סוגרים את הדלת: סין מגבירה את הצנזורה על רשתות חברתיות

שבוע לאחר כינוס המפלגה הקומוניסטית, הופצו כללים חדשים לגבי השימוש באפליקציות מסרים ופלטפורמות תוכן חדשותיות בסין

חברת האינטרנט הסינית Weibo. איסור על סרטונים פוליטיים / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חברת האינטרנט הסינית Weibo. איסור על סרטונים פוליטיים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בהצהרה שפורסמה אתמול (ב'), מסרה מינהלת הסייבר של סין כי אפליקציות מסרים וצורות אחרות של הפצת מידע עלולות לשמש להתנהגות בלתי חוקית. המינהלת מסרה כי מפעילים של פלטפורמות כאלה יידרשו בקרוב לערוך בדיקות מקיפות כדי לוודא שהן אינן משמשות להפצת תוכן לא חוקי.

לדברי הסוכנות, הטכנולוגיות החדשות "יכולות לשמש פושעים לצורך הפצת מידע לא חוקי ולביצוע פעילות עבריינית, הפוגעים בזכויות המשפטיות של אזרחים, ישויות משפטיות וארגונים אחרים".

בהודעה נפרדת, הציג הרגולטור כללים חדשים החלים על "מנהלי תוכן באינטרנט" - שם קוד לצנזורים של תוכן מקוון - אשר דורשים מהם לעבור תוכנית הדרכה בת 40 שעות מטעם הממשלה על מנת לוודא שהם מקדמים ערכים סוציאליסטים. המדיניות תיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר.

בעוד ממשלות במערב מתקשות לפקח על האינטרנט בעידן של מה שקרוי "פייק ניוז", ויש הרואים במדיה החברתית אחראית למהפכות פוליטיות, המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין עושה צעד קדימה ונוקטת אמצעים שמטרתם לדכא פעילות אינטרנטית שהיא מחשיבה למאיימת.

הכללים העדכניים, שעליהם הכריזה המפלגה שבוע לאחר הכינוס של המפלגה הקומוניסטית נותנים משנה תוקף למאמציה הממושכים של הממשלה לגייס את חברות ההיי-טק של סין כדי לנהל את משתמשי האינטרנט במדינה, המונים 700 מיליון איש.

על פי הצעדים שעליהם הוכרז אתמול, חברות יידרשו להגיש לרשויות המקומיות דוחות לגבי האמצעים שנקטו כדי למנוע הפצה של תוכן אסור, ויהיו כפופות לממשלה. חברות שלא ינקטו צעדי אבטחה כאלה לא יוכלו להמשיך ולפעול.

בנוסף, פועלת המינהלת לבצע סטנדרטיזציה של הגיוס וההכשרה של צבאות הצנזורים המקוונים המועסקים על ידי החברות לצד מכונות, שסורקות ומסננות תוכן. בנוסף להכשרה הממשלתית, החברות עצמן נדרשות לספק 10 שעות הוראה בכל שנה על ערכים חדשותיים מרקסיסטים.

ההכרזות באות בעקבות זרם של תקנות שתוקנו לאחר שסין יישמה חוק גורף בתחום האבטחה באינטרנט. ביוני הורו הרגולטורים הסיניים לשלוש פלטפורמות אינטרנטיות פופולריות, לרבות Weibo, להפסיק לבצע סטרימינג של סרטונים פוליטיים. בספטמבר, הממשלה הטילה על מפעילים של פלטפורמות אינטרנטיות את הקנסות המירביים האפשריים תחת החוק החדש, על כך שאפשרו למשתמשים להפיץ "פייק ניוז", פורנוגרפיה וסוגים אחרים של תוכן אסור.

באותו חודש, הרגולטור הפיץ כללים הדורשים מחברות המספקות שירותי צ'אטים קבוצתיים לוודא את זהותם של המשתמשים ולהקים מערכות המפקחות על זהות החברים והמפעילים של הקבוצות. עוד נקבע כי בעלי קבוצות יהיו אחראים בפני החוק על תוכן המועלה בצ'אטים.

בנוסף, הממשלה הסינית הרחיבה את הרשימה של שירותים מקוונים הדורשים ממשתמשים להירשם בשמותיהם האמיתיים, והגבירה את הבקרה על השימוש בכלי תוכנה המשמשים כדי לעקוף את הסינון שמפעילה סין על האינטרנט.