כחלון: אתמול בממשלה הרגשתי את הסיבה שנכנסתי לפוליטיקה

שר האוצר הזכיר את דבריו של הכלכלן הראשי באוצר, לפיהם הצמיחה חלחלה וההכנסה הפנויה של העשירונים התחתונים כמעט הוכפלה ביחס לעשירונים העליונים, ואמר: "באותה שנייה הרגשתי רעד בגוף" ■ מתכוון לדון מחדש בכלל ההוצאה הפיסקלי שמגביל את יכולת הממשלה להגדיל בכל שנה את ההוצאה הציבורית

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

שר האוצר משה כחלון מתכוון לדון מחדש בכלל ההוצאה הפיסקלי שמגביל את יכולת הממשלה להגדיל בכל שנה את ההוצאה הציבורית. בדברו היום ביום השנתי לזכר נופלי אגף התקציבים אמר כחלון כי הדרך להוצאת משפחות ממעגל העוני היא באמצעות הגדלת ההוצאה הציבורית. "אני יודע שזה לא פשוט", אמר כחלו, "מגדילים הוצאה ציבורית יש כמה עיתונאים שמבקרים את זה, וזה בסדר, לנו אין שום טענה לעיתונאים הם עושים את עבודתם, אבל החלק הזה של הגדלת הוצאה ציבורית - יותר לחינוך, יותר לבריאות יותר לרווחה, אלה חלקים משמעותיים בהצלחה שלנו".

כחלון סיפר כי "אתמול יואל נוה (ממלא מקום הממונה על התקציבים והכלכלן הראשי באוצר) נתן סקירה בממשלה והבליע איזה משפט: 'הצמיחה חלחלה וההכנסה הפנויה של העשירונים התחתונים כמעט כפולה באחוזים מהעשירונים העליונים'. אני לא רוצה להיות יותר מדי הצהרתי, אבל באותה שנייה הרגשתי רעד בגוף. אמרתי לעצמי שבשביל זה חזרתי לפוליטיקה. לשמוע את המשפט הזה שהשכבות החלשות מקבלות קצת יותר. זה נכון זה צודק וגם מתברר שזה כלכלי. שזה עובד. זאת המחמאה הכי גדולה שקיבלתי בשנתיים וחצי האחרונות, לשמוע את ממלא-מקום ראש אגף התקציבים שלנו אומר את המשפט הזה לממשלת ישראל. זה משפט חזק. ולא על חשבון הכלכלה והאחריות הפיסקלית.

"העסק עובד טוב גם אם השכבות החלשות מקבלות קצת יותר. אני נפגש גם עם בעלי ההכנסות הגבוהות הם רק אומרים שהמסים ילכו למקומות הנכונים. הרבה עשירים שאני נפגש איתם אומרים שאין להם בעיה עם המסים, יש להם בעיה עם זה שהכסף לא הולך למקומות הנכונים".

נוה מתח בדבריו ביקורת על הכוונה להגדיל את ההוצאה הציבורית. "אשר יאפשרו בתקופה זו בה נראה שמצבו של המשק מעולם לא היה טוב יותר יש הגורסים שניתן לכאורה לזנוח את המטרות והיעדים שהנחו את המדיניות הכלכלית מאז תכנית הייצוב ולשנות את כיוונה של המדיניות הפיסקלית. להרחיב את ההוצאה הממשלתית ואת הגירעון - קיימת חשיבות רבה לשמור דווקא כעת על מרווחים פיסקליים מתאימים".  

לפי הכלל הפיסקלי המגביל את הגידול בהוצאה הציבורית ניתן להגדיל את ההוצאה התקציבים בכל שנה בלא יותר מ-2.6% - זאת כדי לאפשר לממשלה לפנות סכומים גדולים להחזרת חובות. מגבלת ההוצאה עומדת לביקורת גוברת מצד כלכלנים המציינים כי שיעור ההוצאה הציבורית (או השירותים שהמדינה מספקת לאזרחים) בישראל הוא מהנמוכים ביותר מבין מדינות ה- OECD .

כחלון אמר לעובדי אגף התקציבים שנכחו באולם: "האנשים שיושבים כאן כרגע תורמים למדינה תרומה אמיתית. אתם האנשים שעומדים בלחצים יומיום עומדים בהכפשות בהשמצות. אתם עומדים בגאון תוך אמונה שלמה ודאגה לכלכלת ישראל לדורות הבאים למשק חזק - וזה לא פשוט. זה התפקיד שבחרתם. אבל כדי למלא תפקיד כזה חייבים להיות מהשורה הראשונה, אי-אפשר לעבור את הדברים שמניתי כרגע אם זה לא אנשים מהשורה הראשונה.

כחלון הקדיש בנאומו דברים לאמיר לוי הממונה הקודם "ששירת איתי בצורה מדהימה יוצאת דופן". ולסגניו של לוי יעל מבורך, ערן ניצן ואודי אדירי שעברו לאחרונה לתפקידים אחרים. "יתר הסגנים שאתנו -  הקידום מובטח להם, יאיר פינס (סגן הממונה לנושאים חברתיים ע"ב) הבא בתור. אין לי במפלגה אנשים שעומדים בתור. גם אם יש - לא לתור הזה. אלה (עובדי אגף תקציבים ע"ב) כמו אלופי פיקוד הם משפיעים על גזרות שלמות בחיים שלנו זה יותר מדי רגיש ומסוכן למנות אדם לא מתאים לתפקידים האלה, ולכן אני מקפיד למנות את האנשים הכי טובים יחד עם שי באב"ד (מנכ"ל האוצר ע"ב)".