ארה״ב פרשה מארגון אונסק"ו: "מוטה נגד מדינת ישראל"

(עדכון): הארגון אמור לקדם שיתופי פעולה בינלאומיים בתחום החינוך המדע והתרבות, אך הפך ברבות השנים לגוף פוליטי המושפע מן הרוב האוטומטי נגד ישראל

אירינה בוקובה, מזכ"לית ארגון אונסק"ו / צילום: מייק סאגר, רויטרס
אירינה בוקובה, מזכ"לית ארגון אונסק"ו / צילום: מייק סאגר, רויטרס

דוברת מחלקת המדינה הת׳ר ניוארט הודיעה היום (ה') בכתב לארגון החינוך, מדע ותרבות של האו״ם (אונסק"ו) כי היא פורשת מחברות בארגון. באונסק"ו, היושב בפריז, חברות 195, מדינות והוא אמור להיות הארגון שמקדם שיתופי פעולה בינלאומיים בתחום החינוך המדע והתרבות, אך הפך ברבות השנים לגוף פוליטי המושפע מן הרוב האוטומטי נגד ישראל. רבות מהחלטותיהם בנוגע לישראל ולמקומות הקדושים בישראל הרתיחו את ממשלת ישראל.

בהודעת ארה״ב נאמר ״ההחלטה לא נתקבלה בקלות והיא משקפת את הדאגה של ארה״ב מבעיות רבות באונסק"ו, הצורך המשמעותי ברפורמה בארגון ומכך שהוא ממשיך להיות מוטה נגד מדינת ישראל״.

ארה״ב העבירה למנהלת הראשית של אונסק"ו, אירינה בוקובה, כי היא מעוניינת להמשיך להיות מעורבת באונסק"ו ולכן תיוותר שם בעמדה של מדינה-משקיפה. זאת על מנת לאפשר לארה״ב להמשיך להביע את עמדותיה, ולתרום ממומחיותה של ארה״ב בתחומי ״ההגנה על חופש הביטוי, טיפוח אתרי מורשת ושיתופי פעולה בתחום החינוך והמדע״.

לפי תקנון אונסק"ו, פרישתה של ארה״ב תיכנס לתוקף ב 31 בדצמבר 2018, ועד לאותו תאריך ארה״ב נשארת חברה מן המניין בארגון.

בצאת החג הודיע לשכת ראש הממשלה נתניהו שהוא מנחה את משרד החוץ הישראלי לתכנן את תהליך פרישת ישראל מאונסקו. נתניהו אמר שהוא מברך את נשיא ארה״ב על ההחלטה ״האמיצה והמוסרית, משום שאונסק״ו הפך לתיאטרון האבסורד ומשום שבמקום לשמר את ההיסטוריה, הוא מעוות אותה.״

יו״ר הקואליציה, ח״כ דוד ביטן, אמר בתגובה לפרישת ארה״ב מאונסקו: ״מודה לממשל האמריקאי על ההחלטה האמיצה ועל העמידה האיתנה לצידנו נגד הארגון שכבר מזמן הפך לכלי לתעמולה אנטי ישראלית ואנטישמית במסווה של ארגון בינלאומי נייטראלי. אני קורא לממשלת ישראל להודיע על פרישה מיידית מהארגון בעקבות ארה״ב״.

 יו״ר יש עתיד, יאיר לפיד, צייץ היום בשעות הבוקר (לפני שיצאה ההודעה מוושינגטון) שבעקבות ארה״ב גם על ישראל לפרוש מיידית מן הארגון. ״לא יכול להיות שהם יפרשו בגלל ישראל ואנחנו נישאר״ הוא צייץ.

יו״ר מפלגת העבודה אבי גבאי צייץ ״מברך את משרד החוץ האמריקאי על החלטה נכונה לפרוש מחברות באונסק"ו. אונסק"ו לא עוסק בתרבות אלא בעיוות ההיסטוריה היהודית ובפוליטיקה של סמלים.״