הדרך ללגיטימציה: הביטקוין מתקרב לבורסות ושובר שיאים

קבוצת CME, מפעילת בורסת הסחורות של שיקגו, הודיעה כי תשיק עד לסוף השנה חוזים עתידיים על הביטקוין ■ מחירו של המטבע הדיגיטלי טיפס היום לראשונה לרמה של 6,600 דולר

ביטקוין / צילום: רויטרס
ביטקוין / צילום: רויטרס

הביטקוין מתקדם משולי העולם הפיננסי למרכזו: CME Group, מפעילת הבורסות הגדולה בעולם, ובהן בורסת הסחורות של שיקגו, הודיעה אתמול (ג') כי תשיק עוד השנה חוזה עתידי מבוסס ביטקוין. התוכנית, הטעונה את אישור הרגולטורים, תסמן צעד גדול קדימה בהתפתחות המטבע הדיגיטלי.

חוזים עתידיים מאפשרים לסוחרים להמר על עליית או ירידת מחירה של סחורה, כמו נפט או זהב. השקתו של חוזה עתידי אמריקאי מבוסס ביטקוין תאפשר לבנקים ולחברות השירותים הפיננסיים בוול סטריט להגן על עצמם מפני תנודות במחיר המטבע הדיגיטלי. כמו כן, יספקו חוזים אלה למשקיעים קמעוניים דרך קלה יותר לסחור בביטקוין.

הביטקוין הומצא ב-2008 על ידי מפתח תוכנה אלמוני, הידוע בשמו הבדוי "סטושי נקמוטו". מדובר במטבע קריפטוגרפי, שנועד לשמש חלופה לכסף "פיאט" ממשלתי. פקידים ובנקאים רבים ברחבי העולם, ובהם מנכ"ל ג'יי. פי. מורגן צ'ייס, ג'יימי דיימון, נרתעים מלאמץ את הביטקוין. המוניטין של הביטקוין נפגע, לאחר שהוא נקשר להלבנת הון ולפעילויות לא-חוקיות אחרות. עקב כך, וכן בשל התנודתיות וחוסר הוודאות לגבי מעמדו המשפטי, ממשיך המטבע הדיגיטלי להיסחר זה שנים מחוץ לשוקי ההון בעולם.

"לגיטימציה של הביטקוין כנכס"

תוכניתה של CME להכניס את הביטקוין לשוק החוזים העתידיים תספק למטבע גושפנקה מצדה של ענקית שירותים פיננסיים, וזאת בתקופה שבה תומכי המטבע הדיגיטלי טוענים שהוא בונה לעצמו בהדרגה מעמד של מטבע מכובד.

"זוהי לגיטימציה של הביטקוין כקטגוריית נכס", אמר דניאל מאסטרס, יו"ר קבוצת החברות Global advisors, המפעילה קרן גידור מבוססת-ביטקוין וני"ע הנסחרים בבורסה שיש להם זיקה למטבעות דיגיטליים.

עם זאת, מדובר במהלך עתיר סיכון עבור CME, שעלולה להיקלע למצב מביך, אם בסופו של דבר שוק הביטקוין יקרוס, כפי שמעריכים כמה מהספקנים. אין כל ערובה להצלחתה של יוזמת הביטקוין של CME. רבים מהחוזים העתידיים החדשים שהושקו על ידי מפעילות בורסות, לא הצליחו להמריא.

עם זאת, תוכניתה של CME הזניקה את מחיר הביטקוין. בתגובה להכרזתה של מפעילת הבורסות אתמול, חצה מחירו של המטבע הדיגיטלי לראשונה את הרף של 6,400 דולר - עלייה יומית של יותר מ-4%, על פי נתוני אתר Coindesk. היום המשיך מחירו לטפס והגיע לשיא של 6,600 דולר. מתחילת השנה עלה מחיר הביטקוין בכ-550%.

השקת חוזים עתידיים מבוססי-ביטקוין ב-CME, או בבורסה אמריקאית אחרת, תקל על המסחר במטבע הדיגיטלי, מכיוון שהיא תאפשר לשחקניות בשוק להמר על ירידת מחירו - הימור שאינו קשה לביצוע גם כעת.

תשואות
 תשואות

גולדמן זאקס שוקל סחר בתחום

חוזים עתידיים מאפשרים למשקיעים ארוכי-טווח, שמאמינים כי מחירה של סחורה עומד לעלות, לבצע את הימוריהם בתיאום מול משקיעי "שורט", שמעריכים כי מחיר הסחורה יירד. השקת חוזים עתידיים מבוססי-ביטקוין עשויה למתן באופן חלקי את תנודות המחיר הפראיות של הביטקוין, לדברי סוחרים, מכיוון שהיא תעניק למשקיעים שמתייחסים לביטקוין בפסימיות, הזדמנות טובה יותר לבטא את עמדותיהם בבורסה.

"כשאתה הופך את השוק למאוזן יותר - ומאפשר לבצע השקעות 'שורט' באותה הקלות של השקעות ארוכות-טווח - התרומה העיקרית היא ירידה בתנודתיות", אמר מאסטרס מ-Global Advisors.

הזינוק האחרון במחיר, לצד השקת עשרות קרנות גידור ממוקדות מטבע דיגיטלי ב-12 החודשים האחרונים, עורר עניין בוול סטריט. בנק ההשקעות גולדמן זאקס אמר שהוא שוקל להשיק פעילות סחר בביטקוין ובמטבעות קריפטוגרפיים אחרים.

שווי המחזור הכולל של הביטקוין חצה באחרונה את הרף של 100 מיליארד דולר, ועומד כעת על 109 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר coinmarketcap. לשם השוואה, שווי השוק של גולדמן זאקס מסתכם כיום בכ-93.8 מיליארד דולר.

שחקניות גדולות אחרות בשוק עדיין שומרות על ספקנותן. בספטמבר אמר דיימון שהוא מחשיב את הביטקוין ל"הונאה", ש"בסופו של דבר תתפוצץ". קוריאה הדרומית וסין נמנות עם שורת מדינות שהחמירו בחודשים האחרונים את התקנות המתייחסות למטבעות דיגיטליים.

ואולם, מרבית השחקנים בשוק אומרים כי גבוהים יותר הסיכויים שהבנקים יסחרו או יפעילו יחידות סחר בביטקוין, אם ינחל החוזה העתידי הצלחה. הסיבה לכך היא שעסקאות "שורט" בביטקוין מאפשרות למוסדות פיננסיים לגדר את עצמם מפני צניחה במחיר. דסק השקעות במטבעות קריפטוגרפיים עשוי לפנות לשוק החוזים העתידיים כדי לצמצם את הסיכון הכרוך בהחזקות הביטקוין שלו.

בסיס אפשרי לקרנות סל

חוזים עתידיים יוכלו גם לסלול את הדרך למשקיעים קמעוניים להרחיב את מעורבותם בשוק המטבע הדיגיטלי, בעיקר לאחר שבמועד מוקדם יותר השנה בלמה רשות ני"ע של ארה"ב (SEC) את המאמצים להשיק את הקרן הסל (ETF) מבוססת-הביטקוין הראשונה.

במצב הנוכחי, הסחר במטבע הווירטואלי עלול להיות בעייתי מהבחינה הלוגיסטית. מכיוון שחברות שירותי ברוקראז' אמריקאיות אינן מציעות בדרך כלל אמצעי למסחר במטבעות דיגיטליים, אנשים שמעוניינים לקנות או למכור מטבע דיגיטלי, פותחים כיום חשבונות באופן ישיר אצל חלפני ביטקוין. ברחבי העולם קיימים כיום עשרות חלפני מטבעות דיגיטליים, ורבים מהם קטנים ונתונים לפיקוח מצומצם בלבד.

ואולם, אם תשיק בורסה אמריקאית גדולה חוזה עתידי מבוסס-ביטקוין, תהפוך ההשקעה במטבע הדיגיטלי להשקעה שדומה להשקעה בסחורות, והמשקיעים יוכלו להשתמש בשירותיהם של ברוקרים קמעוניים.

חוזים עתידיים על הביטקוין יוכלו גם לשמש בסיס לקרנות העוקבות אחר מטבע דיגיטלי, ממש כפי שקרן הנפט של ארה"ב (United States Oil Fund) - הקרן עוקבת הנפט הגולמי הגדולה ביותר בעולם - בנויה על חוזים עתידיים על נפט, ולא על מחירי חביות נפט פיזיות.

CME הוקמה ב-1848, כששוקי החוזים העתידיים הראשונים נוצרו בשיקגו כדי לאפשר מסחר לחקלאים ולרוכשי הסחורות החקלאיות. כיום מציעה CME מגוון אדיר של מכשירי השקעה, החל בחוזים עתידיים על נפט וגז וכלה בחוזים עתידיים על ריביות.

ההודעה שיצאה אתמול היתה יריית הפתיחה במרוץ בין CME ליריבתה הקטנה יותר בצדה השני של העיר, Cboe Global Markets, על מי תהיה הראשונה להשיק חוזה עתידי מבוסס-ביטקוין. Cboe הודיעה כבר באוגוסט כי בכוונתה להשיק חוזים עתידיים על הביטקוין.

הביטקוין זינק
 הביטקוין זינק