נתיבי ישראל: 30 חשודים יועמדו לדין - בהם ויז'ניצר וגורלובסקי

זאת בכפוף לשימוע ■ בפרשה גובשה תשתית ראייתית לכאורית להתנהלות פלילית, לשחיתות עמוקה ולעבירות שוחד והלבנת הון שבוצעו בחברת נתיבי ישראל במשך למעלה מעשור ■ עוד בחשודים: שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל

שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי
שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום (ג') ל-30 חשודים ול-13 חברות בפרשה 618 (נתיבי ישראל) כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, המסים, הלבנת ההון ועוד - כל אחד לפי חלקו.

במסגרת הפרשה שנחקרה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433, בסיוע מחלקת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ברשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון, עלו חשדות לעבירות שבוצעו בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ).

בפרשה גובשה תשתית ראייתית לכאורית להתנהלות פלילית ולשחיתות עמוקה שהייתה נהוגה בחברת נתיבי ישראל במשך למעלה מעשור, במעורבות של מנהלים ועובדים ברבדים שונים בחברה, וכן במעורבותם של מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. 

צילומים: אמיר מאירי, תמר מצפי, ניב אהרונסון, וואלהNEWS
 צילומים: אמיר מאירי, תמר מצפי, ניב אהרונסון, וואלהNEWS

פרשה 618 כוללת מספר פרשיות משנה, שאלה העיקריות שבהן:

אלכס ויז'ניצר, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (נת"י), חשוד בלקיחת שוחד, סחיטה באיומים, הלבנת הון ועבירות על פקודת מס הכנסה. על-פי החשד, ויז'ניצר קיבל בין השנים 2010-2004 שוחד מהחברה הקבלנית ביבי כבישים. בתמורה לתשלומי השוחד, פעל ויז'ניצר במסגרת תפקידו כדי לאשר תשלומים מנת"י אל חברת ביבי כבישים. עוד מיוחס לויז'ניצר חשד כי בשנת 2010 דרש תשלומי שוחד מחברת ניהול פרויקטים מובילה שנתנה שירותים לנת"י, ואף הורה לה להעביר תשלומים אלה באמצעות ספק אחר של נת"י אשר מקורב אליו.

שי ברס, לשעבר מנכ"ל נת"י, חשוד במרמה והפרת אמונים, יחד עם עוזרו בנת"י, גולן דוידי. על-פי החשד, השניים פעלו כדי להעסיק את ישראל יהושוע כספק של נת"י, וזאת לבקשת אלכס ויז'ניצר ועל אף ששירותיו של יהושע לא נדרשו בפועל על-ידי חברת נת"י.  

שי ברס מסר בתגובה כי "אין כל הלימה בין עוצמת הפגיעה בחירותי ובקנייני (כתוצאה מהליכי החקירה האינטנסיביים, המעצר הממושך בן 18 ימים ותפיסת הנכסים החריגה בהיקפה), לבין העובדה שהפרקליטות שוקלת להעמיד אותי לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירה של הפרת אמונים בלבד. אין גם כל הלימה בין המיקום המרכזי לו אני זוכה בסיקור העיתונאי, והפגיעה בשמי הטוב כתוצאה מכך, לבין החשדות המיוחסות לי לכאורה. בכוונתי להבהיר, באמצעות עו"ד גליה כהן, במסגרת השימוע שייערך לי, את העובדות כהווייתן ולהוכיח כי אין כל הצדקה להעמדתי לדין".

איגור וגנפלד, לשעבר עובד נת"י, חשוד כי במסגרת תפקידו נהג לקבל שוחד בהיקפים גדולים מ-12 חברות פרטיות אשר נתנו שירותי תכנון לנת"י. בתמורה לתשלומי השוחד, סייע וגנפלד לחברות אלה לקבל חוזים ותשלומים מנת"י. בעלי החברות נהגו להעביר לווגנפלד כספי שוחד, אשר סכומם נגזר משווי החוזים שקיבלו מנת"י, באמצעות העברת הכספים לחברת א.א הנדסה ותכנון מדרונות בע"מ. משם עברו כספי השוחד אל חשבונות בנק בחו"ל, בהם חשבונות המצויים בשליטתו של אחיו של וגנפלד. בתמורה לתשלומי השוחד וכחלק ממרמה כלפי נת"י, קיבלו חברות תכנון אלה עבודות ופרויקטים רבים מנת"י.

חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלובסקי חשוד כי נתן שוחד יחד עם גיסו, אלכס אקרמן, לגורמים בנת"י, ובהם איגור וגנפלד, איתן איידלמן ובוריס אברהמוב. בתמורה לתשלומי השוחד פעלו עובדי נת"י כדי להקצות עבודות ופרויקטים אל חברות התכנון שבבעלותו ובשליטתו של גורלובסקי - ד.נ הנדסה בע"מ ויורוברידג' הנדסה בע"מ. עוד חשוד גורלובסקי כי הציג מצגי שווא כלפי נת"י ביחס לשליטתו בחברת יורוברידג' הנדסה וכן מצגי-שווא ביחס לכשירות עובדיו. כתוצאה ממצגים אלה נכנסו החברות שבשליטתו במרמה למאגרי הספקים של נת"י.

שמעון בן-דוד, אשר כיהן כיו"ר ועדת מכרזים מומחים בנת"י, חשוד בלקיחת שוחד מספקים שונים של נת"י ובתמורה פעל במסגרת תפקידו כדי להקצות לספקים אלה עבודות בנת"י.

יצחק (איציק) ונונו וליאור לנקרי, בעלי השליטה בחברות למד שקד בע"מ ומתן ל.א. הנדסה יעוץ וניהול פרויקטים בע"מ, חשודים כי נתנו טובות הנאה לשמעון בן-דוד בעד פעולתו במסגרת תפקידו, לקידום האינטרסים של חברותיהם בנת"י. השניים חשודים כי השתמשו בספקים רשומים של נת"י, כדי לקבל עבודות שלא יכלו לקבל בשל מגבלות חלוקת החוזים בנת"י ובזמן שלא היו רשומים כדין במאגר הספקים של נת"י. השניים חשודים גם כי הסתירו את קשריהם מנת"י ופעלו יחד בפרויקטים כאשר האחד משמש כמפקח על האחר. השניים חשודים כי פעלו יחד עם המשנה למנכ"ל נת"י, מיכאל קופילובסקי, על-מנת לסכל את הליך הבירור שנערך בנת"י עת שעלה החשד לניגוד עניינים ביניהם.

כאמור, פרשה 618 כוללת פרשיות משנה נוספות, שגם בהן נשלחה היום הודעה לחשודים על זימונם לשימוע, בטרם תתקבל החלטה סופית בעניינם. ההחלטה בעניינם של חשודים נוספים תתקבל בתקופה הקרובה.

הפרשה מלווה בידי עורכי הדין קרן שמיר-עוז, ענת גולדשטיין, מורן ברטפלד וערן זלר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. 

בא-כוחו של אלכס ויז'ניצר, עו"ד נתי שמחוני ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, מסר בתגובה כי "קיבלנו את ההודעה בדבר שקילת האפשרות להעמיד לדין את מר אלכס ויז'ניצר. אנו חדורי אמונה כי בחינה נכונה של הדברים כהווייתם - כפי שנשטח במהלך השימוע - תוביל להחלטה מושכלת של הפרקליטות בדבר סגירתו של התיק". 

בא-כוחו של איגור וגנפלד, עו"ד אילן כץ, התייחס לכתב החשדות שהוגש כנגד מרשו ואמר כי "כבר על פניו מדובר בניסיון להעצים באופן מלאכותי את תפקידו של מר וגנפלד בחברת נתיבי ישראל, בעוד שסמכויותיו בפועל היו מצומצמות ומוגבלות, ולכן לא היה באפשרותו להשפיע על קבלת עבודות כנטען. מאחר שמדובר בחומר חקירה בהיקף רב, אין בשלב זה אפשרות להתייחס לחשדות ספציפיים, והתייחסות זו תוכל להינתן רק לאחר לימוד החומר".

עו"ד אייל בסרגליק, המייצג 4 חשודים, מסר כי "בשלב הזה לא התקבלו חומרי החקירה וכתב החשדות, וכבר יצאה הודעה לעיתונות מטעם התביעה. ממה שידוע לנו במהלך החקירות, עלתה טענה של דרישת שוחד מאחד הבכירים בנתיבי ישראל, שסורבה. אנחנו נוכיח כי למרשינו לא היה קשר לחשדות, ולא נפל רבב בהתנהלותם".