כיל חתמה על הסכם לרכישת דוברה לפרויקט "קציר המלח"

מפעלי ים המלח מקבוצת כיל חתמה עם Holland Shallow Seas Dredging Limited על הסכם לרכישת דוברה ראשונה שתשמש בביצוע תוכנית "קציר המלח" בבריכה 5 שבדרום ים המלח ■ היקף ההסכם הוא כמיליארד שקל

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

מפעלי ים המלח מקבוצת כיל (כימיקלים לישראל) חתמה עם Holland Shallow Seas Dredging Limited על הסכם לרכישת דוברה ראשונה שתשמש בביצוע תוכנית "קציר המלח" בבריכה 5 שבדרום ים המלח.

היקף ההסכם הוא כמיליארד שקל, ובמסגרתו החברה תבנה עבור כיל דוברה שתשמש מחפר ייחודי שיגרד את המלח הרב שמצטבר בקרקעית בריכה 5 וגורם לעליה קבועה של המפלס ובאופן שמאיים בהצפת אזור המלונות בעין בוקק.

בריכה 5 היא בריכת תעשייתית שנמצאת בדרום ים המלח ומשמשת את מפעלי ים המלח במלאכת הכרייה של אשלג. עליית המפלס בשל המלח שמצטבר בקרקעית הבריכה, היא פועל יוצא מהפעילות התעשייתית הנרחבת של כיל.

בשנת 2012 החברה, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, חתמה עם משרד האוצר על הסכם שלפיו היא תממן 80% מעלויות קציר המלח. היקף הפרויקט כולו מוערך בכ-7 מיליארד שקל.

הדוברה שכיל הזמינה מ-Holland Shallow Seas Dredging Limited צפויה לפעול החל מהמחצית השנייה של 2019, ובשנים 2020-2021 כיל עתידה לשלב במלאכת קציר המלח שתי דוברות נוספות, במחיר שהוערך בכמיליארד שקל כל אחת. בכיל אמרו היום (ג') כי הדוברה שהוזמנה תגרד מדי שנה מקרקעית האגן הדרומי של כ 5.5 מיליון מ"ק של מלח.

סמנכ"ל בכיר בכיל, נעם גולדשטיין, אמר היום בהתייחס לחתימה על רכש הדוברה החדשה כי "חתימת ההסכם מהווה צעד חשוב לקראת ביצוע הקציר בפועל שעבר הליך ארוך של אישורים סטטוטוריים והכנות הנדסיות ותפעוליות מורכבות. ההסכם יאפשר לנו להתחיל בפעולות הקציר בתוך כשנה וחצי ולהמשיך לעמוד בהתחייבויותינו כלפי המדינה בכל הנוגע לשמירה על גובה המפלס באגן הדרומי".