עובדי אגוד: "למיזוג עם מזרחי השלכות קשות על אלף עובדים"

נציגי ועד בנק אגוד מבקשים פגישה עם אנשי הרשות כדי להציג את עמדתם נגד המיזוג ■ בשבוע הבא יקיימו פגישה נוספת עם בעלי השליטה בבנק

בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין
בנק אגוד / צילום: שי אפשטיין

ועד העובדים בבנק אגוד מבקש להיפגש עם רשות ההגבלים העסקיים ולשכנע את אנשיה שלא לאשר מיזוג של הבנק לתוך מזרחי טפחות. בנוסף, בשבוע הבא אמורים נציגי הוועד לקיים פגישה נוספת עם בעלי השליטה של הבנק משפחות לנדאו, מנור וד"ר יעל אלמוג זכאי. מניותיו של שלמה אליהו בבנק מוחזקות בנאמנות.

במכתב שכתב הוועד לממונה על ההגבלים העסקיים ד"ר מיכל הלפרין, ואשר הגיע לידי "גלובס", נכתב: "אנו מבקשים להיפגש, להתייצב ולטעון בעניין המיזוג הצפוי, אשר יש לו השלכות קשות על התחרות בין הבנקים, וכן השלכה מוחשית על פרנסתם של למעלה מאלף עובדי בנק אגוד". נציין כי הלפרין עצמה לא תוכל לטפל בסוגיית המיזוג, בשל הסדר ניגוד העניינים שעליו חתמה כשנכנסה לתפקיד.

בעוד בבנק ישראל תומכים במיזוג הצפוי, ברשות ההגבלים שומרים את הקלפים קרוב לחזה ולא אומרים מהי עמדתם בסוגיה הרגישה הזו, בטענה שיבדקו את העסקה לעומק רק לאחר שתיחתם ותוגש בקשה מסודרת למיזוג.

בינתיים נראה כי הסוגיה המרכזית שמעכבת את החתימה על ההסכם היא הגעה להסכמות עם ועד העובדים בבנק באשר לקיצוצים הצפויים לאחר המיזוג. מתוך 1,200 עובדי הבנק, הכוונה היא שלאחר המיזוג ייקלטו רק כ-700 עובדים לתוך מזרחי טפחות. במזרחי טפחות דורשים שבעלי השליטה יגיעו להסכמות עם העובדים מראש, ולא מתכוונים לנהל בעצמם את המגעים.

לעומת זאת, בוועד העובדים אין כל כוונה לקיים מגעים כאלה, ובכוונתם לעשות ככל שביכולתם כדי למנוע מיזוג של הבנק ופיטורי עובדים. "אין לנו כוונה להכשיר את השרץ", אומר גורם בוועד.

לפני כחודש קיימו בעלי השליטה בבנק פגישה ראשונה עם ועד העובדים. בפגישה אמר שייקה לנדאו, מבעלי השליטה, כי הוא ושותפיו לא הצליחו למצוא רוכש לבנק אגוד שישמור עליו כבנק עצמאי. "עשינו מאמצים רבים למצוא קונה ראוי לבנק שישמור על עצמאותו. לצערנו, מאמצים אלה לא נשאו פרי ולא נמצא קונה פרטי ראוי לבנק".

בוועד הציגו לבעלים תוכנית שתשמור על עצמאות הבנק, שכללה בין היתר תוכנית התייעלות ורכישת 10% ממניות בעלי השליטה על ידי העובדים, והבעלים אמרו שיבדקו את העניין. כאמור בשבוע הבא צפויים הצדדים להיפגש שוב.

בינתיים הלחץ על לוחות הזמנים לקידום העסקה ירד. בתחילת החודש האריך בנק ישראל לאליהו את היתר השליטה בבנק שפג החודש, וזאת עד למועד לא מוגדר לצורך קידום העסקה. יחד עם זאת, בנק ישראל דורש לקבל מדי רבעון עדכון על התקדמות העסקה, ובמידה שימצא לנכון (אם המגעים לעסקה לא יתקדמו) יחליט שלא להאריך יותר את ההיתר.