הוויכוח על איחוד כוכב יאיר-צור יגאל עם צור יצחק מגיע לבג"ץ

מועצת כוכב יאיר-צור יגאל עתרה נגד שר הפנים דרעי ומנכ"ל המשרד, שהורו לבחון שוב איחוד עם צור יצחק ■ במועצה טוענים כי הוחלט כעת לפתוח שוב את הנושא מסיבות לא ברורות ■ משרד הפנים: "העתירה הוגשה משיקולים פוליטיים"

בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי
בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי

הוויכוח אודות איחוד אפשרי של היישוב כוכב יאיר-צור יגאל עם היישוב הסמוך צור יצחק מגיע לבית המשפט. המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל עתרה לבג"ץ נגד שר הפנים, אריה דרעי, ומנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, בעקבות ההחלטה להקים ועדת גבולות חדשה ליישוב צור יצחק, פחות משנה לאחר שהוועדה הראשונה בעניין המליצה נגד איחוד. בעתירה מבקשת המועצה מבג"ץ לתת צו ביניים ולמנוע מהוועדה הגאוגרפית של משרד הפנים להמשיך את פעילותה עד למתן פסק דין בעניין.

נזכיר כי בימים אלה בוחן משרד הפנים את אפשרות איחודה של המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל עם צור יצחק, יישוב קהילתי עירוני השייך היום למועצה האזורית דרום השרון. לפני שנה בדיוק הקים משרד הפנים וועדה שתבחן את הנושא וזו המליצה שלא לאחד בין היישובים. מהעתירה עולה כי למרות זאת הקים המשרד לפני מספר חודשים ועדת גבולות נוספת שתבחן את אותו הנושא בדיוק. העותרים טוענים כי ביום אחד ובהפתעה גמורה קיבלו ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל וראש מועצת דרום השרון הודעה על הקמת ועדה שנייה, ובתוך פרק זמן זעום כבר קבעה דיונים הנערכים בימים אלה. על בסיס זה הוגשה העתירה.

"לא מקריות תמימה"

ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, שמי אליאל, טוען כי פנה במכתבים לשר הפנים ולמנכ"ל המשרד, כדי להבין את שינוי עמדתו של משרד הפנים, אולם לא זכה למענה. בעתירה נטען כי "לפי מיטב ההערכה, הפגמים המנהליים הרבים במינוי הוועדה השנייה ובהענקת סמכויותיה, המפורטים בעתירה זו, וממילא צירוף כולם יחד, אין יסודם במקריות תמימה או ברצף אקראי של טעויות. הוועדה השנייה הוקמה לבקשתו של מישהו המבקש להוציא את צור יצחק מתחומי המועצה האזורית דרום השרון בכל מחיר. כך נוצרת התחושה כי התוצאה ידועה מראש והוועדה היא כסות וכל תכליתה הוא רצון מקימיה לשנות בכוח השררה, בלי הצדקה ובשל שיקולים זרים את המלצות הוועדה הראשונה".

עוד טוענים העותרים כי קיים "חשש לקיומם של שיקולים זרים ופסולים והתנהלות בלתי סבירה של גוף ציבורי...הוועדה השנייה מתנהלת באופן תמוה: היא קובעת ישיבות בזו אחר זו, מסרבת לבקשת העותרת להעניק לה זמן להכין את עמדתה ולשכור יועצים, מסרבת להשיב אף היא למכתבים המופנים אליה בסוגיות העולות בחלקן בעתירה זו ונוהגת בחיפזון רב".

נציין כי מועצת כוכב יאיר-צור יגאל מתנגדת לאיחוד עם צור יצחק מסיבות שונות, ובהן הריחוק הפיזי בין שני היישובים, הצפי לגדילתו של צור יצחק שצפוי להיות גדול הרבה יותר מכוכב יאיר, חוסר יכולת כלכלית ותשתיתית של המועצה להכיל יישוב נוסף והליך החלמה שטרם הסתיים מהאיחוד הקודם של כוכב יאיר עם צור יגאל.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "מנדט ועדת החקירה הגאוגרפית לאזור המרכז כולל כ-15 נושאים שונים וביניהם בחינת מעמדו המוניציפלי של היישוב צור יצחק. בפני הוועדה חלופות שונות ובימים אלה היא דנה במכלול ההשפעות האזוריות, בטרם תמליץ למנכ"ל ולשר שיכריע בסוגיה, לאחר שישמע את המלצתה. הוועדות הגיאוגרפיות הוקמו והחליפו את ועדות החקירה אד הוק, במטרה לבחון את התמונה האזורית הכוללת, בראייה מרחבית, תוך שמיעת כלל הנוגעים בדבר וקבלת החלטה על בסיס נתונים מבוסס ומעמיק.

"ברור לכל כי העתירה שהוגשה נובעת משיקולים פוליטיים ומהווה בזבוז כספי ציבור, שכן לא התקבלה כל החלטה של שר הפנים בנושא, ויתר על כן, הוועדה טרם המליצה בנושא ואף לא סיימה את דיוניה. טענותיו של ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל אינן מבוססות, בלשון המעטה, ויורדות לפסים אישיים שלא לצורך.

"בחינת מעמדו המוניציפלי של צור יצחק הובאה בפני הוועדה הגאוגרפית בעקבות עבודת מטה שבוצעה לאחרונה במשרד הפנים בנוגע לוועדים מקומיים גדולים במועצות אזוריות וכן, שינוי נסיבות משמעותי שאירע באחרונה הנוגע ליוזמת משרד השיכון להקים נדבך עירוני הצפוי לכלול אלפי יחידות דיור במרחב המדובר".