התנגדות לביטול נציגי הציבור בוועדות הערר על מיסוי מקרקעין

רשות המסים ביקשה להכניס שינויים בהרכב של ועדת הערר למיסוי מקרקעין ■ חיים מסילתי, יו"ר לשכת השמאים, טען בפני ועדת הכספים כי מדובר בפגיעה הן בציבור הרחב והן בקהל השמאים

התנגדות עזה ליוזמה של רשות המסים להעביר את תיקון 89 לחוק שכלל שינויים בהרכב של ועדת הערר למיסוי מקרקעין. ביום שלישי האחרון דנה ועדת כספים בתיקון האמור, במהלך הדיון עלה גם נושא וועדת הערר והרכבן מה שהוביל להתנגדות מצד חברי הכנסת מהאופוזיציה, בהם בין היתר מיקי לוי (יש עתיד). נציין כי בסופו של דבר לא עלתה ההצעה להצבעה אולם ההתנגדות העזה לסעיף האמור תקשה על הקואליציה להעביר את הצעת החוק בהמשך הדרך.

נסביר כי ועדת הערר למיסוי מקרקעין דנה בהשגות שמגישים נישומים לאחר שקיבלו מרשות המסים שוברי תשלום עבור מס שבח ומס רכישה. את השוברים מקבלים הנישומים לאחר דיווח על עסקאות לרכישת או מכירת דירות ולאחר דיווח מקוון שמועבר על ידי עורכי הדין שביצעו את העסקה. שיעור המס מחושב ברשות המסים ובמידה והנישום חושב שהסכום הנדרש הוא גבוה מדי ואינו תואם את ערך הנכס, באפשרותו להגיש השגה על הסכום. במידה והשגתו לרשות המסים אינה מתקבלת באפשרותו לפנות לוועדת הערר למיסוי מקרקעין.

עד לאחרונה ישבו בכל ועדה שלושה בעלי תפקידים: שופט בדימוס, שמאי מקרקעין ורואה חשבון, כאשר שני האחרונים משמשים כנבחרי ציבור. רשות המסים, במסגרת התיקון לחוק, ביקשה לצמצם את כוח האדם בוועדות תוך ביטול נציגי הציבור. חברי ועדת הכספים, התנגדו להצעת רשות המסים והביעו את חששם מפגיעה בציבור הנישומים.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת השמאים, שהשתתף בדיון יחד עם עידו שחם, יו"ר ועדת המסים בלשכה, התנגד אף הוא להצעה וטען בפני ועדת הכספים כי מדובר בפגיעה הן בציבור הרחב והן בקהל השמאים. לדבריו, ביטול נציגי הציבור יפגע בפעילות ועדת הערר, לא יאפשר שקיפות בכל תהליך ההחלטה ובנוסף, יתכנו החלטות שגויות שכן לא כל השופטים הם בעלי הידע הנדל"ני הנדרש לקבלת החלטות בנושא מיסוי מקרקעין.

לדברי מסילתי, "זכות הנישום לייצג את עצמו בסיוע מומחים מטעמו היא זכות בסיסית שחשוב, ונכון לשמור עליה. בוועדות הערר על מיסוי מקרקעין ישבו באופן קבוע שמאי מקרקעין ורואה חשבון כנציגי ציבור. הצעת רשות המסים לצמצם את ועדת הערר ולהשאיר את ההחלטה בידי שופט יחיד שלא תמיד יש לו את ההבנה והידע הנדל"ני הנדרשים מהווה פגיעה חמורה בנישומים".