הפרקליטות במשפט נניקשווילי: עדות עד הגנה מרכזי לא קבילה

דרור מזרחי, איש מחשבים בחברת מנופים פיננסים, שהעיד מטעם אברהם נניקשווילי, חיזק את טענתו כי לא ידע על תכתובת מייל בין ג'קי בן-זקן לראשת לשכת פואד ■ כעת טוענת המדינה: מזרחי לא יכול היה להעיד על כך כי החל לתת שירותי מיחשוב לחברה כשנה לאחר משלוח המייל

אברהם נניקשווילי / צילום: תמר מצפי
אברהם נניקשווילי / צילום: תמר מצפי

הפרקליטות מבקשת משופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בני שגיא, לקבוע כי עדותו של עד הגנה מרכזי מטעמו של אברהם נניקשווילי, העומד לדין בגין מתן שוחד לשר המנוח בנימין (פואד) בן-אליעזר, אינה קבילה, ואין לייחס לה משמעות - כך נודע ל"גלובס".

העד מטעמו של נניקשווילי, דרור מזרחי שמו, היה איש מחשבים בחברת מנופים פיננסים שהייתה בבעלות נניקשווילי וג'קי בן-זקן. בחודש פברואר האחרון מסר מזרחי עדות במשפט פרשת פואד-נניקשווילי שבה הוא חיזק את הטענה של נניקשווילי כי הוא לא ידע דבר על הקשר שקיים בן-זקן, עם איילת אזולאי, שהייתה ראש לשכתו של בן-אליעזר. זאת, בניגוד לנטען על-ידי הפרקליטות בכתב האישום נגד נניקשווילי.

"דברים בלתי מוסמכים"

לפי הנטען, בן-אליעזר המנוח הפעיל את קשריו כשר שהיה הממונה על מועצת הנפט, יחד עם ראשת לשכתו דאז, אזולאי, לשיפור סיכוייה של חברת שמן של נניקשווילי ובן-זקן לעמוד בתנאים לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד". לפי הנטען, רישיון הקידוח ניתן לחברת שמן לאחר לחצים שונים שהופעלו על-ידי בן-אליעזר, בסיוע אזולאי, ובאמצעותה, על חברי מועצת הנפט.

עדותו של מזרחי נוגעת להודעות מייל שנשלחו מאזולאי לבן-זקן וממנו, לפי הנטען, לנניקשווילי. זאת, בנוגע לרישיון חברת שמן ב"מד אשדוד".

על-פי סעיף 20 לכתב האישום, במארס 2011 שלחה אזולאי הודעת מייל בנושא רישיון שמן באתר מד אשדוד לבן-זקן, ואילו האחרון שלח את המייל לנניקשווילי.

לפי הראיות שהגישה הפרקליטות לבית המשפט, המייל ששלח בן-זקן לנניקשווילי - המעיד לטענתה על המודעות של נניקשווילי לקשר שבין בן-זקן ואזולאי סביב האינטרסים של חברת שמן - נשלח לשתי תיבות דואר אלקטרוני שונות על שמו של נניקשווילי:

לתיבת הדואר האלקטרוני הפרטית של נניקשווילי; ולתיבת הדואר האלקטרוני של נניקשווילי בחברת מ"נופים פיננסים", שלה נתן העד מזרחי שירותי מיחשוב כשנה אחרי שנשלח המייל המדובר.

בעדותו בבית המשפט בפברואר טען מזרחי, כי נניקשווילי כלל לא קיבל את המייל הזה (שמעיד לכאורה על מודעות נניקשווילי לקשר בין בן-זקן ואזולאי). בין היתר, אמר מזרחי כי: "המייל הזה לא נשלח לכתובת דואר פרטי. מג'קי לא יצא שום מייל כזה או נוסח כזה לתיבה פרטית של אברהם (נניקשווילי) בוואלה או בג'ימייל או כל מקום אחר. לא יצא בוודאות". עוד אמר מזרחי כי "עברתי על כל הפריטים שנשלחו וממה שבדקתי ראיתי שאין את זה אבל מה שכן ראיתי שכל המיילים שבתיבה שג'קי שלח לתיבה הפנימית הלוקלית בתוך הארגון זה רק מהטלפון הסלולרי".

לדברי הפרקליטות בבקשתה, מזרחי החל לתת שירותי מיחשוב לחברת מנופים פיננסים מסוף שנת 2012 - למעלה משנה לאחר שנשלח המייל (מבן-זקן). לטענת הפרקליטות, "מלכתחילה העד לא יכול להעיד על עובדות שקלט בחושיו או פעולות שביצע בחומרי המדיה במסגרת עבודתו עם חברת מנופים, בתקופה שבה נשלח הדוא"ל או בסמוך לה". יתר על כן, לדברי הפרקליטות, "דבריו הבלתי מוסמכים של העד מזרחי אינם מתיישבים עם הסכמת ההגנה כי כל חומרי המדינה שנתפסו בתיק מנופים (שבו הורשע בן-זקן בהרצת מניות מנופים. ח' מ') הופקו כדין ומהווים ראיה קבילה בתיק ננקשווילי". (טלפון נייד של בן-זקן, שרת מחשב מנופים ורשמקול).

התובעת, עו"ד סוזנה שור, מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) מבהירה בבקשתה כי "ככל שבקשת המאשימה לקבוע כבר עתה כי (עדות דרור מזרחי) היא עדות סברה שאינה קבילה לא תתקבל, והיות שהעד מזרחי העיד בנושאים שבמומחיות, תבקש הפרקליטות לקבל מההגנה חוות-דעת ערוכה (של מזרחי כעד מומחה) ולחקור בחקירה נגדית את מזרחי על חוות-דעתו". הדיון בבקשה יתקיים ביום ראשון. נקשווילי מיוצג בידי עורכי הדין נתי שמחוני ויואב סננס. הפרקליטות באמצעות עו"ד סוזנה שור.

כתב האישום: שוחד של 400 אלף דולר לפואד בתמורה לפעולות לטובת נניקשווילי

במסגרת כתב האישום בתיק ננקשווילי-בן-אליעזר טוענת הפרקליטות שבשנת 2011 פנה בן-אליעזר לנניקשווילי וביקש וקיבל ממנו שוחד בסך 400 אלף דולר בתמורה לפעולות שביצע בן-אליעזר מתוקף תפקידו כשר התעשייה לטובתם של נניקשווילי ושותפו ג'קי בן-זקן.

נניקשווילי הודה כי נתן 400 אלף דולר לפואד, אך טען כי מדובר היה בעזרה בין חברים, והוא מוכן היה גם לתת את הסכום במתנה ולא כהלוואה.

במהלך עדותו במשפט בחודש מארס האחרון נניקשווילי פנה לשופט שגיא ואמר לו: "כבוד השופט, גם אתה עלול יום אחד חלילה להזדקק לעזרה. אבל לא יוכלו לעזור מחשש מה יגידו. זה לא נשמע לך הזוי, כבוד השופט, שבשביל 6.5% שהיו לי בקידוח מד אשדוד אני אשחד חבר שלי? אני עובר 3 שנים של תסכול ושל תהיות".

בן-זקן הודה והורשע בעבירה של סיוע להפרת אמונים בתיק ננקשווילי-פואד, בכך שבשנים 2010 ו-2011 ביקש וקיבל מידע מאזולאי, בנוגע להחלטות מועצת הגז והנפט. זאת, כדי לקדם את ענייניה של חברת שמן שבה שלט עם נניקשווילי. העונש שנגזר על בן-זקן בפרשה זו הוא תשלום קנס בגובה של 65 אלף שקל וארבעה חודשי עבודות שירות.

העדות של בן-זקן במשפט חשפה את עוצמת הקשר הפסול בינו ובין נניקשווילי לבין בן-אליעזר ואנשי לשכתו. בעדותו תיאר בן-זקן את הסיבות שהביאו אותו לנסות לקבל מידע ולהשפיע על מועצת הנפט במשרד התשתיות, בסיועם של בן-אליעזר ואזולאי, אותם הכיר בשנות ה-90 כשהיה פעיל מפלגת העבודה.

"לחברת אי.סי.סי היה רישיון (לחיפוש גז), ואנחנו ביקשנו להעביר את הרישיון ל'שמן', כשמדובר היה באותם בעלי מניות", העיד בן-זקן. "משרד התשתיות שינה באותה תקופה את הכללים וקבע כי דינה של הבקשה של 'שמן' כדינו של רישיון חדש. עד לאותה נקודת זמן בהעברת רישיון לא היה צורך בשום תנאי של משרד התשתיות. ואז עלתה סוגיה משפטית - האם הבקשה שלנו היא לרישיון חדש, או שהכללים החדשים חלים עלינו". אזולאי הורשעה על-פי הודאתה במרמה והפרת אמונים והודתה בהעברת מידע חסוי לבן-זקן.