משרד הפנים יאפשר גביית היטלי שמירה ברשויות המקומיות

הארגונים העסקיים דורשים נתונים על היקפי הגבייה של הרשויות המקומיות ■ ח"כ מלינובסקי: "מדובר בגבייה בהיקף מאות מיליוני שקלים"

סניף של משרד הפנים / צילום: תמר מצפי
סניף של משרד הפנים / צילום: תמר מצפי

משרד הפנים מתכוון להאריך הוראת שעה שעל בסיסה רשויות מקומיות ברחבי הארץ יכולות לגבות היטלי שמירה ואבטחה. מדובר בהוראת שעה שעל בסיסה גבו רשויות מקומיות היטל זה במהלך ארבע השנים האחרונות, וזאת למורת רוחם של הארגונים העסקיים במשק שמתלוננים כי מדובר במס שנועד לנפח את קופותיהן של הרשויות המקומיות.

בימים האחרונים פנתה נשיאות הארגונים העסקיים למשרד הפנים בדרישה לקבל נתונים אודות היקפי הגבייה של היטלי השמירה והאבטחה ברשויות השונות. בין הנתונים שדורשים הארגונים העסקיים: סך ההכנסות בפועל של כל רשות מקומית בגין גביית היטלים אלה החל משנת 2013; סך הוצאותיה של כל רשות מקומית על סעיפי שמירה, אבטחה ושמירה על הסדר הציבורי; שמות הרשויות המקומיות שמנהלות חשבונות בנק נפרדים שבהם מופקדים כספי היטלי השמירה.

בנשיאות הארגונים העסקיים מתקשים להעריך את סך הגבייה של היטלים אלה בידי הרשויות המקומיות מבעלי עסקים, ומעריכים כי מדובר בעשרות מיליוני שקלים: "נתונים אלה הכרחיים לטובת מעקב אחר השימוש בכספים אלה, שנגבים בנפרד ממסי ארנונה. בעוד שגובה הארנונה מפוקח, אנו מנסים לבקר היטלים אלה שכן לא ברור מדוע משימות אבטלה ושמירה לא כלולות במסים המוניציפליים שמשולמים ממילא", אמר ל"גלובס" גורם בארגונים העסקיים.

במכתב ששלחה השבוע ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) לשר האוצר, משה כחלון, ביקשה מהשר לפעול נגד חידוש הוראת השעה שמתוקפה הרשויות המקומיות גובות מס זה, ועתידה לפקוע בסוף השנה. בפנייתה לכחלון ציינה ח"כ מלינובסקי, כי "היקף הגבייה של מסים אלה הסתכם עד כה במאות מיליוני שקלים" וכי מדובר בגביית מס שאינה מוצדקת.

משרד הפנים מסר היום בתגובה כי יש בכוונתו להאריך את תוקף הוראת השעה לשנתיים נוספות, וזאת בכפוף לאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת: "בחקיקה הרלוונטית מוגדר שכספים שנגבים במסגרת היטל השמירה ישמשו אך ורק לייעוד זה".

עוד נמסר ממשרד הפנים, כי היטל זה הוא היטל וולונטרי ולא חלה על כלל הרשויות החובה לגבות אותו: "משרד הפנים מפקח על השימוש בכספים באמצעות ביקורת חשבונאית ובהתאם להנחיות של האגף לביקורת בלבד".