מ-71 מיליון שקל ל-7 מיליון שקל בלבד: הבלדה של צבי בומס

החברה הגיעה להקפאת הליכים לאחר שניסיונות של בעלי השליטה לבצע בה הצעת רכש ולהפכה לפרטית נתקלו בהתנגדות בעלי מניות מיעוט

צבי בומס (באמצע) מימיו כזמר / צילום: אתר Qube
צבי בומס (באמצע) מימיו כזמר / צילום: אתר Qube

חברת המכשור הרפואי אמניס תרפיוטיקס, לשעבר ITGI, בבעלות המשקיע פאוסטו מסיאס (52%) והמייסד והיו"ר צבי בומס (25%), הודיעה היום (ב') כי בית המשפט המחוזי בחיפה מזמין הצעות לרכישת החברה או נכסיה מהקפאת הליכים. אמניס מפתחת ומשווקת סטנטים מכוסים ברקמה מן החי, שנועדו בעיקר לטיפול במפרצת מוחית, וכן מוצרים לשליפת קרישי גם מהמוח.

אמניס, המנוהלת על-ידי אביב לוטן, הגיעה למצב של הקפאת הליכים לאחר שמספר ניסיונות של בעלי השליטה לבצע הצעת רכש בחברה ולהפכה לפרטית בדרכים אחרות, לא צלחו ואף נתקלו בהתנגדות של מספר בעלי מניות מיעוט. שוויה של החברה בבורסה עומד כעת על 7.1 מיליון שקל בלבד.

הכנסות החברה לחצי הראשון של 2017 עמדו על 1.3 מיליון שקל, ירידה של קרוב ל-50% לעומת התקופה המקבילה, לדברי החברה בשל התגברות התחרות בענף. ההפסד החציוני עמד על 3.8 מיליון שקל לאחר הפסד של 7.9 מיליון שקל בשנת 2016 כולה (לחברה הפסד צבור של 83 מיליון שקל). נכון לסוף יוני 2017, היו בקופתה של החברה 3 מיליון שקל במזומן לאחר שבמחצית הראשונה שרפה כ-3.7 מיליון שקל מפעילות שוטפת. ביוני האחרון נערכה הנפקת זכויות (כחלק מניסיונות בעלי השליטה להגדיל את חלקם בחברה) ובה גויסו כ-1.5 מיליון שקל.

בומס נגד קלר

המהלך היום מהווה התפתחות אחרונה במאבק השליטה סביב שרידי אמניס תרפיוטיקס, שבשיאה ב-2010 הייתה שווה 71 מיליון שקל. היזם, ומי שהיה בעל השליטה בה בעבר, הוא צבי בומס, שזכור כזמר בעל קול בריטון עמוק שפעל בשנות ה-70 וה-80 בלהקת הנח"ל, שלישיית "קצה השדה" ואף זימר את "ולנטינו" יחד עם גלי עטרי. בומס הרבה בשיתופי פעולה מוזיקליים עם הזמר והמפיק המוזיקלי יוריק בן דוד ("ארץ טרופית יפה"), שאותו שילב כבעל מניות ומנהל בחברה.

אלא שמכירות הסטנטים המצופים לא הצליחו להמריא, בשל המומחיות הדרושה לביצוע הפרוצדורה, האלטרנטיבות הקיימות וההשקעה האדירה הדרושה להחדרת מוצר כזה לשוק. המוצר לשליפת קרישי דם מן המוח, אשר עתיד כנראה גם ביום מן הימים להיתקל בחסמים הללו, נכנס ב-2016 לניסוי קליני, אך הניסוי הופסק לאחר שאחת הספקיות של החברה הפסיקה לייצר חומר הגלם הדרוש למוצר. הוא אמור להתחדש ב-2018. בשנים האחרונות החברה התנהלה על אש נמוכה, וגייסה סכומים קטנים של 1-2 מיליון שקל מעת לעת מן הציבור ומבעלי השליטה, באמצעות תשקיפי מדף והנפקות זכויות, וכך הגיעה לפני כשנה לרשימת השימור.

בסוף 2016 הגישו בעלי השליטה הצעת רכש לפי שווי של 8 מיליון שקל. בעת הצעת הרכש היה המחיר גבוה פי 2 ממחיר החברה טרם פורסמה. היא לא התקבלה והחברה הציעה אפשרות אחרת - להפוך את החברה לפרטית ולאפשר לבעלי המניות להמשיך להחזיק במניותיהם.

לכך היו מתנגדים - עו"ד משה מרוז וחברת א.י.סודרי השקעות - ובית המשפט החליט באפריל האחרון שלא לאשר את המהלך. קבוצת סודרי טענה כי הציעה לרכוש את המוצר המוביל מידי החברה, אך פניותיה מוסמסו.

ביולי ערכה אמניס מכרז, בו הציעה לציבור לרכוש את נכסיה. גם הפעם הוגשה התנגדות, על-ידי דמות מוכרת לשוק ההון, אדוארד קלר, המחזיק 5.6% מהחברה. קלר שימש כנציג המשקיעים הפרטיים במספר עסקאות הסדרי אג"ח בשנים האחרונות, בין היתר טאו, דלק נדל"ן ואפריקה ישראל.

במכרז לרכישת נכסי החברה זכתה הצעתו של בעל השליטה פאוסטו מסיאס. לדברי החברה, הצעתו של מסיאס לרכישת הנכסים בסכום של 1.7 מיליון שקל, הייתה הטובה מבין שתי הצעות שהוגשו. אולם, באסיפת בעלי המניות בספטמבר, לא אושרה מכירת נכסי החברה למסיאס. בשלב זה הועברה אמניס להקפאת הליכים, כשברקע התנגדויות נמרצות מצד קלר, שדרש כי קודם יתבצע מכרז למכירת החברה בשלמותה, כולל השלד הבורסאי. בית המשפט החליט למנות נאמן, שבחר בשיטת המכרז על הנכסים שעליו מודיעה החברה היום.