האינטרנט של הדברים - שיחה עם מכונת הכביסה

החידושים בתחום "האינטרנט של הדברים" מאפשרים אפילו לדבר עם מכשירי החשמל

מהפכת "האינטרנט של הדברים" ממשיכה להתרחב וכובשת מדי חודש טריטוריות חדשות בשוק האזרחי, התעשייתי והצבאי. נקודת ההשקה הבולטת ביותר שלה עם "האדם ברחוב" היא באמצעות מוצרי צריכה חכמים. שילוב של מוצרים קיימים ושימושיים עם רכיבי תקשורת אלחוטיים וזולים יחסית, עם אפליקציות ועם אלגוריתמים מתוחכמים מסוגל להקפיץ בן לילה את השימושיות של מוצרים ולהעניק להם פוטנציאל חדש.

גוגל במכונת הכביסה

קונצרן LG הקוריאני הוא חסיד גדול של שילוב יכולות IoT במוצרי צריכה ביתיים והליין שלו כולל כ-90 מוצרים עם חיבור Wi-Fi לאפליקציות - החל בטלוויזיות, מכונות כביסה ומקררים וכלה במזגנים וכיריים. באחרונה הודיעה LG על השלב הבא, שהוא הוספת תאימות של כל המוצרים המקושרים לסייען הבית החכם Google Assistant מבית גוגל.

השדרוג יאפשר להשתמש בפקודות קוליות בכל מקום בבית או בחצר, שנמצא בטווח המיקרופונים של הסייען, לצורך תפעול מוצרי הצריכה ויצירת קשר איתם. באמצעות פקודות קוליות ניתן, למשל, להורות למכונת הכביסה להחליף תוכנית, להגדיל את כמות ייצור הקרח של המקרר, לכבות או להפעיל חימום ומיזוג וכדומה.

במקביל ניתן לקבל באמצעות פקודות קוליות מידע על מצב פעולתם של המכשירים - הזמן שנותר עד סיום הכביסה, מצב הפילטרים, צורך בתחזוקה וכדומה - אל מסך הסמארטפון.

כחלק מיכולות הסייען ניתן להבחין בין קולות שונים וליצור סט של פקודות שמותאמות למשתמש מוגדר, כדי למנוע הפעלה מרחוק על ידי משתמשים לא מורשים. המכשירים יצוידו גם באפליקציה עם יכולת למידה וחיזוי של הרגלי המשתמשים באמצעות "טכנולוגיה מסתגלת". השדרוג מגלם את היתרון המרכזי של מכשירי IoT ביתיים, שהוא הוספת יכולות וביצועים באמצעות עדכוני תוכנה, ללא צורך בשינוי החומרה או רכישת מכשיר חדש.

שעון חכם וקשוח

שעונים חכמים עם חיבור אלחוטי לסמארטפון נמנים על מוצרי ה-IoT הפופולריים ביותר בקרב הצרכנים. אולם מוצרים רבים בשוק סבלו עד כה מכמה מגבלות פיזיות ובראשן רגישות גבוהה יחסית לחבלות חיצוניות ולאיתני הטבע וחיי סוללה קצרים יחסית. את שתי הבעיות הללו מנסה קסיו לפתור עם סדרת ה-GTS100 החדשה ממשפחת ה"ג'י-שוק", שיצאו לשוק האמריקני בקרוב.

הסדרה ארוזה בתוך מארז מתכתי מוגן היטב, שמציע את העמידות המוכרת של הג'י-שוק כולל חסינות למים עד עומק 200 מטר, עמידות בפני אבק וחבטות ועוד. בנוסף זהו אחד השעונים החכמים הראשונים בשוק, שמצוידים ביכולת טעינה סולרית של הסוללה, לצד הטעינה המקובלת. הביצועים דומים לדגמים שראינו בעבר והם כוללים חיבור לאפליקציה ייעודית, באמצעותה ניתן לשנות אזורי זמן בשעון, לבדוק את מצב הטעינה של הסוללה ולאתר את הטלפון אם מיקומו נשכח.

דגם הדגל, שיעלה כ-700 דולר, מצויד בזכוכית ספיר ייחודית, ציפוי שחור על הרצועה וטבעת חיצונית שעשויה מנאנו-סגסוגת, שכוללת כ-40 שכבות של סיבי פחמן. מחיר דגמי הבסיס צפוי להתחיל מכ-400 דולר.

מדידת סוכר לא פולשנית

צמידי IoT, שמצוידים בחיישנים ביומטריים רגישים ובשידור אלחוטי, משדרגים כיום משמעותית את איכות החיים של ספורטאים ושל אנשים שסובלים מבעיות בריאות. החל מהרבעון הנוכחי נרתמת הטכנולוגיה הזו גם למעקב רציף אחרי רמת הסוכר בדם, באמצעות חיישן לא פולשני. על הפיתוח הודיע לאחרונה תאגיד "World Media & Technology" והוא ישולב בצמיד הפופולרי HELO ובשירות הנלווה אליו. החיישן מייצר הערכה מקורבת של רמת הסוכר בדם באמצעות חיישן אופטי ואלגוריתם מיוחד וללא צורך בדקירה ודגימת דם מעשית.

החברה מדגישה כי לא מדובר במכשיר רפואי אולם הוא מסוגל לבנות תמונה רציפה של רמת הסוכר המשתנה. תכונה זו תצטרף ליכולות הנוספות של חיישני הצמיד ובהן מעקב אחרי לחץ הדם, ECG, דופק, רמת החמצן, ניתוח רמות אנרגיה ומעקב אחרי פעילות וכושר. כחלק מהשירות, הנתונים מועברים לענן לצורך ניתוח ובניית תמונת מצב על ידי מומחים.

ממריאים לרשת

אתרי גיוס ההמונים ממשיכים להוות זירה פעילה למוצרי צריכה מבוססי IoT בשל הקלות היחסית של שדרוג מוצרים פופולריים באמצעות רכיבי תקשורת. באחרונה נחשף באתר כזה רחפן מדור חדש, שמחובר לרשת ואינו דורש התערבות רציפה של מפעיל אנושי.

לטענת המפתחת, חברת סטארט-אפ מניו-ג'רזי, הרחפן המכונה ORCA נשלט באמצעות פקודות קוליות ומעגלי זיהוי קול. הוא מצויד באינטליגנציה מלאכותית וביכולת תעופה וניווט אוטונומית ותומך בו זמנית בתקשורת Wi-Fi ובתקשורת סלולרית דור רביעי, שמאפשרות לו חיבור לרשת בכל מקום בו קיימת קליטה.

פעולות כמו המראה, נחיתה או שיבה הביתה יכולות להתבצע באמצעות השמעת פקודות לטלפון חכם. וזה לא הכל: הרחפן יצויד גם במצלמה של 360 מעלות עם תמיכה במציאות מדומה ויגיע עם תצוגה עילית, שמציגה את פרטי הריחוף. בשלב מאוחר יותר אמור הרחפן להתחבר אלחוטית לשרת ולהזרים אליו מידע ישירות לצורך שיתוף התמונות בזמן אמת ברשתות חברתיות וכדומה.

על פי נתוני החברה המוצר נמצא כעת בשלב ניסויי אב טיפוס וזקוק לגיוס של כ-100 אלף דולר לצורך השקת מוצר מסחרי. למשקיעים המוקדמים מובטח המוצר, בהנחה שיתממש, בכ-600 דולר.