שחר וקז מכרו תוך חודשיים מניות הפניקס ב-270 מיליון שקל

לאחר המכירה, מחזיקה קבוצת מאיר של השניים כ-16% מחברת הביטוח ■ הגדלת החזקות הציבור בהפניקס הופכת אותה מועמדת למדד ת"א 35

בעלת המניות השנייה בגודלה בחברת הביטוח הפניקס , קבוצת מאיר של יעקב שחר וישראל קז, ממשיכה במימוש החזקותיה. בתחילת השבוע מכרה קבוצת מאיר 2.85% ממניות החברה, בתמורה לכ-120 מיליון שקל.

את המכירה ביצעה מאיר, יבואנית רכבי וולוו והונדה לישראל, לפי מחיר של 17.2 שקל למניית הפניקס, שהיה נמוך בכ-3.5% ממחיר הנעילה של המניה ביום המסחר שקדם. לאחר המכירה מחזיקה קבוצת מאיר בכ-16% ממניות הפניקס.

המהלך של שחר (בעלי מועדון הכדורגל מכבי חיפה) וקז הנו המימוש השני שנעשה בתוך פחות מחודשיים. בתחילת ספטמבר מימשה קבוצת מאיר 4% מהפניקס, לפי מחיר של 15.4 שקל למניה ובהיקף כולל של כ-150 מיליון שקל, ואותה מכירה נעשתה גם היא בדיסקאונט של 3.5% על מחיר השוק דאז. בסך הכול מכרה קבוצת מאיר בחודשיים האחרונים כ-6.3% ממניות הפניקס, בתמורה ברוטו של כ-270 מיליון שקל.

לפני ימים אחדים מכרה הפניקס עצמה כ-1.5 מיליון מניות (רדומות), בתמורה כוללת של כ-26.6 מיליון שקל. מכירה זו נעשתה לפי מחיר של 17.3 שקל למניה, ובדיקסאונט של כ-2% על המחיר בשוק דאז. הפניקס נסחרת כיום לפי שווי חברה של כ-4.4 מיליארד שקל, לאחר שהמניה שלה טיפסה בכ-31% מתחילת השנה.

גנזה את תוכנית ההפצה של 5%

בעקבות המכירה והמימוש הנוכחי של קבוצת מאיר עלה שווי החזקות הציבור בהפניקס (כ-35% מההון) לסביבות 1.5 מיליארד שקל - אחד מתנאי הסף להיכלל במדד הדגל ת"א 35. בעקבות זאת הופכת הפניקס מועמדת להצטרף כבר בעדכון המדדים הקרוב למדד היוקרתי - שבו כבר נסחרת כיום קבוצת ביטוח אחת, הראל. כיום נסחרת מניית הפניקס במדד ת"א 90.

לפני חודשים ספורים ניסתה קבוצת מאיר לקדם הפצה של כ-5% ממניות הפניקס, אך גנזה תוכנית זו, בשל החשש כי שני חברי דירקטוריון הפניקס מטעמה - עומר שחר וישראל קז - נחשפו למידע שעלול היה להיחשב כמידע פנים בעייתי.

קבוצת מאיר הייתה בעבר בעלת השליטה בהפניקס, לאחר שרכשה ביולי 2002 את מניות השליטה מידי יוסי חכמי ואחותו ניצה קנפר. בתחילת 2006 היא העבירה את השליטה לידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, והותירה בידיה נתח משמעותי מהחברה. מאיר איננה מהווה כיום חלק מגרעין השליטה בהפניקס, ואינה לוקחת חלק משמעותי בניהולה (מעבר לחברות בדירקטוריון).

מאיר גם אינה נכללת בעסקאות שקבוצת דלק מקדמת באופן תדיר למכירת מניות השליטה בהפניקס לידי גורמים זרים. זאת מאחר שלשחר ולקז אין זכות Tag Along (זכות הצטרפות) לדלק בעסקאות למכירת השליטה בהפניקס - וצירופה לעסקה עתידית תלוי ברצונה של דלק ושל הרוכשת הפוטנציאלית.

בעלת השליטה בהפניקס, קבוצת דלק שבניהול אסי ברטפלד, מחזיקה בכ-52.3% ממניות קבוצת הביטוח והפיננסים. לאחר מספר ניסיונות כושלים למכירת השליטה בחברה לידי גופים זרים, דיווחה לאחרונה דלק פעם נוספת כי היא במגעים חדשים בנוגע למכירת השליטה בהפניקס. הסיבות למכירה הצפויה היא רצונה של קבוצת דלק להתמקד בעסקי האנרגיה, ובעיקר חוק הריכוזיות המחייב אותה למכור את החזקותיה בפיננסים.