בנק ירושלים מוכר את תיק הברוקראז' למיטב דש ב-21 מ' ש'

מדובר בתיקי הלקוחות הפרטיים והעצמאיים והלקוחות המוסדיים שסביבם נסובה פעילות הברוקראז' של הבנק ■ הבנק אמנם מוכר את פעילות הברוקראז' דה-פקטו אך נשאר עם חבר הבורסה • עמלות ניירות ערך – איפה זול ובטוח?

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מיטב דש  ממשיך להרחיב את פעילות הברוקראז' שלו באמצעות רכישות והפעם רוכש את תיקי לקוחות הברוקראז' של בנק ירושלים  בתמורה ל-21 מיליון שקל. מדובר בתיקי הלקוחות הפרטיים והעצמאיים והלקוחות המוסדיים שסביבם נסובה פעילות הברוקראז' של הבנק.

את התיקים הנרכשים יקלוט מיטב דש באמצעות מיטב דש טרייד ומיטב דש ברוקראז'. בנק ירושלים צופה כי יציג רווח לפני מס של כ-20 מיליון שקל. הבנק אמנם מוכר את פעילות הברוקראז' דה-פקטו אך נשאר עם חבר הבורסה, ובמסגרת זו עם החזקותיו במניות הבורסה לכשזו תהפוך לחברה "רגילה".

בסוף 2013 מוזגה לבנק ירושלים כלל פיננסים בטוחה - פעילות הברוקראז' של קבוצת כלל ביטוח, שבעבר נמנתה עם מובילי השוק, וברבות השנים איבדה גובה. באותה עסקה רכש בנק ירושלים את פעילות חבר הבורסה של כלל פיננסים, נוסף על חבר הבורסה שכבר היה קיים אצלו, ומיזג בין שניהם.

מבחינת מיטב דש, המנוהל על ידי אילן רביב, מדובר במיזוג חמישי בתחום הברוקראז'. חבר הבורסה של מיטב דש הוא, למעשה, חיבור של כמה חברי בורסה, שמוזגו אליו לאורך השנים. זה התחיל עם חבר הבורסה של גאון טרייד; המשיך עם "בליעת" חברת הבורסה של ישיר בית השקעות; לאחר מכן, מוזג חבר הבורסה של דש; אחריו מוזג חבר הבורסה של אי-אונליין (אי-ברוקר, שהיה בעבר של הראל בית השקעות); ועתה - המיזוג של בנק ירושלים. כלומר, מדובר בגוף שיודע לצמוח אורגנית באמצעות רכישות ומיזוגים, ושנוקט מהלכים כאלה בשלל תחומי פעילותו.

מבחינת בנק ירושלים המהלך של מכירת חבר הבורסה נעשה כחלק משינוי אסטרטגיה שמוביל מנכ"ל הבנק בשנתיים האחרונות, גיל טופז. בנק ירושלים, השביעי בגודלו במערכת הבנקאית, סובל מחיסרון לגודל. לדברי טופז, "אסטרטגיית ההתמחות והמיקוד תאפשר לנו להתכנס לפעילות הליבה ולהשיג יתרון תחרותי לטווח ארוך".

את בנק ירושלים ייצג עו"ד דני מרקוביץ' ממשרד יגאל ארנון. את מיטב דש טרייד ומיטב דש ברוקראז' ייצגו עוה"ד ניר דאש ורעות אלקלעי ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן ושות'.