האם ההתלהבות מההשקעות של קרן הגשמה בחו"ל דועכת?

בניגוד לגיוסים קודמים של הקרן, שנסגרו בתוך מספר שעות - ניסיון הגיוס הנוכחי, בהיקף של 44 מיליון שקל, החל לפני כמה ימים וטרם נסגר

אבי כץ / צילום: איל יצהר
אבי כץ / צילום: איל יצהר

האם תחום גיוס ההמונים דרך הבורסה להשקעה בנדל"ן מתקרר? קרן הגשמה, שבשליטת המייסד אבי כץ והמנכ"ל חנן שמש, מנסה בימים אלה לגייס כ-44 מיליון שקל לצורך השקעה בפרויקט בעיר פורטלנד שבאורגון (ארה"ב), אולם בניגוד לשני גיוסים קודמים שביצעה הקרן באמצעות תשקיף בבורסה - אשר נסגרו בתוך מספר שעות - הרי שהגיוס השלישי שלה, בחודש יוני השנה, כמו גם הגיוס הנוכחי, שהחל לפני מספר ימים וטרם נסגר, עשויים להעיד כי התלהבות המשקיעים דועכת.

מהגשמה נמסר בתגובה, כי "הגיוס נפתח למעשה בסוף חול המועד סוכות, ומאז חלפו שלושה ימי עסקים בלבד. גיוס של סכומים כאלה נמשך לאורך תקופה של מספר שבועות, ובהתאם מתנהל כמתוכנן". סכום המינימום להשקעה בהנפקת יחידות הפרויקט עומד על כ-106 אלף שקל (30 אלף דולר), ובהגשמה מעריכים כי התשואה השנתית ממנו תעמוד על כ-18%.

דחייה עקב כשלים רגולטוריים

ההנפקה הנוכחית הייתה אמורה להיפתח להזמנות ב-10 בספטמבר, אולם נדחתה ב-30 יום, לאחר שרשות ני"ע השהתה את המהלך בעקבות פרסום תוכן שיווקי, "שלא עולה בקנה אחד עם הנחיות הרשות". הגשמה פרסמה לקראת תחילת הגיוס סרטונים ברשת הפייסבוק (שהוסרו לבקשת הרשות) לצד תוכן שיווקי ומודעות בעיתונים. בראש מודעות אלה התנוססה הכותרת: "השקעה בתשקיף בהיתר רשות ניירות ערך", מה שעשוי היה, טענו ברשות, להיות מובן כמתן גושפנקא או אפילו כהמלצה.

עו"ד צפנת מזר, מנהלת היחידה למימון עסקים קטנים ובינוניים ברשות ני"ע, מסרה אז ל"גלובס" כי "היתר הרשות עוסק רק בגילוי בתשקיף והיא פועלת להבטיח שהתשקיף יכלול את המידע שהציבור צריך בשביל להחליט האם להשקיע". חברה נוספת שהנפקתה נדחתה מאותן הסיבות היא בסדנו, הפועלת בעיקר במגזר החרדי.

הדחייה ב-30 יום הייתה משמעותית עבור קרן הגשמה, שכן על פי ההסכם מול יזם הפרויקט, קבוצת PHK Development שבבעלות פטריק קייסי, סיום ההנפקה נקבע לתחילת נובמבר, לכל המאוחר. זאת ועוד, תקופת חגי תשרי, שבמהלכה חלק ניכר מהמשקיעים הפוטנציאליים נמצאים בחופשה, מקשה עוד יותר על הליך הגיוס הנוכחי.

זהו התשקיף הרביעי של הגשמה מתחילת השנה לגיוס הון לטובת פרויקט ייעודי בחו"ל. הקרן, המתמחה בהשקעות בתחום הנדל"ן באמצעות גיוס כספים מציבור רחב ("מימון המונים"), מבקשת כאמור לגייס הפעם 12.4 מיליון דולר למימון פרויקט יזמי בתחום המגורים בעיר פורטלנד. עלותו הכוללת של הפרויקט נאמדת ב-83 מיליון דולר, והוא צפוי לכלול בניין מגורים ובו 163 דירות, 170 חניות וכ-60 מחסנים. הקמת הפרויקט צפויה להימשך כשנתיים וחצי. על פי התוכנית העסקית של הגשמה, הקרן והיזם ירכשו קרקע בשטח של כ-3,500 מ"ר, ועליה יקימו את הבניין, לאחר קבלת היתר בנייה (שאמור להתקבל עד נובמבר במקביל להשלמת העסקה).

אם תושלם ההנפקה הנוכחית, יגיע היקף גיוסי ההון של הגשמה בדרך זו ליותר מ-130 מיליון שקל בארבע הנפקות שונות. נוסף על הגשמה, גייסה חברת אינטו לפני כחצי שנה כ-17 מיליון שקל, וקרן האפ (HAP) גייסה ביוני כ-25 מיליון שקל.