האם משבר האירו מאחורי האיחוד האירופי?

סיומה של תקופת המיתון וצעדי הצנע? חמש מתוך שש המדינות שנזקקו לחילוץ מלא או לסיוע מוניטרי בשל חשש מחדלות פירעון או ממשבר כלכלי מתאוששות

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

שש מדינות נזקקו לחילוץ מלא או לסיוע מוניטרי בשל חשש מחדלות פירעון או ממשבר כלכלי: יוון, אירלנד, פורטוגל, ספרד, קפריסין ואיטליה. נכון להיום, רק לגבי יוון ישנם סימני שאלה בנוגע לצמיחה כלכלית, בעוד בכל יתר המדינות צפויה להירשם השנה צמיחה, במה שנראה כסיומה של תקופת המיתון וצעדי הצנע שאפיינו את שנות המשבר. "הכלכלה האירופית סוף סוף מתאוששת", אמר נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, בנאום שנשא על מצב האיחוד בספטמבר, עוד לפני שהבחירות בגרמניה, באוסטריה ובצ'כיה, ומשאל העם בקטלוניה, ערערו את תמונת המצב האופטימית שהציג.

ממשלת פורטוגל, למשל, חגגה בחודש שעבר את העובדה כי התשואה על איגרות החוב הממשלתיות לעשר שנים שלה יצאה בפעם הראשונה מקטגוריית ה"זבל" וירדה ל-2.5% בלבד. פורטוגל קיבלה הלוואה של כ-78 מיליארד אירו מקרן המטבע העולמית וממנגנון החילוץ של גוש האירו (European Stability Mechanism) ב-2011. כעת מעריכה קרן המטבע הבינלאומית כי הכלכלה הפורטוגלית תרשום השנה צמיחה של 2.4% ושיעור האבטלה במדינה ירד ל-9.2% - הנמוך ביותר מאז המשבר הכלכלי. ממשלת השמאל השולטת במדינה, שנבחרה תוך הבטחה לשים קץ לצעדי הצנע ולרפורמות שנכפו על פורטוגל כחלק מתוכנית החילוץ, כבר השיבה את המשכורות במגזר הציבורי ואת הפנסיות לרמות שבהן היו לפני המשבר.

האם משבר היורו מאחורי האיחוד האירופי?
 האם משבר היורו מאחורי האיחוד האירופי?

גם באירלנד, שהייתה המדינה השנייה שהזדקקה לחילוץ בגוש האירו, נרשם בחודש שעבר שיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז שנות המשבר, 6.3% בלבד. כמו קפריסין, גם אירלנד צפויה לרשום השנה צמיחה כלכלית. עם זאת, שני גורמים מאיימים על התחזית האופטימית של אירלנד: ה"ברקזיט" הבריטי, שצפוי לזעזע את כלכלת האי, וצעדי מיסוי נגד ענקיות הטכנולוגיה שהפכו את אירלנד למשכנן בשל שיעורי המס הנמוכים בה. את צעדי המיסוי יוזמת הנציבות האירופית, בתמיכת גרמניה וצרפת.

בספרד, למרות העימותים עם ממשלת חבל קטלוניה והעתיד הלא ידוע, הצמיחה החזויה השנה עדיין אמורה להיות 2.3% - נמוכה ב-0.3% מתחזית הצמיחה לפני המשבר החוקתי, אך עדיין גבוהה יחסית. עם זאת, אי הוודאות בנוגע לדרך שבה יתגלגל המשבר בין מדריד לברצלונה, שנראה כמסלים מיום ליום, והחלטתה של ממשלת ספרד לפזר את הפרלמנט הקטלאני ולערוך בחירות בחבל, עשויות להשפיע לרעה עוד יותר על כלכלת ספרד. האיחוד האירופי נזהר בשלב זה מלהתערב במשבר. שיעור האבטלה במדינה הוא עדיין הגבוה ביותר באיחוד, מלבד יוון, ועומד על 17%.

חלק מפתרון משבר האירו היה מחויבותו של הבנק המרכזי האירופי (ECB) בראשות מריו דראגי לסייע לרכישת אג"ח ממשלתיות של מדינות הגוש בכ-60 מיליארד אירו בחודש, במטרה לאפשר להן ללוות כספים בשווקים הבינלאומיים על ידי הורדת העלויות. דראגי הודיע בחודשים האחרונים כי תוכנית זו תסתיים בקרוב, והיום (ה') היה צפוי להודיע על הקטנה הדרגתית של היקף הרכישה, בסימן נוסף שמשבר האירו הולך ומסתיים.

רק יוון, שקיבלה הלוואה של 86 מיליארד אירו, עדיין מקלקלת את החגיגות בבריסל, עם העובדה כי כלכלת המדינה המשיכה להתכווץ בשנה שעברה (ב-0.2%), עם שיעור אבטלה גבוה מאוד (21%, או 45% בקרב צעירים) וחוב לאומי של 180% מהתמ"ג, המקשה עליה להיחלץ מהמשבר. למרות זאת, המדינה עצמה חוזה צמיחה של 1.3% השנה, ומספר התיירים בה בשנה שעברה שבר שיאים.

במידה רבה, החלטתו של ראש הממשלה אלקסיס ציפראס, שנבחר לאחר קמפיין המתנגד לצעדי הצנע ולבריסל, לדחות את תוצאות משאל העם שהעניק לו את המנדט לשים קץ לתוכנית החילוץ, הייתה גורם שחיזק את גוש האירו. הצעד המחיש את חוסר האלטרנטיבה, או את חוסר הרצון הפוליטי לזעזע את המדינה על ידי פרישה מגוש האירו.

איטליה, שתלך לבחירות באביב הקרוב, בין השאר על רקע משבר חובות הבנקים במדינה, צפויה לרשום צמיחה כלכלית של 1.5%, טוב יותר משחזו למדינה בתחילת השנה. בנאום שנשא יונקר בספטמבר הוא הביע תקווה כי השנה ישים האיחוד האירופי את משבר האירו מאחוריו. "הרוח שוב במפרשינו", אמר.