הפתרון לבעיה הגדולה שתוקעת את הגדלת היצע הדירות במרכז

בחודשים האחרונים צוברת תאוצה התסיסה של תושבים רבים בערים שונות באזורי הביקוש נגד תוכניות המתאר ■ התושבים מתנגדים לבנייה המואצת ועושים הכול כדי לתקוע מקלות בגלגלים ■ התוצאה בכל המקרים היא עיכוב בבניית דירות חדשות ותשתיות חיוניות

נדלן דירות חדשות בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי
נדלן דירות חדשות בנייה חדשה / צילום: תמר מצפי

בחודשים האחרונים התסיסה של התושבים בערים שונות נגד תוכניות המתאר רק תופסת תאוצה. התושבים מתנגדים לבנייה המואצת אליה מכוונת המדינה ועושים הכול כדי לתקוע מקלות בגלגלים. המתנגדים בכל עיר אפילו התאגדו יחד תחת הכותרת "המטה למאבק לבינוי שפוי", ולא נראה שהקולות האלו ישקטו בקרוב.

אחד הטיעונים המרכזיים של המתנגדים לתוכניות הבנייה הגדולות מדבר על המושג "צפיפות". התושבים הקיימים לא רוצים עוד שכונות חדשות, לא רוצים עוד פקקים בבוקר בדרך לבית הספר או לעבודה וטוענים שהתשתיות המקומיות לא יעמדו בעומס. מנגד, במינהל התכנון ובמשרד האוצר טוענים שאת הכול הם לוקחים בחשבון, ושמשבר הדיור בישראל דורש טיפול משמעותי להגדלת ההיצע.

בינתיים, למתנגדים יש גם הישגים. בהרצליה למשל, הצליחו להחזיר את תוכנית המתאר לדיון מחודש בוועדה המקומית אחרי שכבר עברה לוועדה המחוזית. זה הישג משמעותי שלא מן הנמנע פתח עכשיו חלון או דלת למקרים דומים במקומות אחרים. אבל במקביל, יש גם לא מעט מקומות בהם תוכניות המתאר מתקדמות ללא הפרעה ורק בשלבים מאוד מתקדמים פתאום מתעוררת התנגדות התושבים. במצב כזה ההתנגדות כבר מאוחר מידיי ואז מגיעים לא פעם גם למועצה הארצית אבל גם לבג"ץ. התוצאה בכל המקרים היא עיכוב. עיכוב בתוכניות, עיכוב בבנייה חדשה, ובין היתר, גם עיכוב בבניית אותן תשתיות חשובות.

אבל הדברים האלו יכולים להימנע. אם כל התושבים שמתנגדים היום היו מודעים לתוכניות עוד בשלב הראשוני, אולי התמונה הייתה שונה. ואם התושבים היו יודעים לקרוא את התוכניות שלא פעם מנוסחות בלשון תכנונית מסובכת, אולי היה סיכוי לשיתוף ציבור אמיתי בשלב מוקדם.

כמו שרשות המיסים פתחה את מאגר העסקאות למכירת דירות לציבור הרחב לפני מספר שנים, דבר דומה צריך לקרות גם בכל הקשור לתוכניות. צריך להנגיש את כל מסמכי התכנון לציבור. לאפשר לכל אחד להיכנס לאתר אינטרנט ייעודי שם יוכל לבחור בתוכנית אותה הוא רוצה לבחון. אפשר, וגם רצוי להוסיף לכל תוכנית גם נספח בלשון ברורה יותר, עם הסברים. בחלק מהרשויות האתרים המקומיים מאפשרים עיון בתוכניות עד רמת היתרי הבנייה המלאים. אבל זה ממש לא המצב בכל מקום.

הנגשת המידע התכנוני לכלל הציבור צריך להיות מובן מאליו. אפשרות פשוטה וקלה להיכנס ולמצוא תוכניות, סטטוס אישור וגם היתרים או עררים שהוגשו נגד תוכנית תאפשר לכל הצדדים לנהל דיון אמיתי. ואולי, אפילו, להפחית את היקף ההתנגדויות שגורם לעיכובים, מוצדקים או לא מוצדקים, ברשויות השונות.