העליון דחה את עתירת כוכב יאיר-צור יגאל נגד משרד הפנים

מועצת כוכב יאיר-צור יגאל עתרה נגד משרד הפנים, שהורה לבחון שוב איחוד עם צור יצחק ■ השופט מני מזוז: "דין העתירה להידחות על הסף בהיותה עתירה מוקדמת"

בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי
בנייה בצור יצחק / צילום: תמר מצפי

בית המשפט העליון דחה את העתירה שהגישה מועצת מועצת כוכב יאיר-צור יגאל נגד משרד הפנים. "דין העתירה להידחות על הסף בהיותה עתירה מוקדמת", נכתב בהחלטה שהתקבלה על-ידי השופט מני מזוז. הרכב השופטים שדן בעתירה כלל את השופט מזוז ואת השופטים יורם דנציגר ועוזי פוגלמן.

נזכיר כי בעתירה, שהוגשה רק בתחילת החודש, טענו העותרים כי במשרד הפנים החליטו להחזיר לדיון מחודש את סוגיית האיחוד האפשרי בין היישוב צור יצחק לבין מועצת כוכב יאיר-צור יגאל, למרות שוועדה קודמת שדנה בנושא כבר המליצה שלא לפעול בדרך זו.

עוד טענו העותרים כי הוועדה החדשה שדנה בנושא לא משיבה לשאלות בנושא, וכי עולה "חשש לקיומם של שיקולים זרים ופסולים והתנהלות בלתי סבירה של גוף ציבורי", כך בעתירה.

עוד נטען כי "הוועדה השנייה מתנהלת באופן תמוה: היא קובעת ישיבות בזו אחר זו, מסרבת לבקשת העותרת להעניק לה זמן להכין את עמדתה ולשכור יועציה, מסרבת להשיב אף היא למכתבים המופנים אליה בסוגיות העולות בחלקן בעתירה זו ונוהגת בחיפזון רב".

עם זאת, בית המשפט העליון דחה על הסף את העתירה. "כידוע, בית משפט זה אינו נדרש לעתירות המוגשות לפני שהרשות קיבלה החלטה סופית לגוף העניין", כתבו השופטים בהחלטה. "הוועדה השנייה נמצאת בתחילת דרכה. הוועדה צפויה לשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ולגבש את המלצותיה - המלצות אשר אין בהן כשלעצמן כדי לשנות את מעמדו המוניציפלי של היישוב צור יצחק. בשלב זה, טענות העותרת נגד איחודה עם היישוב צור יצחק מקומן להתברר בפני הוועדה. רק לאחר שהוועדה תגבש את המלצותיה ותביאן בפני שר הפנים, יפעיל השר את שיקול-דעתו, יבחן אם יש מקום לאמצן ויקבל החלטה בדבר עתיד מעמדו המוניציפלי של היישוב צור יצחק. או-אז תהא פתוחה דרכה של העותרת להשיג על החלטת השר, ככל שהדבר יידרש". השופטים לא פסקו הוצאות.

ממשרד הפנים נמסר בתגובה להחלטת בית המשפט: "כפי שטען משרד הפנים בטרם פסקו השופטים, עתירה זו קנטרנית, פוליטית, ודינה היה להידחות. הניסיון לעצור את עבודתה של ועדת החקירה הגאוגרפית, תוך הטלת דופי באנשי המקצוע, הוא פסולה וראויה לכל גינוי. בחינת מעמדו המוניציפלי של היישוב צור יצחק הובאה בפני הוועדה הגאוגרפית בעקבות עבודת מטה שבוצעה לאחרונה במשרד ובחנה את סוגיית ועדים מקומיים גדולים במועצות אזוריות, ובעקבות יוזמה חדשה במשרד השיכון להקים נדבך עירוני הצפוי לכלול אלפי יחידות דיור במרחב הסמוך לצור יצחק. הוועדה תמשיך את עבודתה בצורה עניינית ומקצועית ותגיש את המלצותיה לשר הפנים".