פצצת זמן מתקתקת: יועץ לשעבר לטראמפ מוכן לזמר נגד הבוס

זה היה צריך להיות שבוע שיא של הנשיא – אך הוא רותח מזעם ■ ביום שבו פול מאנאפורט הסגיר עצמו ל-FBI, נודע כי ג'ורג' פאפאדופולוס משתף פעולה עם החוקרים ■ האם הקליט את עוזרי טראמפ בסתר?

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

זה היה צריך להיות שבוע שיא בנשיאותו של דונלד טראמפ, שבוע של פעילות ממלכתית שהייתה אמורה להניפו מעל הביצה העכורה של פייק ניוז. הוא אמור להכריז על מינוי יו"ר חדש לפדרל ריזרב. ביום ו' הוא מתוכנן לצאת למסע מדיני חשוב בן 12 יום באסיה. והרפובליקאים בבית-הנבחרים מגבשים הצעת חוק לקיצוצי מס, נדבך חשוב במצע הבחירות שלו.

אבל הסיקור האוהד שהבית הלבן ייחל לו לא התממש: לשכת רוברט מולר, היועץ המיוחד שמנהל חקירה בפרשת שיתוף-הפעולה הפוטנציאלי בין מטה הבחירות של טראמפ לבין גורמים ברוסיה, הודיעה אתמול (ב') על הגשת כתבי אישום נגד ראש המטה לשעבר, פול מאנאפורט, ועוזרו, ריק גייטס. די היה בכך כדי לטאטא חדשות אחרות אל מתחת לשטיח, ולזעזע את הנשיא, שישב מול הטלוויזיה באגף המגורים בבית הלבן ורתח מזעם, על פי דיווח ציורי ב"וושינגטון פוסט". הוא יודע שזו רק ההתחלה ושכתבי אישום נוספים נמצאים בדרך.

ההתפתחויות הדרמטיות - התייצבות מאנאפורט וגייטס למעצר במשרד של FBI, הופעתם לפני שופט, החלטתם לכפור באישומים נגדם (קשירת קשר נגד ארה"ב, הלבנות כספים, התחמקות מתשלומי מיסים), ושליחתם למעצר בית בערבות של מיליוני דולרים - זכו לסיקור אינטנסיבי ששמור בדרך כלל לאסונות טבע. אולי בפעם הראשונה בנשיאותו, איבד טראמפ את השליטה על סדר היום הציבורי. ציוציו לא עזרו לו.

אבל הציוצים העקרים אינם הבעיה העיקרית של הנשיא. עכשיו הוא צריך להתמודד עם פצצת זמן שהחלה לתקתק מתחת לכסאו בעוד שהוא אינו יכול לעשות דבר (אלא אם כן ינסה לפטר את היועץ המיוחד, מהלך שיגרום משבר אדיר ממדים בארה"ב). הפצצה הזו היא עד מדינה פוטנציאלי, שמוצא פיו עלול למוטט את נשיאות טראמפ - ג'ורג' פאפאדופולוס, לשעבר יועץ לענייני מדיניות חוץ במטה הבחירות של המועמד טראמפ. היועץ המיוחד חשף את קיומו בהודעה שפורסמה במקביל למעצרם של מאנאפורט וגייטס.

רק מעטים שמעו על פאפאדופולוס, אבל כדאי לזכור את השם. הפוטנציאל שלו לפגוע בטראמפ גדול הרבה יותר מזה של מאנאפורט. הסיבה: הוא הודה שיש בידיו מידע אישי על מאמץ של גורמים רוסיים למכור למטה טראמפ מידע מזיק על הילארי קלינטון, שלוקט מ"אלפי אי-מיילים" שלה, ועל נכונות המטה לדבר על כך עם הרוסים. חשובה לא פחות היא העובדה שפאפאדופולוס מוכן לזמר נגד עמיתיו במטה, לרבות הבוס העליון לשעבר, והוא משתף פעולה עם צוות החקירה המיוחדת - לא מטוב לבו, כמובן, אלא כדי להציל את עורו לאחר שנתפס במתן עדות שקר לחוקרים, עבירה פדרלית חמורה.

פאפאדופולוס חתם אפוא על עסקת טיעון עם היועץ המיוחד והמשמעות היא, שהוא יגלה כל מה שידוע לו בבית-המשפט אם וכאשר יוגשו כתבי אישום נגד בכירים ממנו במטה של טראמפ. תיאורטית, עדות שלו תוכל להפליל את בני משפחת טראמפ ואולי אפילו את הנשיא עצמו. בהודעה של היועץ המיוחד תואר פאפאדופולוס כ"עד פרו-אקטיבי". פרשנים העלו השערות שזה רמז לכך שפאפאדופולוס הסכים להצמיד לגופו מכשיר הקלטה ולהקליט בחשאי את עמיתיו לשעבר, שלא חשדו בדבר, על פי הנחיות שסיפקו לו החוקרים.

מהודעת היועץ המיוחד עולה, שפאפאדופולוס, בן 30, הודה, כי שיקר לחוקריFBI על המועד שבו למד על המעורבות הרוסית, כלומר על העובדה שבידי רוסיה דוא"לים של קלינטון. בחקירתו הראשונית, בינואר השנה, הוא טען, כי למד על המעורבות הזו זמן רב לפני שהחל לעבוד במטה של טראמפ. למעשה, נודע לו על כך כאשר עבד במטה הבחירות והוא שוחח על סוגיה זו עם הממונים עליו במטה. הוא מסר את הודאתו במושב בדלתיים סגורות של בית-משפט פדרלי בוושינגטון, ב-5 באוקטובר.

המשמעות הפוטנציאלית של עדות זו היא, שמטה טראמפ שיתף פעולה - או היה מוכן לשתף פעולה - עם גורמים רוסיים כדי להפיץ מידע שלילי על קלינטון. טראמפ עצמו טוען כל הזמן כי לא היה שיתוף-פעולה וכל הראיות והדיווחים שמצביעים על קיום שת"פ כזה הם "פייק ניוז".

פאפאדופולוס הודה באזני חוקריו, בשיחה באפריל השנה, כי פגש באיטליה פרופסור בעל קשרים עם ממשלת רוסיה וכן נציג של משרד-החוץ הרוסי. לדבריו, טען באוזניו הפרופסור כי לממשלת רוסיה יש "לכלוך", חומרים שליליים על קלינטון בצורת "אלפי אי-מיילים" של המועמדת הדמוקרטית. לא ברור מתי השיגו הרוסים את הדו"אלים האלה, אך עובדה היא שביולי 2016 החל וויקיליקס לפרסם אי-מיילים שנגנבו מהוועדה הארצית של המפלגה הדמוקרטית. בעקבות זאת, קרא טארמפ לרוסים, בנאום ששודר בטלוויזיה, להפיץ גם מיילים של קלינטון עצמה. וכך אמנם היה. גופי מודיעין אמריקאיים קבעו, שהאקרים רוסיים, שעובדים בשירות הקרמלין, הם שפרצו למחשבים של המפלגה הדמוקרטית ושל קלינטון.

בהודאתו אומר פאפאדופולוס, כי הוא דיבר עם בכירים במטה הבחירות פעמים חוזרות ונשנות על המגעים עם הרוסים והם עודדו אותו להמשיך ולקיים את המגעים. בין השאר נדונה פגישה אפשרית בין טראמפ לבין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אם כי זו לא התקיימה. לדברי כמה כלי תקשורת, אחד מאותם בכירים היה מאנאפורט.

בוושינגטון רווחות הערכות, כי החוקרים ילחצו - או כבר החלו ללחוץ - על מאנאפורט שיסכים אף הוא לשמש כעד מדינה ולחשוף כל מה שידוע לו על קשרים אפשריים של טראמפ ובני משפחתו, לרבות חתנו ג'ארד קושנר, עם גורמים רוסיים. מאנאפורט נחשף לאמצעי חקירה ברוטליים - אם כי לגיטימים לחלוטין - לרבות פריצת חוקרי FBI לדירתו בפרבר של וושינגטון לפנות בוקר, ללא הודעה מוקדמת, כאשר הוא ובני ביתו היו במיטותיהם, כנראה במטרה לרכך אותו.

העבירות שמיוחסות למאנאפורט בכתב האישום עלולות לשלוח אותו לכלא לעשרות שנים. נראה שמטרת החוקרים היא לסחוט ממנו עדות נגד טראמפ תמורת המלצה להקל בעונשו בעת המשפט, או מחיקת סעיפים מסוימים מכתב האישום.

מדובר בחקירה מסועפת שמתפשטת לכיוונים רבים. על פי התקשורת האמריקאית, מוקד חשוב אחר הוא פעילותו של מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, שפוטר אחרי פחות מחודש בתפקיד, לאחר שלא דיווח לממונים עליו על מגעים עם גורמים רוסיים וטורקיים. כמו כן נוברים החקרים בפגישות בין ג'ארד קושנר לבין שגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסלאייק ובנקאי רוסי בעל קשרים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין; פגישות בין דונלד טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא טראמפ, וקושנר עם עורכת-דין רוסיה שמתוארת בתקשורת כבעלת קשרים עם הקרמלין; וחשד שטראמפ ניסה לשבש הליכי משפט בהחלטתו לפטר את ראש FBI לשעבר, ג'יימס קומי.

במאמץ לשנות את סדר היום הציבורי, יצא טראמפ במסע ציוצים שבו הוא טוען שהתקשורת צריכה להתמקד לא בו ובחשדות נגדו בגין קשריו עם רוסיה - חשדות שהוא מגדירם כ"פייק ניוז" - אלא בהילארי קלינטון. הוא צייץ, שהרפובליקאים בקונגרס החלו להשיב מלחמה שערה - כנראה רמז לחקירות חדשות בבית-הנבחרים לגבי פרשת האי-מיילים של קלינטון ועסקת אוראניום עם רוסיה בתקופת נשיאותו של ברק אובמה. באחת מציוציו הוא פנה למחוקקים במה שמצטייר כקריאה נואשת, באותיות גדולות: "תעשו משהו!"

בשבוע שעבר טען טראמפ, כי קלינטון היא ששיתפה פעולה עם הרוסים בקמפיין נגדו. הוא כיוון לידיעה שלפיה המפלגה הדמוקרטית הייתה אחד מהגורמים שמימנו איסוף מידע שלילי על טראמפ ברוסיה ע"י מרגל בריטי לשעבר. טראמפ לא גילה שאת מבצע האיסוף יזם אתר אינטרנט ימני, "וושינגטון פרי ביקון", שמקבל תרומות כספיות ממיליארדר רפובליקאי, אויב של טראמפ. רק אחרי שהאתר הימני הפסיק את תמיכתו באיסוף המידע נגד טראמפ, קפצה המפלגה הדמוקרטית על העגלה הזו. פרי פעולתו של המרגל לשעבר הוא ה"תיק" (DOSSIER) המפורסם שבו דווח, בין השאר, על מסיבה פרועה של טראמפ עם פרוצות במוסקבה.