המאבק על הארנונה של אוניברסיטת בר אילן מעלה הילוך

לטענת גבעת שמואל, העובדה שרמת גן היא שמכריעה מהו התכנון של האוניברסיטה, שגובלת בתחומה של גבעת שמואל, אינה הגיונית ■ מנגד טוענים בעיריית רמת גן כי ההתנגדות הוגשה באיחור, וכי היא ממחישה שטובת האוניברסיטה אינה עומדת לנגד עיניה של גבעת שמואל

ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני וראש עיריית ר"ג ישראל זינגר / צילום: תמר מצפי
ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני וראש עיריית ר"ג ישראל זינגר / צילום: תמר מצפי

אוניברסיטת בר אילן הגישה תוכנית להקמת מעונות סטודנטים ובהם 1,050 מיטות שיתווספו ל-500 המיטות הקיימות. המעונות יוקמו בשני מגדלים עגולים של 12 קומות, בצידה הצפון מזרחי של האוניברסיטה. את המעונות תקים חברת אלקטרה בפרויקט BOT.

ב-26 באוקטובר הגישה עיריית גבעת שמואל התנגדות לתכנית לוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן שאינה נוגעת לעצם הקמת המעונות, אלא לבינוי המוצע שלטענת גבעת שמואל מתעלם לחלוטין מקיומה של גבעת שמואל, וזאת בשונה ממעונות אוניברסיטת תל אביב למשל.

לטענת גבעת שמואל, העובדה שרמת גן היא שמכריעה מהו התכנון של האוניברסיטה, שגובלת בתחומה של גבעת שמואל, אינה הגיונית, שכן החומות המקיפות את האוניברסיטה אינן מתנקות אותה מהעיר שמקיפה אותה. מנגד טוענים בעיריית רמת גן, שדחתה את ההתנגדות על הסף, כי ההתנגדות הוגשה באיחור, וכי היא ממחישה שטובת האוניברסיטה אינה עומדת לנגד עיניה של גבעת שמואל.

"משהו מריח לי לא טוב", מסר ראש עיריית רמת גן ישראל זינגר. "הנהלת האוניברסיטה בעצמה מעוניינת להישאר בתחומה של רמת גן, ומעבר לגבעת שמואל הוא אסון כלכלי בעיניה. לרמת גן חשוב היה מאז ומתמיד ההתפתחות בכל המובנים של אוניברסיטת בר אילן, ומשקיעים בזה שנים ושותפים לתוכניות הפיתוח של האוניברסיטה.

"לפני חצי שנה הובאה אלינו תוכנית להקמת מעונות סטודנטים. בזמן שיא דאגנו להביא את התוכנית לוועדה המקומית. לא האמנתי שגבעת שמואל הגישה התנגדות, ואמרתי לעצמי או שהם צינים או אידיוטים. מה שבטוח שהתפתחות האוניברסיטה לא מעניינת אותם".

אביבית מאור נמרודי, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ר"ג הוסיפה כי "תמוהה בעיני הגשת התנגדות של עיריית גבעת שמואל למעונות סטודנטים באיחור של חודשיים מהמועד הקבוע להגשת התנגדויות ובדיוק יום לאחר דיון בועדת הגבולות. ניכר שמדובר בחוסר תום לב. התנגדות זו לא רק שאינה תורמת לסטודנטים ולצרכי האוניברסיטה היא אף פוגעת בהם".

בשיחה שקיים "גלובס" עם רו"ח מנחם גרינבלום, מנכ"ל אוניברסיטת בר אילן, עולה כי הנהלת האוניברסיטה אינה מצדדת במעבר לתחומה של גבעת שמואל: "אנחנו במערכת יחסים עם עיריית רמת גן שנבנתה במשך שנים בהרמוניה, בעיקר בתחום התכנון והבנייה", אמר גרינבלום. "בכל נושא תחזוקת האוניברסיטה אם בתחום הניקיון, או הגינון, אנחנו אוטונומיים ועושים את העבודה לבד, ואם אנחנו צריכים עזרה מעיריית רמת גן למשל בתחום הביוב אנחנו מקבלים.

"בהיבט הכלכלי האוניברסיטה מסווגת בעיריית רמת גן לצורך תשלום ארנונה כאזור ג', שמהווה תעריף נמוך ב-5%-10% מתעריפים אחרים, ושיטת חישוב הארנונה היא נטו נטו ולא ברוטו מה שמקטין אוטומטית את שטח האוניברסיטה לתשלום ארנונה ב-25% ומוזיל את העלויות. מכאן שאם נעבור מוניציפלית לגבעת שמואל עשויה להיות תוספת של 35%-40%.

"בשורה התחתונה אנחנו מלכ"ר ולא חברה עסקית, אנחנו נמצאים כרגע בבעיה תקציבית, ושינוי כזה שעשוי להטיל עלינו תוספת ארנונה של עוד כמה מיליוני שקלים עלול להביא למצב שלא נוכל לפתוח את שנת הלימודים. הגדרות שמוצבות בשולי האוניברסיטה הוצבו מסיבות ביטחוניות בהוראה של משטרת ישראל. בסופו של יום השיקולים שלנו הם אקדמאיים, ואנחנו לא רואים שום סיבה בעולם לשייך אותנו מוניציפלית לגבעת שמואל, אך אם ועדת הגבולות תחליט למשל לחלק את הכספים שאנחנו משלמים היום לרמת גן בינה לגבעת שמואל אין לנו שום בעיה עם זה".

מעיריית גבעת שמואל נמסר: "הטענה המוצגת כאילו העירייה מתנגדת למעונות הסטודנטים לא יכולה להיות הפוכה יותר מהמציאות, כמו גם הטענה לגבי איחור בהגשת ההתנגדות, שכן העובדות בשטח סותרות טענה מופרכת זו ולראייה אף צורף צילום השלט שהוצב ומאפשר התנגדות 30 יום החל מתאריך 25.9.2017 . גבעת שמואל המקדמת בשנים האחרונות את החזון להיות עיר אוניברסיטאית, מברכת על הקמת מעונות הסטודנטים ורואה בכך חשיבות רבה לפיתוחה של האוניברסיטה והסטודנטים. לא בכדי תומכת אגודת הסטודנטים הנוכחית, בדומה לשתי אלה הקודמות לה, בשיוך האוניברסיטה לגבעת שמואל.

"ההתנגדות של העירייה היא אך ורק לתכנון עצמו שהוגש. במקום להגיש תכנית הכוללת חזית מודרנית לכיוון העיר שתכלול מסחר, שירותים מגוונים ובתי קפה לרווחת הסטודנטים והתושבים כמו באוניברסיטת ת"א לדוגמה, הוגשה תוכנית שבאופן לא ברור כוללת גדר לכיוון השכונה הצמודה לאוניברסיטה. לצערנו התכנית שהוגשה לא מטיבה לא עם הסטודנטים ולא עם תושבי העיר וכל ניסיון להציג את הדברים באופן שונה, נובע אך ורק מהלחץ בו נתונה עיריית רמת גן שאינה מצליחה להציג טיעונים ענייניים מאז החלו הדיונים בוועדת הגבולות. יודגש כי התכנית שהוגשה רק מחדדת את חוסר ההיגיון במצב הנתון בו האוניברסיטה שוכנת בעיר גבעת שמואל בעוד על הנייר בלבד היא שייכת לר"ג . לא ייתכן שאוניברסיטה תתוכנן ע"י רמת גן בעוד היא חיה ונושמת בגבעת שמואל".

ראש עירייית גבעת שמואל יוסי ברודני מסר כי הטענה שהארנונה תגדל לאור מעבר לגבעת שמואל אינה נכונה. "אין עדיין סיווג לאוניברסיטה בתחום גבעת שמואל ולכן לא ניתן לקבוע שתעריף יהיה גבוה יותר. גבעת שמואל שמתגוררים בה 5,000 סטודנטים, מרצים ודיקאנים, מעוניינת להיות עיר אוניברסיטאית ואת הארנונה שנקבל מאוניברסיטת בר אילן נשקיע באוניברסיטה. רמת גן מתעלמת לחלוטין מקיומה של גבעת שמואל, למרות שהיא מקיפה את האוניברסיטה, שמנותקת לחלוטין מרמת גן".