מניית ביוקסנל זינקה ב-33%: תוגש הצעת רכש מלאה?

חברת התרופות לסרטן מקבוצת כת"ב קיבלה הצעת השקעה של 20-25 מיליון דולר בפרמיה של יותר מ-60% על המחיר לפני פתיחת המסחר היום

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

חברת התרופות לסרטן ביוקנסל  הודיעה היום על כך שבעלי המניות שלה שוקלים להגיש הצעת רכש מלאה. זאת על רקע הצעת השקעה שקיבלה החברה, המותנית בהפיכתה לפרטית. עוד מסרה ביוקנסל בהודעה כי היא מנהלת במקביל מגעים לשיתוף פעולה אסטרטגי עם חברות תרופות גדולות.

ביוקנסל נמצאת בשליטת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה  (כת"ב) שבשליטת לן בלווטניק (44%) וקרן פליסייד (38%) - כלומר רק 18% בידי הציבור. לאחר פרסום ההודעה, עלתה היום מניית החברה בכ-33% לשווי של 111 מיליון שקל. ביוקנסל מסרה בהודעתה כי ההצעה היא להשקעה של 20-25 מיליון דולר, לפי מחיר של 1.47 שקלים למניה, פרמיה של יותר מ-60% על שוויה טרם העליות היום (פחות מ-90 אגורות למניה). המשקיעים הפוטנציאליים מעוניינים במניות בכורה, ולכן חשוב להם שהחברה תהיה פרטית בעת ההשקעה.

הון למימון הניסויים המתקדמים

ביוקנסל כבר נמצאת בשוק זמן רב, מ-2006, אך עברה כמה מהמורות, בעיקר כאשר מצאה כי את הגרסה הראשונה של המוצר שלה, נוגדן לקולטן המתבטא בעיקר בתאי סרטן, אינה נקלטת היטב לתוך תאי הגוף. גם עם מגבלה זו, המוצר עדיין מתאים לשוק של סרטן שלפוחית השתן, אולם שוק זה הוגדר בעבר על-ידי החברה כקטן. היום מעריכה ביוקנסל את השוק הזה ב-500 מיליון דולר, וחזרה לסמן אותו כאינדיקציה העיקרית שלה. מתחילת 2016 מנהל את החברה ד"ר פרנק הלוסקה, שהיה הסמנכ"ל הרפואי של חברת הסרטן Ariad.

ביוקנסל אמורה לערוך במקביל שני ניסויי שלב III, אך בסוף הרבעון השני של 2017 היו בקופתה רק 5 מיליון דולר, כך שהיא זקוקה להשקעה. עבור בעלי העניין, מורכב להשקיע בה ישירות בשל החזקות ציבור נמוכות, וכך גם הדבר לגבי כל השקעה פרטית. כת"ב ציינה בעבר כי בכוונתה להביא את ביוקנסל לנאסד"ק, אולם גם את זה קל יותר לעשות כשהחברה פרטית.

פלוריסטם מגייסת כ-25 מיליון דולר

עוד חברה בשליטת כת"ב, מדיוונד  (43%), הנסחרת לפי שווי של 131 מיליון דולר בנאסד"ק, הודיעה היום על השלמת גיוס שהיקפו הגיע ל-25.2 מיליון דולר, לאחר מימוש אופציית החתמים לרכישת מניות ב-3.2 מיליון דולר. חתמי ההנפקה היו קוון אנד קו, וולס פארגו, אופנהיימר, אגיס קפיטל ו-SunTrust Robinson Humphrey. ההנפקה בוצעה בספטמבר במחיר של 5 דולרים למניה, וזהו גם המחיר בו נסחרת מניית החברה היום. בכוונת החברה להשתמש בכספי ההנפקה בעיקר למימון ניסוי שלב III במוצר ה-EscharEx לריפוי פצעים. לחברה מוצר לטיפול בכוויות שכבר מאושר לשיווק באירופה. מכירותיו עדיין מועטות, אך המשך פיתוחו לשוק האמריקאי ולהתוויה של טיפול בילדים, ממומן בהסכם עם BARDA, זרוע החדשנות של צבא ארה"ב.

ובינתיים, גם פלוריסטם יוצאת לגייס הון. חברת תאי הגזע הודיעה על כוונתה לגייס כ-25 מיליון דולר. המכרז המוסדי נערך היום, ועל רקע זה הופסק המסחר בחברה. היא נסחרת כעת לפי שווי של 670 מיליון שקל. את ההנפקה מובילה בארץ לידר חיתום. מחיר המינימום במכרז למוסדיים הינו דיסקאונט של 20% על מחיר השוק (שעומד כעת על 6.9 שקלים או 1.97 דולרים). פלוריסטם נמצאת בניסוי שלב III במוצר המוביל לטיפול בחסימות כלי דם בגפיים ובכמה ניסויים מוקדמים יותר.