מחיר 12 סניפי ניו-פארם שיימכרו: 15 מיליון שקל

המתחרים על סניפי ניו-פארם שיימכרו במסגרת העסקה עם שופרסל: בנט קפלן תחת השם WePharm והאחים ניסנוב ■ האתגר העיקרי לרוכשים: אישור ההסכמים להפעלת בתי המרקחת מול קופות החולים והמשכירים

עסקת רכישת 11 סניפי רשת ניו-פארם וסניף שופרסל מידי רשת הקמעונאות שופרסל במטרה להקים רשת פארם חדשה מתקרבת להכרעה. ל"גלובס" נודע כי שתי הצעות כתובות מחברות פרטיות הוגשו עד כה לידי איציק אברכהן, מנכ"ל רשת שופרסל, ורמי שביט, בעל השליטה בקבוצת המשביר, המחזיקה כיום בניו-פארם, המובילים את המהלך. מחיר 12 הסניפים שיימכרו הוא 15 מיליון שקל. 

במהלך החגים הגיעו למשרדי המשביר בנתניה כ-11 גורמים המתעניינים ברכישת 12 הסניפים וקיבלו סקירה לגבי הפוטנציאל של הרשת. עם הגורמים המתמודדים על הרכישה ניתן למנות את בנט קפלן, שעמד עד לאחרונה בראש רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס והחזיק 25% מהמניות בה, והאחים איציק ושרון ניסנוב, מבעלי מועדון הכדורגל הפועל תל אביב, שעל פי הדיווחים עשו את הונם בתחומי היהלומים והנדל"ן.

שתי ההצעות שניתנו עד כה כוללות התחייבות מצד הרוכשים הפוטנציאליים לדרישת הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, להפעיל את הסניפים הנרכשים לתקופה של לכל הפחות 18 חודשים לאחר השלמת העסקה.

אמנם סניפי הרשת שיימכרו נמצאים במרחק זה מזה ודורשים שיפוץ משמעותי, ולפחות שניים מהם אף נחשבים מפסידים, אך ההערכה בשוק היא כי בניהול נכון יש לרשת החדשה פוטנציאל צמיחה ל-40 סניפים.

בנוסף להצעתו רשם בנט קפלן שם עבור הרשת אם יזכה: WePharm. כמי שנחשב מקורב לבעלי קניונים מתפקידו הקודם, מקורבים אומרים כי כבר קיבל את ברכת הדרך שלהם והבטחה לאפשר לו להקים במתחמים שלהם סניפים של הרשת, בהם אבי לוי, מנכ"ל מליסרון, הנחשבת לאחת משתי קבוצות הקניונים הגדולות בישראל.

באחרונה התמודד קפלן על רכישתה מחדש של רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס שנכנסה להקפאת הליכים ביוני האחרון, אולם מי שזכתה בהתמחרות הייתה קבוצת אלקו שבשליטת משפחת זלקינד. קפלן, שנאלץ בשבועות האחרונים להתמודד עם האשמות שיוחסו לו לגבי מצבה של הרשת שצברה חובות המאיימים על המשך פעילותה, אמר בראיון בלעדי ל"גלובס" לפני כחודשיים "מעולם לא לקחתי אגורה".

לקפלן יש ניסיון בפיתוח רשת מדשדשת באמצעות צמיחה מואצת, יש שיטענו כי אף מואצת מדי, והוא נהנה מקשרים עם בעלי קניונים וספקים מתקופתו כמנכ"ל ברשת גלובוס מקס. בנוסף, הוא חובש כיפה ושומר כשרות, ועל כן ניתן להעריך כי העובדה שמדובר ברשת פארם ולא מזון עשויה להיות אטרקטיבית עבורו.

האחים ניסנוב נכנסו לעסקה באמצעות בועז תושב, מ-Umbrella Advisors, ומוכר גם כשותפם בבעלות על מועדון הפועל תל אביב, אשר הביא אותם לעסקה. איציק ניסנוב התמודד לאחרונה גם על רכישת הרשת כפר השעשועים.

בכל מקרה, עדיין מוקדם לדבר על השלמת העסקה, שתלויה בקבלת אישור הממונה. בנוסף להפיכת ההצעות לטיוטת הסכם, מה שצפוי לקרות בתוך כמה שבועות, השלמת העסקה תלויה גם בשורת אישורים מצדדים שלישיים. בראשם קופות החולים, שיצטרכו לאשר את הסכמיהן מול בתי המרקחת בבעלות החדשה, ובעלי הנכסים המשכירים את הנדל"ן שמשמש את הסניפים. על פי ההערכות, קבוצת עזריאלי שמשכירה שניים מתוך 11 סניפי ניו-פארם עשויה להוות מכשול בהקשר זה.

במרבית המתחמים של קבוצת עזריאלי, שנחשבת לאחת משתי הקבוצות החזקות בשוק הקניונים בארץ, קיימים כיום סניפי סופר-פארם. קבוצה חזקה כמו עזריאלי עשויה להתעקש להעדיף סניף של סופר-פארם, ואם לא, של ניו-פארם החדשה שתנוהל בידי שופרסל. קבוצת עזריאלי סירבו להגיב לפניית "גלובס" בנושא.

העסקה הינה פועל יוצא לדרישה של הממונה על ההגבלים העסקיים למכור 9 מסניפי רשת ניו-פארם, סניף אחד של רשת שופרסל שאליהם התווספו 2 חנויות זכיינות נוספות של ניו-פארם, כדי להפוך את העסקה לאטרקטיבית יותר, לגורם שלישי שיוכל להפעיל רשת פארם הכוללת בית מרקחת, קוסמטיקה וטואלטיקה. התמורה בגין חנויות הפארם שיימכרו תשולם לניו-פארם.

הצדדים הסכימו על מנגנון להפחתת התמורה מהמחיר המקורי של 130 מיליון שישולמו למשביר על פי ההסכם כנגזרת מהתמורות שתקבל ניו-פארם ממכירת 11 חנויות הפארם. בשופרסל מעריכים כי הפחתת התמורה תסתכם במיליוני שקלים בודדים בלבד.

שני הסניפים שיתווספו לדרישת הממונה הם באריאל ואילת ונכללים בשמונת הסניפים שנמצאים כיום בזכיינות ברשת ניו-פארם. שופרסל צפויה לבטל את שיטת ההפעלה הזאת, ולהעביר את כל סניפי הרשת לבעלות ישירה. עם הסניפים שנמצאים כיום בזכיינות נמנים הסניפים בכרמיאל, בקניון ירכא, באריאל, באילת ובמודיעין.

לדברי תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר, שבחן לפני כעשור את כוח המותג של ניו-פארם לעומת סופר-פארם, "עדות לעוצמת המותג של סופר-פארם ביחס לניו-פארם היא העובדה שמצאנו כי השלט של סופר-פארם שווה 600 אלף שקל תוספת פדיון חודשית על ניו-פארם, גם כשהוא ניצב בדיוק באותו המיקום".

דווח כי המועד האחרון לחתימת הסכמי המכר והמועד האחרון להשלמת העסקה נקבעו ל-30 בנובמבר ול-31 בדצמבר בהתאמה (ככל שלא יוארכו בהסכמה על ידי הצדדים). עוד נמסר כי הצדדים השלימו את הבדיקות והמצגים הקבועים בהסכם, ולמעט השלמת הסכמי המכר כנדרש בהחלטת הממונה, הושלמו מלוא התנאים המתלים של ההסכם. את מכירת ניו-פארם והמגעים מול רשות ההגבלים העסקיים הובילו עורכי הדין צביקה אגמון, רן שלום, אורי פורת ומירב יונג ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

 

10 סניפי ניו-פארם ושופרסל שיימכרו
 10 סניפי ניו-פארם ושופרסל שיימכרו