סכנת מוות: משרד הכלכלה מזהיר מפני "ברנדי קרמלין" ו"ספירט"

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה מתריע בפני צריכת משקה "ברנדי קרמלין גולד" ומשקה המכונה "ספירט לשתייה", הנמכרים בחנויות ובקיוסקים, וזאת לאור חריגות גבוהות ברמת המתנול שהם מכילים, בשיעורים הגבוהים במאות אחוזים מהתקן המותר

ברנדי עם תכולה של פי 365 מהמותר | צילום: משרד הכלכלה והתעשייה
ברנדי עם תכולה של פי 365 מהמותר | צילום: משרד הכלכלה והתעשייה

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מתריע בפני צריכת משקה "ברנדי קרמלין גולד" ומשקה המכונה "ספירט לשתייה", הנמכרים בחנויות ובקיוסקים, וזאת לאור חריגות גבוהות ברמת המתנול שהם מכילים, בשיעורים הגבוהים במאות אחוזים מהתקן המותר.

בהודעה הממונה מצוין כי "משקאות אלה הם רעילים ומסכנים את בריאות הצורכים אותם עד כדי סכנת מוות".

לעוסקים בייצור המשקה האמור, הפצתו ומכירתו, מתריע הממונה כי הם "מסכנים את שלום הציבור ועוברים על החוק". והיכן הסנקציה ואלמנט ההתרעה? לדברי יעקב וכטל, הממונה על התקינה, משרד הכלכלה "לא יהסס לנקוט יד קשה נגד יצרנים ומפיצים שעוברים על החוק ומסכנים את בריאות הציבור".

כיצד יכולים הצרכנים להבחין בין משקאות מסוכנים לכאלה תקינים? משקאות אלכוהוליים הם חשודים במקרה שעל גבי האריזה אין שתי מדבקות כפי שדורש החוק - האחת בחזית הבקבוק, והשנייה אמורה להיות מודבקת בגב האריזה.

על גבי התווית שבחזית הבקבוק חייבים להופיע שם המשקה בעברית ומידע לגבי התכולה של המשקה ביחידות נפח (מ"ל או ליטר) וחוזק המשקה באחוזי נפח. התווית בגב אריזתו של המשקה חייבת לכלול מידע מלא על יצרן או יבואן של המשקה בעברית; תאריך היצור או מנת היצור של המשקה הכוהלי או תאריך שימוש אחרון של המשקה; ערך קלורי וכן מידע הנוסף הקבוע בתקן.

מחיר נמוך מדי גם הוא אמור להדליק נורה אדומה בקרב צרכנים. בבקבוק שלגביו מתריע כעת המשרד, "ברנדי קרמלין גולד", אין תווית אחורית, כששיעור המתנול שנמצא בו גבוה פי 365 מהערך המותר הקבוע בתקן הישראלי. הבקבוק נמכר באריזות המכירות 200 מ"ל עם כוהל 40% בנפח.

המשקה הנוסף שלגביו מתריע המשרד הוא "ספירט לשתייה", הנמכר גם הוא באריזה של 200 מ"ל, שתכולת המתנול בו גבוהה פי 340 מהתקן הישראלי המותר. על גבי בקבוק זה הופיע שתי תוויות, קדמית ואחורית, כך שלצרכנים קשה יותר לגלות חשדנות כלפי משקאות אלה. 

ברנדי קרמלין גולד
 ברנדי קרמלין גולד
ספירט לשתייה
 ספירט לשתייה

משקה כוהלי בשם: ברנדי קרמלין גולד
 משקה כוהלי בשם: ברנדי קרמלין גולד
משקה כוהלי בשם: ספירט לשתייה
 משקה כוהלי בשם: ספירט לשתייה