מה מדאיג את המשקיעים בקבוצת דלק?

מניותיה של קבוצת דלק סובלות בתקופה האחרונה ממומנטום שלילי, הנובע מחולשת שוק האנרגיה כולו וכן מחששות הנוגעים לביצועיה העתידיים של הקבוצה ■ מניית דלק ירדה ב-30% מתחילת יוני, כששותפות דלק קידוחים נפלה בתקופה זו ב-25%

מניותיה של קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, סובלות בתקופה האחרונה ממומנטום שלילי, הנובע מחולשת שוק האנרגיה כולו, וכן מחששות הנוגעים לביצועיה העתידיים של הקבוצה. מניית דלק ירדה ב-30% מתחילת יוני, כששותפות דלק קידוחים נפלה בתקופה זו ב-25%.

לגבי דלק קידוחים, שבאמצעותה מחזיקה קבוצת דלק במאגרי הגז תמר ולוויתן, אומר גורם בשוק: "כמה אלמנטים שתומחרו בשווי השותפות, עדיין לא קרו, ובקרב המשקיעים מתחילה לחלחל ההבנה הזאת. בשוק המקומי נטו לתמחר ביתר את קידוחי הגז, מאחר שמדובר במונופול שיש לו ערך מוסף בעיני שוק ההון, אבל הסיפור השתנה בתקופה האחרונה, כי השוק הבין שתמחור המניה לא היה מוצדק. חוזה היצוא למצרים מתעכב ויצוא לטורקיה לא נראה באופק. גם פסיקת בג"ץ, שקבעה כי מותר לדון בתביעה ייצוגית נגד השותפות בנוגע למחיר הגז לחברת החשמל, השפיעה לא מעט על ירידת המניה".

בשלושת החודשים האחרונים מחיר הנפט בעולם עלה בכ-9%, אך בישראל כידוע אין קורלציה בטווח הקצר בין מחירי האנרגיה לתמחור של חברות חיפושי הנפט, מכיוון שמדובר בהסכמים ארוכי טווח עם מחיר קבוע מראש.

שאלה נוספת שהדאיגה את המשקיעים בתקופה האחרונה, היא למי יימכר הגז מהמאגר השני שנמצא בבעלות דלק קידוחים, לוויתן. על פי ההערכות האופטימיות, המאגר יתחיל להפיק גז בכמות מכובדת של 12 BCM בשנה החל ב-2020 - כמות דומה לזו המופקת כיום על ידי תמר.

בשיחת ועידה עם משקיעים שהתקיימה בסוף השבוע האחרון ניסה מנכ"ל דלק קידוחים, יוסי אבו, להרגיע את הרוחות, ורמז לכך שבחברה ממשיכים לעבוד במרץ על נושא יצוא הגז למצרים ולמקומות אחרים, אבל הוא לא היה מוכן לחשוף פרטים נוספים. נוסף על כך, אבו התייחס לשאלת הביקושים הצפויים לגז טבעי בשנת 2020. האומדנים שעל פיהם בונה החברה את תחזיותיה, הוכנו על ידי פירמת הייעוץ BDO. על פיהם, רק הביקוש המקומי לגז טבעי ב-2020 צפוי לגדול ב-4-5 BCM ל-14-15 BCM בשנה. נוסף על כך, גם הביקוש הירדני צפוי לגדול בעוד 4-5 BCM עד לתקופה זו.

הערכות אלה לגבי השוק המקומי מבוססות, מצד אחד, על מדיניות הממשלה להפחית את צריכת הפחם לייצור חשמל באמצעות סגירת תחנות הכוח הפחמיות באורות רבין 1-4, ומצד שני, על הגידול הצפוי בצריכת החשמל של המשק, עם המעבר לרכבות חשמליות, כלי רכב חשמליים, מתקני התפלה, חיבור מפעלים לגז טבעי ועוד.

חן הרצוג, כלכלן ראשי של BDO, אמר היום ל"גלובס": "צריכת הגז כיום אינה משקפת את פוטנציאל הביקוש, אלא מצב של מגבלת היצע. כניסת לוויתן תביא לשינוי מבני, ולראשונה ניתן יהיה לספק את מלוא הביקוש לגז, וישראל תהפוך ליצואנית גז בהיקף משמעותי".

נוסף על הגידול בצריכת הגז המקומית, בדלק קידוחים מקווים שהחברה תצליח לחתום על הסכמי יצוא בתקופה הקרובה. מקורב להנהלת החברה אמר ל"גלובס" שהיצוא למצרים הוא אפשרות ממשית וישימה, והחברה קרובה לחתימה. עם זאת, הערכות החברה הן שמרניות, ובתוכנית הפיתוח של לוויתן אפשרות היצוא כלל לא הובאה בחשבון. בשותפות מעריכים כי הגידול בצריכת הגז בשוק המקומי יחד עם השוק הירדני עד לשנת 2020 יביאו לניצול מלא של מאגר לוויתן נכון לשלב הראשון בפיתוחו.