"שרי הליכוד מחרימים את בית שאן כי העזתי לנצח את ג'קי לוי"

למרות ששרי הליכוד מחרימים את בית שאן, ראש העיר רפי בן שטרית מצליח להצעיד את העיר למאה ה-21

רפי בן שטרית  / צילום: עופר גולן
רפי בן שטרית / צילום: עופר גולן

המתח בין השלטון המקומי לשלטון המרכזי הוא כזה שהשפיע תמיד על האינטרסים בתוך העיר. ככל שהעיר חזקה יותר, כך העומד בראשה תלוי פחות בשלטון המרכזי ובתקציבים המועברים מהממשלה. וככל שהעיר פחות מבוססת כלכלית - מציאות עימה מתמודדות מרבית הרשויות בישראל - כך תלויים ראשיה במשרדי הממשלה, ובשרים העומדים בראשם.

בין אם היחסים האישיים בין שרי המממשלה לראשי הרשויות חמים או קרירים, הלקוחות הם תושבי הערים, שאמורים לקבל את השירותים המגיעים להם. אך מה קורה כשהפוליטיקה נכנסת עמוק מדי לשיקולים המקצועיים של שרי הממשלה? ראש עיריית בית שאן רפי בן שטרית מתאר תמונה לא פשוטה.

בשנה האחרונה היגרו 260 אלף איש בין הערים השונות ברחבי הארץ
 בשנה האחרונה היגרו 260 אלף איש בין הערים השונות ברחבי הארץ

"בבחירות האחרונות לכנסת, בית שאן העניקה 51% מהקולות בעיר למפלגת השלטון", אומר בן שטרית. "אני לא בטוח שיש עוד עיר בארץ, שנתנה אחוזי תמיכה כל כך גבוהים לליכוד. ולמרות זאת, דווקא שרי הליכוד מתנכרים לעיר. מאז שנבחרתי לראשות העירייה לפני ארבע שנים, אף שר מהליכוד לא הגיע לבית שאן. למה זה קורה? בגלל שהעזתי לנצח את ג'קי לוי בבחירות לראשות העיר. לא חוכמה להיות ראש מועצת כפר שמריהו. בית שאן זה אתגר כל יום".

בבחירות שהתקיימו באוקטובר 2013 הפסיד ג'קי לוי, שכיהן כראש העיר בית שאן מאז 2004, לבן שטרית. הקרב היה צמוד והפער עמד על פחות מ-100 קולות. בבחירות המקדימות לסיעת הליכוד בכנסת שהתקיימו בשנת 2015, נבחר לוי, בנו של השר לשעבר דוד לוי ואחיה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, למקום ה-18 ברשימת הליכוד. לאחר הבחירות הוא מונה לתפקיד סגן שר הבינוי והשיכון.

- שרי הליכוד לא ביקרו פה בכלל?

"אולי הם באו להרים כוסית לחג בסניף הליכוד, אבל הם לא דרכו בעירייה ארבע שנים. רכבת העמק נחנכה לפני שנה, התחנה הסופית שלה ממוקמת פה בבית שאן, אבל שר התחבורה ישראל כ"ץ לא בא. לא במקרה קבעו את הטקס בעפולה.

"יש לנו פה גן לאומי שאין כמותו בארץ ואין הרבה כמוהו בעולם, ושר התיירות יריב לוין אפילו לא מחזיר טלפונים. שרת התרבות מירי רגב רועדת מלשים רגל בבית שאן. זה הגיוני? איפה החובה שלכם כשרים? בואו תראו מה העיר צריכה, מה התושבים צריכים. לא מה משפחת לוי צריכה. אני מזמין אותם שוב ושוב והם לא באים, וגם לא מקבלים אותי לפגישה אצלם בירושלים.

"לעומתם, שרים אחרים שאינם מליכוד כן באים וקשובים לצרכים של העיר. שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן, שר החינוך נפתלי בנט. ועדיין, גם אם כחלון רוצה לעזור ולתת תקציבים למטרות מסוימות, הוא עדיין צריך את השרים הרלוונטיים".

במכתב יוצא דופן ששלח בן שטרית לשר התחבורה במארס 2016, לאחר כנס פוליטי בעיר שבו השתתף כ"ץ, הוא כתב: "נדהמתי לשמוע על ביקורך בעיר, תוך התעלמות בכוונת מכוון מהעירייה ומהעומד בראשה. מזה שנתיים שאני מנסה להיפגש עמך או לארח אותך בעירייה כדי לדון עמך על צרכיה של העיר בתחום התחבורה וזכיתי לכתף קרה במקרה הטוב, ולהתעלמות בוטה וגסה במקרה הגרוע. התנהלותך הנלוזה מול העיר בית שאן תוך כדי התערבות שלך במאבקים פוליטיים פנימיים, נגועה בחוסר ממלכתיות תוך פגיעה קשה בתושבי בית שאן שבחרו בבחירה דמוקרטית וחופשית ראש עיר והנהלת עיר חדשים.

"הגדלת לעשות כאשר בכנס פוליטי שבו נכחת צוטט בשמך: 'בשבילי ג'קי לוי הוא ראש העיר בית שאן והוא יחנוך איתי את רכבת העמק'. אם נאמרו דברים אלה מפיך מדובר בהתבטאות חסרת תקדים, פוגענית ומבישה, החותרת תחת הערכים הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר. הזמנת את מר לוי לחנוך את רכבת העמק תוך התעלמות מבישה ומבזה מהנהגת העיר הנבחרת... אני מבטא בכך את רחשי הלב של רוב רובם של תושבי העיר בית שאן שקצה נפשם בהתנהגות ההופכת אותם לספקי קולות חסרי עמוד שדרה וחסרי כבוד עצמי מינימלי... הנני איש ליכוד ותיק לא פחות ממך. רכבת העמק אינה נחלתך הפרטית. רכבת העמק חודשה בתקציבים ובכספי משלם המיסים הישראלי בהחלטות ממשלה, עוד טרם מונית לתפקיד שר התחבורה. חנוכת רכבת העמק תתקיים באחריות ובארגון עיריית בית שאן ובשיתוף רכבת ישראל".

שר התחבורה כ"ץ מסר בתגובה: "עשיתי למען העיר בית שאן יותר מכל מנהיג פוליטי אחר מאז קום המדינה. הטקס לחנוכת רכבת העמק היה בעפולה, ואליו הוזמנו כולם. לג'קי לוי היה משקל מיוחד כראש עיר בסיוע לקידום המיזם, שאותו קידמתי למרות כל ההתנגדויות".

השר יריב לוין בחר שלא להגיב לטענות.

"לא מתלוננים ולא מסכנים"

בית שאן מונה היום 19.5 אלף תושבים ב-5,500 בתי אב. בחודש יוני האחרון הודיעה הוועדה המחוזית על הפקדת תוכנית המתאר לעיר, שלפיה עד שנת 2035 צפויים להתגורר בה 28 אלף תושבים. "אנחנו לא מתלוננים ולא מסכנים", אומר בן שטרית, למרות "החרמת" שרי הליכוד את בית העירייה. "המציאות חזקה יותר מהכל, והנה, במכרז האחרון שהתקיים לשיווק קרקע בשכונת האקליפטוס ל-300 יחידות דיור ש-130 מתוכן מחיר למשתכן, התמודדו 11 קבלנים. שכונה נוספת מתוכננת היא שכונת "יצחק שמיר" בדרום מזרח העיר, ל-1,380 יחידות דיור, 300 מתוכן צמודי קרקע, שעברה תכנון מפורט".

- כמה יכולת ההתרחבות שלכם תלויה בשינוי גבולות עם המועצות השכנות?

"בית שאן ניצלה כמעט את כל עתודות הקרקע שלה. היחסים שלנו עם המועצות השכנות מצויינים. שתי השכונות החדשות שמתוכננות הן תוצאה של הסכמה עם המועצה האזורית עמק המעיינות לצרף שטחים מהמועצה לבית שאן. אנחנו לא מעוניינים לשנות את הצביון של הבנייה הנמוכה בבית שאן. הבניין הכי גבוה בעיר הוא בן 9 קומות, ואנחנו רוצים שזה יישאר ככה".

- ועדיין, איך מתמודדים עם הקיבוצים והמושבים שמושכים אוכלוסיה חזקה מבית שאן? אפילו אורלי לוי עברה לגור בקיבוץ ולא נשארה בבית שאן.

"היום זה כבר לא נכון. בעבר משפחות מבית שאן היו עוזבות להרחבות ביישובים מסביב. גם אורלי לוי עזבה את בית שאן כבר לפני כמה שנים ולא אתמול. היום ההגירה השלילית מהעיר עומדת על חצי אחוז בלבד, לעומת 3% לפני כמה שנים. בבית שאן יש הטבות מס של 12% לעומת 6% בקיבוצים, וזו פיקציה להגיד שהחינוך בקיבוצים יותר טוב. בשני התיכונים בבית שאן אחוזי הזכאות לבגרות עומדים היום על 80%. זה נתון שמדבר בעד עצמו".

- שכונות חדשות זה נחמד, אבל מה לגבי השכונות הוותיקות? אתם הכי פגיעים כשמדובר ברעידות אדמה, בזמן שחיזוק הבתים במסגרת תמ"א 38 לא כדאי כלכלית בבית שאן.

"לכן אנחנו תומכים מאוד בפינוי בינוי. הממשלה באמצעות עמידר מחזקת מבנים שנבנו לפני 1980, אבל זה לא פותר את הבעיה. בשכונת טירת צבי למשל, ישנם בניינים טרומיים שנבנו בשנות ה-70 והם יהיו הראשונים ליפול ברעידת אדמה. אנחנו מקדמים תוכניות לפינוי בינוי בבניינים בגובה 11 קומות, כשבכל קומה 4-6 דירות".

- ערכי הקרקע בבית שאן מחייבים 10 דירות במקום כל דירה ישנה. תקים פה מגדלי ענק?

"לא נבנה פה 50 ו-40 קומות. אנחנו נבנה יותר בניינים, אבל בגובה מקסימלי של 11 קומות. נכון שצריך לזה קרקע, ולכן רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) צריכה להירתם ולהקצות שטחים שלה כדי שזה יקרה. הממשלה מפעילה עלינו לחץ לעשות תוכניות לשכונות חדשות ולתת היתרים, אבל היא צריכה לתת דעתה על המתחמים הוותיקים. תוכנית המתאר מדברת על שני פרויקטים חדשים במרכז העיר, ל-108 דירות ול-120 דירות, במגרשים פנויים. את השכונות הישנות שבהן הרבה דיור ציבורי צריך לחדש. במקום לשרוף כל כך הרבה כסף על חיזוק מבנים צריך להשקיע בתמריצים לפינוי בינוי, ולהקצות שטח נוסף כדי שלא יהיו פה גורדי שחקים. לפתח שטחים ציבוריים, שלא יצמח פה עוד דור מצוקה".

- מה עשתה הרכבת לבית שאן?

"רכבת העמק החלה לפעול בדיוק לפני שנה, ואנשים שלא באו קודם לבית שאן מגיעים. פתאום רואים בעיר קבוצות של גמלאים שבאים בפעם הראשונה בחייהם לראות אתרים ארכיאולוגיים בגן הלאומי. אבל השינוי הכי משמעותי הוא ללא ספק בתחום התעסוקה. אפשר להגיע לפארק התעסוקה מת"מ בחיפה תוך 42 דקות. 12 דקות נסיעה ומגיעים לעפולה".

- רכבת לאזורי תעסוקה זה אליה וקוץ בה. התושבים יסעו למקומות אחרים ולא תהיה תעסוקה בבית שאן.

"גם זה לא מדויק. יש לנו את פארק תעשיות צבאים, המשותף לנו ולמועצה האזורית עמק המעיינות, עם דירקטוריון משותף וחלוקת הכנסות של 50%. הפארק קיים 20 שנה, ולמעט איזה מוסך ומפעל, לא קרה בו כלום. יש בפארק 800 דונם ששווקו ליזמים ו-40 תעשיינים מקימים בו עכשיו מפעלים, הראשון יהיה מפעל PCMR האמריקאי לייצור סכיני גילוח שנמצא בבנייה מתקדמת ועתיד להיפתח בינואר ולהעסיק 150 עובדים".

- מה קרה פתאום?

"הלכנו לאוצר ושכנענו אותם לתת עדיפות לפארק ולהוזיל את עלויות הפיתוח מ-400 אלף שקל ל-40 אלף שקל לדונם. מעבר לזה יש הטבת המס בגובה 12% וכמובן שהרכבת, שכוללת גם הסעת משא, מביאה לכך שלא צריך לשנע סחורות יותר במשאיות. אנחנו מתכננים להרחיב את הפארק בעוד 1,000 דונם יחד וזו פעם ראשונה שיזמים מתדפקים על דלתנו ובית שאן נאלצת לסרב ליזמים, כי אין מקום".

- ועד שהמפעלים יקומו וישלמו ארנונה, ממה העירייה מתקיימת?

"65% מההכנסות שלנו מארנונה מגיעות ממגורים. אחרי אכלוס הפארק זה צפוי להשתנות ל-50% פחות או יותר, מגורים מול לא מגורים, כמו שצריך להיות בעיר מתוקנת. עשינו גם תוכנית הבראה גדולה ולראשונה מזה 30 שנה בית שאן סיימה בעודף תקציב של 2 מיליון שקל".

הפספוס התיירותי: "לתת עדיפות ולא מענקים של מיליון שקל פה ושם"

בגן הלאומי בית שאן, שכולל שרידים מפוארים מהתקופה הרומית והביזנטית, מבקרים 200 אלף איש בשנה. בעיריית משוכנעים שהפוטנציאל הכלכלי של הגן הלאומי גדול בהרבה. בן שטרית: "הגן לאומי יושב על חמישית משטח העיר, והוא באמת לא מנוצל מבחינה תיירותית. הפוטנציאל שלו מבוזבז. מבחינת חשיבות הסטורית יש בו אוצרות שאפשר לראות אולי ברומא ובאתונה. אני מצפה שהממשלה תעביר החלטה לקחת את הפרויקט הזה, על מגוון הפוטנציאל שלו, ולמנף אותו כלכלית לטובת העיר.

"יש מסך וירטואלי בין הגן לתושבי העיר שלא נהנים ממנו. הגן מושך אליו תיירים, אבל תושבי העיר לא מתפרנסים עדיין מתיירות וכל עוד זה לא קורה זה פספוס".

- מה היית רוצה לראות?

"תוכנית המתאר מדברת על אפשרות להקים צימרים בתוך העיר, אבל זה לא מספיק. צריכים לקום בבית שאן צימרים, טיילת ומלונות. אכסניית הנוער בעיר נמצאת בתפוסה מלאה כל השנה ומרחיבים אותה בקומה נוספת. באים אליה בעיקר משפחות וקבוצות נוער שמחפשים לינה זולה.

"בית שאן נמצאת בין הכנרת לירושלים באזור ששופע מים טבעיים. המדינה צריכה לתת עדיפות לגן הלאומי בית שאן, ולא במענקים של פה מיליון שקל, שם 2 מיליון שקל. אני לא חזיר, ולא מחפש להיות בירת סייבר כמו באר שבע. העיר עכו למשל היא דוגמה טובה. לעכו יש גם ים, אבל עכו דומה לבית שאן מבחינת המצב הסוציואקונומי שלה. היא הייתה במקום קשה והיום היא במקום אחר. לכן, מאותם שיקולים, הממשלה צריכה להעביר החלטה שמגדירה את בית שאן כיעד תיירותי מובהק לשנת 2018, החלטה שתהיה כרוכה במתן תמריצים. הייתי רוצה לראות רשת מלונות כמו פתאל למשל פותחת מלון בבית שאן. התפקיד של הממשלה לגרום לזה שיהיה ליזמים כאלה כדאי לבוא לפה".

פרויקט מיוחד - שנה לבחירות ברשויות המקומיות

ריח בחירות: היכונו לשנת מאבקים מתוקשרים, הבטחות פופוליסטיות ושיתוק מערכות כולל 

■ הקריות קוראות תגר על מעמדה של חיפה כעיר המרכזית בצפון

"משרד האוצר מחזיר את הערים לעידן הוועדות הקרואות"