רכבת אווירית של בכירים מתעשיית הרכב החכם בדרך לישראל

בשבועות הקרובים ינחתו בארץ דמויות מרכזיות בתעשיות הרכב, ההיי-טק ובנקאות ההשקעות העולמית כדי להשתתף בוועידות ובכנסים בנושא האוטו-טק

תחום הרכב בישראל סובל מהפרעת אישיות דו-קוטבית. מצד אחד, המדינה ממשיכה להתייחס לכלי רכב כאל מוצר מותרות בורגני, שצריך להיענש במיסוי מהגבוהים בעולם ולהוות מקור לא אכזב לרווחי מסחר - והתוצאה היא רגולציה ושיטות סחר שאינן מותירות לאזרח הקטן שום אפשרות לזכות במשחק מול ה"קזינו".

מצד אחר, ישראל היא גם המקום שבו מעוצב כיום העתיד של תעשיית הרכב העולמית - וזו אינה מליצה. חברות ישראליות ויזמים ישראלים מכתיבים את הטון בתחום הרכב האוטונומי והתחבורה השיתופית, ומנהלים ואנשי מחקר ישראלים, שחלקם צמחו במוסדות אקדמיים בישראל, מועסקים בצמרת תעשיית הרכב העולמית ומעצבים את דמותה.

המפגש בין עולם הרכב העתידי לבין המציאות העגומה יוצר סיטואציות שנעות על הגבול שבין עצוב למגוחך. ראו לדוגמה את משרד התחבורה: לפני פחות משלוש שנים, בעת גיבוש "חוק שירותי הרכב", יצא שר התחבורה למסע צלב נגד תעשיית הרכב הבינלאומית.

המשרד ניסה לגרום ליצרני הרכב לרקוד לצלילי חליל הרגולציה המקומית, איים עליהם בסנקציות חמורות ועשה למכתבי המחאה ששלחו "שיימינג" פומבי בוועדת הכלכלה. לעומת זאת, כיום, כאשר יצרני הרכב הם לקוחות ומשקיעים מרכזיים של חברות אוטו-טק ישראליות והם מחוזרים רשמית וממלכתית - ברמת ראש הממשלה ומטה - הטון הפומבי של שר התחבורה נרגע.

מה אתם יודעים, אפילו זכינו החודש להכרזה חגיגית על הקמת מסלול ניסויים מקומי לרכב אוטונומי, שישרת את תעשיית הרכב - ממש כמו בעולם הגדול. אמנם ממשלות בעולם פותחות כיום לניסוי כבישים ציבוריים ומקימות מתקני ניסוי בהשקעה של מאות מיליוני דולרים - ואילו אצלנו מדובר בכביש צדדי ישר, שסגור זמנית לרגל עבודות, אבל מה זה משנה, העיקר הכוונה.

לפיכך יסלחו לנו קוראינו אם לאחרונה אנחנו מגיחים תכופות מהמציאות התחבורתית העכורה של כבישי ישראל ויוצאים לשאוף קצת אוויר פסגות עתידני ואופטימי בענף האוטו-טק הישראלי, שלא מפסיק להפתיע ולחדש.

המספרים של מהפכת הרכב האוטונומי
 המספרים של מהפכת הרכב האוטונומי

רכבת אווירית של אח"מים

יזמי האוטו-טק המקומיים כבר לא "רצים לספר לחבר'ה" על כל התפתחות עסקית וטכנולוגית מרגשת. אבל עדיין אפשר ללמוד, בין השורות, לא מעט על הנעשה כאן ועל העתיד לבוא. לדוגמה, ראו את הרכבת האווירית של אח"מים מתעשיית הרכב שתגיע לישראל בשבועות הקרובים כדי להשתתף בוועידות ובכנסים בתחום הרכב החכם.

לא מדובר בביקורי גישוש חשאיים מתחת למסכי הרדאר כפי שהיה בעבר אלא בהתייצבות פומבית בחזית, כולל הרצאות, נאומים ומצגות. כבר הזכרנו בטור קודם את כנס GTC בנושא הרכב החכם, שייערך השבוע בחסות ענקית הצ'יפים NVIDIA, ואליו יגיעו בכירי הקונצרן (ששוויו חצה לאחרונה את ה-115 מיליארד דולר), מרמת היו"ר ומטה. מיד בעקבותיו (25 באוקטובר) ייערך כאן כנס ההיי-טק השנתי JOURNEY, שגם בו יוקדש השנה מקום חשוב לתחום הרכב החכם.

ברשימת המרצים מצאנו נציג מעניין מתעשיית הרכב: ג'וזף הייר, מנהל בכיר בחטיבת הפיתוח העסקי הגלובלית של פורד. הייר הוא דוגמה לסוג המנהלים שמעצבים כיום את דמותה של תעשיית הרכב האמריקאית והעולמית. הוא לא צמח מתחום הרכב וגם לא מתחום הטכנולוגיה אלא מגיע מעולם הבנקאות, שבו שימש בתפקידו הקודם כמנהל שותף בקרן ההשקעות גוגנהיים (שמנהלת השקעות בהיקף של יותר מ-300 מיליארד דולר).

הייר גויס ב-2015 על ידי פורד כדי לאתר ולנהל פעילויות השקעה, מיזוג ורכישה של חברות אוטו-טק בהיקף של מיליארדים והוא חתום בין השאר על העיסקה שבה נרכשה חברת SAIPS הישראלית בכמיליארד דולר, ולאחרונה גם על עסקת הרכישה של ARGO AI האמריקאית בסכום דומה. זה הקליבר של "סוגרי העסקאות" מהתעשייה שנוהרים כיום לישראל, ולמרות שפורד, בניגוד ל-GM, גילתה עד כה עניין מאופק ומהוסס בזירת האוטו-טק המקומית, המצב כנראה משתנה.

אסיה מעלה הילוך

בסוף החודש תיערך בארץ גם ועידת ראש הממשלה החמישית לנושא תחליפי דלק ותחבורה חכמה והצצה ברשימתה העדכנית של המרצים ומשתתפי הפאנלים בוועידה יכולה לספק כמה תובנות ורמזים.

אחד השמות הבולטים הוא המיליארדר ההודי ראטן טאטה, לשעבר יו"ר קבוצת הענק ההודית, "טאטה ובניו". זה אינו הביקור הראשון של טאטא בישראל - לקבוצה יש כאן לא מעט עסקים בתחומי התעשייה והביטחון - אבל זו הגיחה הראשונה הפומבית הראשונה שלו בנושא האוטומוטיבי.

לקונצרן טאטא יש חטיבת רכב עצמאית ענקית לצד שליטה ביצרנית הרכב הבריטית יגואר-לנדרובר והיא נמצאת כיום במהלך אסטרטגי להגדלת רווחיותה ולמיצובה מחדש כחברת רכב "עתידנית" עם קשת רחבה של דגמים חשמליים, היברידיים נטענים ושופעי מערכות אוטונומיות. לא היינו פוסלים את האפשרות שהביקור ילווה גם בהכרזה על מהלך עסקי או מחקרי בפרופיל גבוה בישראל.

ואם בתעשיית הרכב של אסיה עסקינן, היינו ממליצים לשים לב לעוד כמה מהאורחים המכובדים מאסיה, שאמורים לשאת דברים בכנס. ד"ר יונגצ'ו צ'י, מנהל פעילות החדשנות בתחום האסטרטגיה והטכנולוגיה בקונצרן יונדאי מוטורס הקוריאני, הוא דמות שניצבת רק לעתים נדירות בחזית התקשורתית, אבל מאחורי הקלעים הוא אחד ממקבלי ההחלטות המרכזיים בתוכניות ההשקעה והפיתוח והרכש העתידיות של הקונצרן הקוריאני, עם תקציב של מיליארדי דולרים. יונדאי מוטורס הודיעה לאחרונה על מיזם משותף עם הטכניון בתחום הרכב החכם, שרב בו הנסתר על הגלוי. ייתכן שבכנס ייחשפו עוד פרטים על תוכניות הקונצרן בישראל.

גם שלושה אורחים מכובדים מסין יגיחו בכנס בקדמת הבמה. ברשימה מצאנו את מנכ"ל מרכז החדשנות של קונצרן SAIC, שנפתח השנה בישראל ושמר עד כה על פרופיל נמוך. לצדו יופיע ד"ר זאנג וונסונג, סגן נשיא בכיר בחברת התחבורה השיתופית הסינית DIDI. דידי, או "אובר של סין" כפי שהיא מכונה לעיתים, היא חברת הסטארט-אפ הסינית בעלת השווי הגבוה ביותר ובמאי השנה חצתה את שווי השוק של 50 מיליארד דולר. הגיוסים האינטנסיביים שערכה לאחרונה מעניקים לה כיום משאבים רציניים ומוטיבציה לרכישות בינלאומיות של נכסים משלימים. ככל הידוע לנו, עד כה לא ביצעה החברה השקעות פומביות בישראל, אבל הכול פתוח.

ה"אס" השלישי בחבורה הסינית היא דייזי קאי, בנקאית השקעות בכירה שמשמשת כיום כשותפה ב-BAIDU VENTURES, קרן השקעות הון סיכון מבית היוצר של קונצרן האינטרנט הסיני BAIDU. באידו כמעט הכפילה את שווי השוק שלה השנה (91 מיליארד דולר נכון להיום) וחלק לא מבוטל מהסנטימנט החיובי נובע מהשקעותיה בתחומים עתידיים כמו נהיגה אוטונומית, כולל קרן ייעודית חדשה בהיקף של 1.5 מיליארד דולר שהוכרזה החודש.

באידו כבר ביצעה בישראל כמה רכישות טכנולוגיות, אבל עד כה לא בתחום הרכב. בהתחשב במשאבים שהיא מקצה לתחום, לא נופתע אם גם היא תיכנס בחודשים הקרובים לפעילות גלויה וישירה בזירת האוטו-טק הישראלי.

פולקסווגן יוצאת מהארון?

ואי-אפשר להתייחס לאג'נדה של הוועידה ולאורחיה בלי להתייחס לריכוז יוצא הדופן בכנס של בכירי קונצרן פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה בעולם. מאז פרשת "דיזלגייט" וספיחיה סובלת הקבוצה כולה מפרנויה תקשורתית וגם פעילותה העסקית והטכנולוגית בישראל מתבצעת תחת איפול כבד. ובכל זאת, לא פחות משלושה יו"רים של חטיבות אסטרטגיות בקבוצה מתייצבים השנה פומבית לכנס במדינה הקטנה והנידחת שלנו, שעד לפני כמה שנים זכתה לביקורים מפולקסווגן רק בדרג של מנהלי מכירות אזוריים ומטה. הדמות הבולטת הוא אולה הרמס, מנהל חטיבת החדשנות ופתרונות התחבורה השיתופיים MOIA של פולקסווגן.

בתערוכת פרנקפורט בחודש שעבר, ניצבה MOIA במרכז הבמה התקשורתית של הקונצרן והציגה אבות טיפוס של כלי רכב ופתרונות לתחבורה שיתופית, חשמלית ואוטונומית. הרמס הוא אחד המובילים את הכיוון האסטרטגי הזה והיה מיוזמי ההשקעה האסטרטגית (300 מיליון דולר) ב-GETT הישראלית. יו"ר פולקסווגן כינה את GETT "מותג שלנו". האם הייתה זו פליטת פה או בעיית תרגום? הכול אפשרי. לצדו יגיעו לכנס גם יו"ר חטיבת סיאט של הקונצרן ואפילו יו"ר למבורגיני, מותג בשליטת אאודי, שאמנם אין לו נוכחות מסחרית רשמית בישראל אבל נחשב "חוד החנית של המו"פ הטכנולוגי" של הקונצרן הגרמני במטרה לתת מענה עתידי לטסלה ושות'.

נזכיר גם את סגן הנשיא לפיתוח עסקי של פיאט קרייזלר, שיישא דברים בכנס, לצד בכירים מב.מ.וו, וולבו משאיות ועוד, ואלה רק השמות בחזית. לא נופתע אם בקהל תהיה נוכחות "שקטה" של מקבלי החלטות בכירים נוספים, לא פחות מבכירי תעשיית הרכב שינצלו את ביקורם בישראל לסקאוטינג. לנו לא נותר אלא לקוות שהאח"מים העסוקים לא יילקחו אחר כבוד כדי להתפעל מפס האספלט הצדדי והנטוש שחנך משרד התחבורה על תקן שדה הניסויים הממלכתי של ישראל לרכב חכם. למה לקלקל רושם טוב.