיתונאים בעצרות ההמונים שלו והסית את הנוכחים נגד הכתבים. הוא ניהל מסעות צלב במיוחד נגד "נו יורק טיימס", "וושינגטון פוסט" ו-CNN. בשבוע שעבר הוא קרא לוועדת המודיעין של הסנט לחקור גופי תקשורת על פייק ניוז. בסוף השבוע הוא הביע תיעוב מהאג'נדה האנטי-טראמפית של מנחי תכניות הבידור הליליות והציע לחזור לדוקטרינת השוויון שבה רשתות ותחנות טלוויזיה חויבו לתת "זמן שווה" לדעות פוליטיות מנוגדות שלא קיבלו ביטוי בשידוריהן.