לקראת רפורמה בחברת החשמל? "זה קרוב מאי-פעם"

אופטימיות בקרב המשתתפים בדיונים על הרפורמה ■  אי הסכמות בין העובדים למדינה על מספר תחנות הייצור שיישארו בידי החברה

בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר
בניין חברת החשמל / צילום: איל יצהר

בתום דיונים אינטנסיביים על מתווה הרפורמה במשק החשמל שנערכו אמש (ב') במלון "קראון פלאזה" בירושלים, עדיין נותרו מחלוקות. עם זאת, נראה שהצדדים קרובים מאי-פעם להגיע להסכמות ולגבש את המתווה המיוחל. בפגישה המרתונית שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה השתתפו מנכ"לי משרד האנרגיה והאוצר, נציגי ההסתדרות והוועד של עובדי חח"י והנהלת החברה.

פגישה מרתונית נוספת נקבעה ליום חמישי הקרוב, הפעם בתל-אביב, שבה אמורים הצדדים לפתור את הסעיפים הבעייתיים. "זה קרוב מאי-פעם וכולם לחוצים לגמור עם זה דווקא עכשיו לפני שזה יתפקשש פעם נוספת", אומר גורם המקורב לדיונים ולאוצר.

לדבריו, יש כמה סיבות טובות ללחץ שנוצר דווקא בעיתוי הנוכחי לסיים עם הסאגה של שנים של הדיונים על הרפורמה. מבחינת העובדים מדובר בחשש מפני פסק הדין של בג"ץ בעתירה שהגישה המדינה נגד זכות השביתה במשק, שעלול להיות נגדם. מבחינת ההנהלה מדובר, בין היתר, בצורך הכרחי לפתור את סוגית הסגירה של התחנות הפחמיות הישנות 1-4 בחדרה. על פי המתווה החדש, חברת החשמל תקים במקומן תחנת כוח במחזור משולב.

סיבה נוספת להזדרז ולהסכים היא פרישתו של מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור. מרידור, שלקח חלק פעיל בשיחות והוביל אותן יחד עם מקבילו באוצר, שי באב"ד, צפוי להתמנות לתפקיד הממונה על התקציבים באוצר בעוד כשבוע-שבועיים.

הניסיון הראשון לגיבוש הרפורמה במשק החשמל נעשה לראשונה עוד ב-1996, לפני יותר מ-20 שנה. הניסיון האחרון להגיע להסכמות בנושא הרפורמה בין הצדדים, ניסיון שגם הוא לא צלח, הוא "רפורמת יוגב" ב-2014. המתווה הנוכחי דומה לרפורמת יוגב במובן הזה שחלק מהייצור יישאר בידי חח"י. "הרפורמה הנוכחית הינה למעשה הינה גרסת רפורמת יוגב המשופרת, משופרת למדינה, אך פחות טובה עבור העובדים", אומר מקורב לדיונים.

כפי שפורסם ב"גלובס", המדינה חזרה בה מהרצון להוציא את כלל מקטע הייצור מחח"י וכעת מתרכז הדיון סביב כמה תחנות של החברה הממשלתית יופרטו ומה החברה תקבל בתמורה. עיקר המחלוקת בין המדינה לוועד עובדי חברת החשמל וההסתדרות כיום הוא סביב כמה תחנות כוח של חברת החשמל יופרטו ואיזה פיצוי יקבלו העובדים במונחים של תופסת פנסיונית.

על פי ההערכות, הצעת המדינה כוללת מכירת בין ארבע לחמש תחנות כוח בתוך ארבע שנים - אלון תבור, רידינג, גזר, אשכול ורמת חובב, המהוות יותר ממחצית מסך קיבולת הייצור של חברת החשמל. הוועד מסכים להוצאת שלוש תחנות בלבד: רידינג, אשכול ואלון תבור.

בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, תקים חברת החשמל שתי תחנות כוח המופעלות במחזור המשולב (מחז"מ) - אחת בחדרה במקום התחנות 1-4 באורות רבין ואחת ברידינג.

התחנות האחרות שיישארו בידי חח"י יחולקו לשתי חברות בנות ממשלתיות, אחת של התחנות העובדות על פחם והשנייה של תחנות כוח העובדות על גז. על ידי המהלך הזה של איגוד התחנות בחברות בנות, הממשלה תקל עלך עצמה בעתיד בהפרטה גם של החברות האלה, במידה ותתקבל ההסכמה לכך. בנוסף, מודבר במהלך שגם יאפשר הפרדה מבנית למערך הייצור כולו.

אחת הנקודות המשמעותיות במתווה הרפורמה שהוצע שלשום היא הוצאה מיידית של יחידת ניהול המערכת ותפ"ט מחברת החשמל. יחידת ניהול המערכת שקובעת את סדר הפעלתן של התחנות השונות גורמת לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל, שגם מייצרת חשמל וגם אחראית על מערך הסחר.

על פי הרפורמה, גם מקטע האספקה והקשר מול לקוחות ייצא מחברת החשמל וייפתח לתחרות מלאה, ומקטע ההולכה יישאר אצל המונופול. השאלה הגדולה שעומדת על הפרק היא כיצד תבטיח המדינה שחברת החשמל תשקיע ברשת ההולכה שכידוע נמצאת במצב רעוע.

בתמורה, בנוסף להקמת שתי תחנות כוח חדשות, מציעה המדינה תוספת לפנסיה בסך 1,250 שקל, בעוד בוועד העובדים דורשים תוספת כמעט כפולה. להערכת הגורם המקורב לדיונים, הצדדים יסכימו על 1,500 שקל.

על פי ההערכות מדובר ביותר מ-2,000 עובדים, שצפויים לפרוש במסגרת הרפורמה, זאת בנוסף לכ-1,000 שכבר פרשו כצעד התייעלות של חברת החשמל בשנתיים האחרונות. "ללא ספק, חברה תהיה קטנה יותר ויעילה יותר", מציין הגורם שמעורה בדיונים.

נקודה נוספת במתווה שנידונה אמש היא הסדר נכסי הנדל"ן של חח"י, במסגרתו חלק מהנכסים יחזרו למדינה, הנהלת החברה תעבור לתל-אביב ועוד.

בתחום יחסי עבודה, המדינה רוצה להבטיח לעצמה "שקט" למספר שנים קדימה, ללא שביתות. הכוונה היא לאפשר גמישות הניהולית של ההנהלה מול העובדים.

הצעת המדינה לרפורמה בחברת החשמל

■ להוציא יותר ממחצית הייצור מחברת החשמל (רמת חובב, רידינג, אשכול, אלון תבור, גזר)

■ יתר תחנות הכוח יאוגדו לשתי חברות בנות

■ חברת החשמל תקים שני תחנות כוח במחזור משולב

■ הוצאה של ניהול המערכת לחברה ממשלתית נפרדת

■ הוצאת מקטע האספקה מחח"י לתחרות מלאה

■ מקטע ההולכה יישאר בחח"י כמונופול טבעי

■ תוספת של 1,250 שקל לפנסיה או 2,500 במידה והחברה תסכים להפריט את כל התחנות שלה

■ העברת סמכות הכרעה בנוגע לעובדים (פיטורים, ניוד וכו') מהוועד להנהלת החברה