סקר: איפה הכי כדאי לעבוד בהיי-טק הישראלי?

דירוג DUN'S 100 של חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט מפרסם את רשימת חברות ההיי-טק הנחשקות ביותר בישראל: מי עוד בחמישייה הראשונה?

גוגל / צילום: איתי סיקולסקי
גוגל / צילום: איתי סיקולסקי

גוגל ישראל היא חברת ההיי-טק שהכי טוב לעבוד בה - כך עולה מדירוג DUN'S 100 של חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט. בחמישייה הראשונה ניתן למצוא את פייסבוק, אינטל, אפל ישראל ו-Wix.

הדירוג, שמתפרסם זו השנה השלישית, בוחן שורה של פרמטרים בהם תנאי שכר והטבות, פיתוח קריירה, יציבות תעסוקתית, סביבת עבודה ודירוג כללי. הנתונים מתבססים על מחקר שנערך בקרב מנהלי מחלקות כוח-האדם בחברות ההיי-טק השונות בישראל.

לנתונים הללו מתווספים ממצאי סקר שנערך באמצעות חברת Alljobs בקרב עובדים בחברות היי-טק. הסקר של Alljobs, שנערך בקרב 500 עובדים, בדק מיהי חברת ההיי-טק שהכי טוב לעבוד בה, כלומר את מוניטין החברות, ובמילים האחרות מיהן חברות ההיי-טק הנתפסות כחברות שהכי טוב לעבוד בהן.

עשר חברות ההיי-טק  הנחשקות בישראל בשנת 2017
 עשר חברות ההיי-טק הנחשקות בישראל בשנת 2017

את מוניטין החברות, ובמילים האחרות מיהן חברות ההייטק הנתפסות כחברות שהכי טוב לעבוד בהן. חברת סייברארק, אשר מדורגת במקום העשירי, לא דורגה אשתקד. "ההצטרפות של חברות לרשימה מעידה על המאמצים שמשקיעות החברות בענף בגיוס העובדים הטובים ביותר ובשימור עובדים וטאלנטים קיימים כשנקודת המוצא הזו תקפה לחברות היי-טק הפועלות בתחומים ובענפים השונים. הדירוג כולל חברות המגיעות מתחומי הסייבר, גיימינג, תעשיות ביטחוניות, המלצות תוכן גולשים ועוד", אומרת אפרת שגב, סמנכ"לית פיתוח עסקי דן אנד ברדסטריט. לדבריה, "ניכר כי לאור סביבת העבודה התובענית בהיי-טק, החברות משקיעות מאמצים רבים בסיוע לעובדים בשמירה על work life balance, כך למשל דרך שעות עבודה גמישות המאפשרות לצאת מוקדם בהתאם לצורך ולהשלים את שעות העבודה מהבית".

בישראל פועלות מאות חברות היי-טק גדולות וכמה אלפי סטארט-אפים - נתונים שמובילים לביקוש גבוה לעובדים. התחרות בין החברות זולגת גם מחוץ לגבולות ישראל היות וחברות היי-טק, גדולות כקטנות, פוזלות גם לכיוון העובדים הישראלים שקנו לעצמם שם טוב בעולם. אם לא די בכך התחרות גם גולשת לתחומים שאינם בהכרח "היי-טקיים" במהותם - דוגמת חברות העוסקות בתעשיות הביטחוניות שמתחרות על אותו משאב אנושי שגם גוגל ופייסבוק מתחרות, זאת לצד שחקניות חדשות שצפויות לפתוח נציגות בישראל (דוגמת ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא) או שצפויות להרחיב את פעילותן בישראל (דוגמת אמזון).

- האם לאור התחרות התנאים שמציעות החברות לעובדים, הן בשלב הגיוס ובעיקר בשלב השימור וההכשרה שלהם מצויים במגמת שיפור?

"ראשית, שיעור מנהלי ה-HR של החברות שהגישו את המענה לשאלונים למחקר השנה היה גדול משנים עברו מכאן שברור לנו שחשוב לחברות להימצא בדירוג לאור התחרות העזה", אומרת שגב. "שוק התעסוקה הישראלי בתחום ההיי-טק הוא מצומצם ויש המון חברות ישראליות גדולות וחברות בינלאומיות שפוזלות לישראל והתחרות רק נהיית יותר קשה כששוק העבודה בתחום עדיין מתקשה לענות על הביקוש. המצב הזה גורם לחברות לעשות ככל שביכולתן להיתפס ככאלה שטוב לעבוד בהן. לצד זה אנחנו מזהים בשאלונים עצמם שיפורים שהחברות הכניסו לשורותיהן", אומרת שגב ומפרטת: "בשעה שבשנה שעברה הנושא שזכה למודעות הגבוהה ביותר בקרב החברות נגע לאיזון ולגמישות בשעות העבודה (לדוגמה חזרה מדורגת מחופשת לידה), השנה המגמה הזו נמשכת ואליה מצטרפים נושאים נוספים למשל המודעות לאורח חיים בריא".

ואיך זה מתבטא? לדברי שגב, 90% מהחברות בתחום מציעות לעובדיהן חוגי ספורט או מחיר מוזל למכוני כושר באזור מקום העבודה, 50% מהחברות הצהירו כי הן מציעות לעובדים אוכל בריא במזנון או במטבח במקום העבודה,20% מהחברות מעודדות את עובדיהן ליטול חלק בטורנירי ספורט או במרוצים (דוגמת צ'ק פוינט ונובה) ואחרות מציעות מנוי חינם לאופניים עירוניות.

מהשאלונים עולה כי לא מעט חברות מציעות לעובדים ייעוץ פסיכולוגי ושירותי יעוץ נוספים. "בניתוח השאלונים גילינו שהמאמץ לא רק מופנה לגיוס עובדים באמצעים תנאי עבודה מפתים אלא שחברות משקיעות בעיקר בשימור עובדים; 60% מהחברות ציינו שיש להן תוכניות לשימור עובדים, תוכניות לפיתוח טאלנטים ותוכניות לפיתוח מנהלים, במטרה לאפשר למנהלים לקבל עוד כלים ויכולות. חברות שונות ציינו כי הן מאפשרות לעובדים להשפיע יותר ולהיות חלק מהמוצר או השירות. 70% מהחברות ציינו כי הן מאפשרות לעובדים לעבוד מהבית או לנהל את הזמן שלהם בגמישות בצורה שמתאימה לאורח החיים שלהם. בחברת פלוריסטם לדוגמה ציינו כי החברה שמה דגש על ערכי המשפחה והישיבות נקבעות עד השעה 17:00. השכר הוא רכיב חשוב אבל מה שמניע את התחרות על העובדים הוא המעטפת שמציעה החברה בסביבת העבודה".

- מצד אחד החברות משקיעות כאמור בשימור ובטיפול עובדים ומאידך התחלופה בתחום ההיי-טק נחשבת לגבוהה.

"מכאן המאמצים הרבים שמושקעים היום יותר בשימור מאשר בגיוס. ברור לחברות שהרבה יותר ממגלשה שממוקמת באמצעי המשרד, חשוב לעובד שיהיה לו מעניין. בעולמות שבהם הטכנולוגיה רצה קדימה הדגש על פיתוח העובד ומנטורינג הוא חשוב. הסטנדרט שחברות כמו גוגל או פייסבוק מציבות הוא גבוה והרצון להעניק תחושה טובה לעובד במקום עבודתו קיימת בחברות בסדר גודל קטן וגדול".

מה קרה לעשר החברות המובילות בדירוג דירוג דאנס? חמש החברות הראשונות שמרו על מקומן ביחס ל-2016. במקום השישי נמצאת טאבולה שזינקה מהמקום ה-24 אשתקד. אחרי מופיעות סימילארווב (עלייה מ-13 ל-7), אאוטבריין (מ-19 ל-8) והתעשייה האווירית שמדורגת במקום התשיעי, בדיוק כמו בשנה שעברה. במקום העשירי ניצבת סייברארק שכאמור לא דורגה אשתקד.

החברות בעשירייה השנייה
 החברות בעשירייה השנייה