מחכים לחלוקת הסמכויות: מינוי הממונה על התקציבים יידחה

השר כחלון יחכה שוועדת קוצ'יק לבחינת מבנה הסמכויות במשרד האוצר תגיש את המלצותיה

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

כהונתו של יואל נווה כממלא-מקום הממונה על אגף התקציבים תוארך ככל הנראה במספר שבועות, עקב עיכוב במציאת ממונה חדש לתפקיד. נוה, המשמש בתפקיד הכלכלן הראשי באוצר, מונה על ידי שר האוצר, משה כחלון, למלא את מקומו של אמיר לוי, הממונה הקודם, שפרש באוגוסט. תוקף המינוי יפוג בסוף החודש, אך ניתן להאריך אותו בשלושה חודשים נוספים. ההערכות הן שההחלטה על התפקיד תתקבל רק לאחר שיוגשו המלצות הוועדה לבחינת מבנה סמכויות תפקיד המנכ"ל ובכירי האוצר בראשות יוסי קוצ'יק - שאמורה להגיש את המלצותיה בסוף החודש.

את הבחירה בממונה החדש יבצע כחלון בעצמו, לאחר שהעדיף שלא למנות ועדת איתור לתפקיד. מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, נפגש באחרונה עם מועמדים פוטנציאליים ובהם ערן פולק, שנחשב מועמד מוביל, אך סירב להצעה. ברשימת שמות המועמדים האפשריים בולטים בכירים לשעבר באגף ובראשם מי ששימש עד לאחרונה בתפקיד מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג. שני שמות אחרים שהועלו בעבר הם של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר-סימנטוב ומנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, אך השניים הכחישו כי בכוונתם להתמודד על התפקיד. עד כה מונו לתפקיד הממונה על התקציבים רק בוגרי האגף וההערכות הן שכחלון לא יסטה מהמסורת גם הפעם.

חיזוק מעמד המנכ"ל

ועדת קוצ'יק צפויה להמליץ על חיזוק מעמד המנכ"ל לצד מנגנונים שיבטיחו כי לתפקיד ימונו בעלי רקע מקצועי הולם ולא מינויים פוליטיים. כיום אין למנכ"ל האוצר סמכויות לכפות החלטה מקצועית על ראשי האגפים במשרד שנחשבים בעצמם לבעלי מעמד של מנכ"לים. על פי ההמלצות המסתמנות, המנכ"ל יוכל להכריע במקרים של מחלוקות בין ראשי האגפים, אך לאלה תישמר האפשרות לערער על החלטתו בפני שר האוצר, שישמור בידיו את המילה האחרונה. בנוסף פורסם לאחרונה כי הוועדה תמליץ על הקמת מועצה פיסקאלית שתהיה בעלת השפעה רבה על קביעת המדיניות התקציבית.

הוועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר קוצ'יק מונתה על ידי כחלון ביוני וראיינה מאז שורת בכירים באוצר בעבר ובהווה, כולל שר האוצר עצמו שהופיע בפני הוועדה בערב ראש השנה. בוועדה חברים מלבד קוצ'יק גם מנכ"לי האוצר לשעבר אהרון פוגל, חיים שני וירום אריאב והממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר עו"ד דרור שטרום.