חיות מושבעת לנשיאת העליון; שקד: "אקדם תוכנית חוקתית"

(עדכון) - נשיאת העליון החדשה, אסתר חיות, בטקס השבעתה: "מתפללת שנצליח לשמור על המבנה הקיים, לבל ייסדק" ■ ריבלין: "להסדיר בחקיקה את האיזון בין הרשויות" ■ נתניהו: "המתח בין 3 הרשויות - מהות הדמוקרטיה" ■ נאור: "אין מתאימה מחיות לנשיאה"

נשיא המדינה השביע את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות  / צילום: מארק ניימן/ לע"מ
נשיא המדינה השביע את נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת אסתר חיות / צילום: מארק ניימן/ לע"מ

טקס מינויה של נשיאת בית המשפט העליון החדשה, השופטת אסתר חיות, החל זה עתה במעמד חגיגי בבית הנשיא בירושלים.

לאחר הצהרת אמונים והקראת קורות-החיים של השופטת חיות, היא תחתום על כתב המינוי, ולאחריה יחתמו עליו נשיא המדינה ראובן ריבלין ושרת המשפטים איילת שקד.

בתוכנית, בין השאר: קטעים מוזיקליים של חברתה ללהקה הצבאית של חיות, דורית ראובני, ונאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל הנשיא ריבלין - שעורר השבוע מיני-סערה כשתקף את הניסיונות להצר את צעדי בית המשפט העליון ב"תנועת מטוטלת" מאז הימים בהם האקטיביזם השיפוטי היה בשיאו.

חיות התרגשה, ודמעות נשמעו בקולה בעת ההצהרה. "לא אטה משפט ולא אכיר פנים", הקריאה, ולאחר החתימה זכתה למחיאות כפיים. 

נשיא המדינה ראובן ריבלין, שנשא דברים בטקס, תיאר את משרתי הציבור האידיאליים ככאלה שהם "בעלי אחריות ארוכת-טווח, תשתיתית, לשמירה על עקרונות היסוד של מדינת ישראל. משרתי ציבור שאין עליהם מרות זולת הדין", והוסיף כי השופטות מרים נאור ואסתר חיות הן "משרתות ציבור מהמעלה הראשונה". 

לדברי ריבלין, "אנו עומדים ביום חגה של מערכת המשפט - ראשי שלוש הרשויות יושבים כאן, ואני פונה אליכם: הגענו לשעת מבחן, ובידיכם לפעול יחד לתיקון לדורות ולקבוע בחקיקה את הסדרת האיזון, אך אין הכוונה לחקיקה שתבוא בכיפוף ידיים. לא עוד אולטימטומים". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף גם הוא בטקס ההשבעה. הוא פנה לחיות ואמר: "אני מאחל לך שמירה על הפיקדון שבידייך", ואז הוסיף: "אני רוצה לגשת בהקדם לנושא 3 הרשויות. יש ביניהן מתח טבעי שהיה קיים 200 שנה". הוא סקר מדינות מספר בהן קיים ויכוח אודות סימון קו הגבול בין הרשויות. "זו לא פגיעה בדמוקרטיה אלא מהות הדמוקרטיה", אמר.

הוא אמר שהמציאות המשפטית מתאימה את עצמה למציאות החיים, ו"אם יש משהו שלא משתנה, זה הצורך בבית משפט עצמאי וחסר פניות" - וזכה למחאות כפיים. "בהצלחה", פנה לחיות, "הצלחה שלך היא הצלחה שלנו". 

לאחר מכן נשאה דברים נשיאת העליון היוצאת, מרים נאור. "הנשיאה אסתר חיות", גלגלה השופטת נאור את המילים החדשות על לשונה, "אין מתאימה ממנה לכהונת הנשיאה ולקבלת הלפיד". היא הוסיפה כי "לצד הלפיד הווירטואלי אני מפקידה בידייך את הטלפון הנייד, כי תגלי עד מהרה שתפקיד הנשיאה מחייב אותך להיות זמינה בכל שעות היממה. זו עבדות, שנועדה להבטיח חירות כבוד וצדק".

בהתייחסה לשרת המשפטים איילת שקד, אמרה נאור: "אם תעבדו על זה - תשכילו למצוא את שביל הזהב".

בנאומה של השרה איילת שקד, שהעידה כי זה הטקס הכי יפה בו נכחה, היא התייחסה ליחסים בין בית המשפט לכנסת ולממשלה - בדיוק כפי שנהגו הנשיא, יו"ר הכנסת וראש הממשלה. היא ציטטה את חיות עצמה, שכתבה ב-2016 כי המשפט אינו צריך לחלוש על כל תחומי חיינו.

לדברי שקד, "מאז המהפכה החוקתית, בית המשפט לצערי נתפס כצד במחלוקות ציבוריות, ואמון הציבור ירד. החוק הוא הביטוי המדויק לתוצאת מפגש הרצונות וההשקפות של הפרטים בחברה. פורמליזם אין משמעו פסיקה במערכת נטולת ערכים אלא כיבוד ערכי הציבור כפי שבאו לידי ביטוי בתוצר - החוק".

שקד המשיכה ואמרה כי "כפי שהצהרתי לאחרונה, בכוונתי לקדם תוכנית חוקתית. הדגם הדיאלוגי הוא זה שעבורו אפעל. על-פי עדותו של הנשיא בדימוס, השופט אהרן ברק, הוא זה שיזם את פסקת ההתגברות בחוק יסוד 'חופש העיסוק' ואף הציע להוסיפה לכלל חוקי היסוד. אפעל להרים את הכפפה".

השרה שקד פנתה לשופטת מרים נאור והודתה לה על העבודה המשותפת. "תודה על שהקדשת את חייך למערכת המשפט של מדינת ישראל", אמרה. 

חיות: מתפללת שנצליח לשמור על המבנה הקיים

לסיום נשאה דברים השופטת חיות עצמה. לדבריה בנאום ההשבעה שלה, "הדבק המחבר את הפסיפס שלנו מורכב מכמה חומרי גלם, ואחד מהם הוא המשפט. המדד המרכזי שבו נבחנה בתנ"ך זכאותנו לארץ היא מערכת המשפט. האבות המייסדים של המדינה הבינו זאת, ועל ערש הולדתה החליטו באומץ כי המדינה מושתתת על עקרונות חירות, חופש דת ושוויון אזרחי ומדיני לכל אזרחיה. סוד כוחנו ועוצמתנו טמון בהתעקשותנו לדבוק במשטר ובערכים דמוקרטיים למרות הסכנות הקיומיות".

חיות התייחסה לחקיקת שני חוקי היסוד בתחילת שנות ה-90 - כבוד האדם וחופש העיסוק - אך ציינה כי גם הפסיקה, כמו עניין ברגמן ועניין בז'רנו, ביצרו את הערכים הללו. 

חיות נימקה את הפיתוח הפסיקתי בכך ש"אין די בכתיבת ערכים על קלף. יש לעשות ליישומם ולהטמעתם, על-מנת שיהפכו לחלק בלתי נפרד מן ההוויה החברתית ומן הרקמה האנושית המרכיבה את חיינו".

לדבריה, "כחוליה אחת בשרשרת ארוכה ועתירת זכויות [של קודמיה, מ' ר'], אני מתפללת שנצליח לשמור על המבנה הקיים, לבל ייסדק ולבל ייפגע. תפילה זו לשמירה על הקיים נחוצה היום אולי יותר מתמיד, בשל ניסיונות מדאיגים לפגוע במעמדה ובאי-תלותה של הרשות השופטת. דיאלוג המתקיים בין רשויות השלטון - המחוקקת, המבצעת והשופטת - הוא חשוב וחיוני בכל מדינה דמוקרטית, גם אם הוא מלווה לעתים במתחים ובחילוקי דעות, ובלבד שכל אחת מן הרשויות תקפיד לשמור על גישה מכבדת ועניינית כלפי רעותה".

עוד הוסיפה הנשיאה החדשה: "מנקודת הראות שלנו כרשות שופטת, אין מדובר בשום פנים ואופן במאבקי כוח ושליטה, אלא במילוי התפקיד המוטל עלינו כשופטים, והוא - שמירה על שלטון החוק, שמירה על ערכי יסוד חוקתיים ועל זכויות אדם, ולא פחות חשוב - שמירה על עקרונות יסוד של דמוקרטיה פרלמנטרית. זו סמכותנו, זה תפקידנו וזו חובתנו".