מחר תתקיים פגישה מרתונית נוספת על הרפורמה במשק החשמל

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, עדיין מתלבט אם לקבל את הצעת המדינה, בגלל גובה הפיצוי לעובדים על הוויתור על תחנות הכוח

זוגות נעליים על הכבלים / צילום: חברת החשמל, יוסי ויס
זוגות נעליים על הכבלים / צילום: חברת החשמל, יוסי ויס

ערב דיון מרתוני נוסף על הרפורמה במשק החשמל, התכנסו היום חברי המזכירות הארצית של עובדי חברת החשמל, בראשותו של מיקו צרפתי, כדי לגבש עמדה לגבי הצעת המדינה בנושא הרפורמה שהוצגה ביום שני השבוע. בפגישה היום השתתפו חברי הוועד הארצי ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. הפגישה מחר נקבעה לעשר בבוקר במשרדי הדירקטוריון של חברת החשמל בת"א.

"ניסנקורן לחוץ לסגור בכל מחיר, הוא מודאג מפסיקת בג"ץ בעתירה שהגישה המדינה נגד זכות העובדים לשבות. הוא רוצה שזכות השביתה תישאר", אומר חבר ועד בכיר בשיחה עם "גלובס". לדבריו, בניגוד לניסנקורן, שכבר מוכן לחתום על הצעת המדינה, יו"ר הוועד הארצי צרפתי עדיין מתלבט. "הדברים המהותיים שמפריעים לו זה כמה תחנות כוח ייצאו מהחברה ומה יהיה גובה הפיצוי. כנראה שגובה הפיצוי זה הדבר שהכי מעניין אותו".

"המילה הקובעת היא של יו"ר ההסתדרות, אף אחד מחברי הוועד לא לגמרי בקיא בפרטי הרפורמה וזה גם לא הוסבר לנו בצורה נאותה על ידי המדינה. אלא ברמה של נקודות", מסביר הבכיר בוועד. "רק ניסנקורן יודע מה באמת קורה שם. ביום שני, אחרי שמו"מ הסתיים, הוא המשיך לשבת עם האוצר במשך שעה נוספת, כנראה כדי להתגבר על הפערים. הם רוצים להצטייר יפה על ידי העיתונאים ולהראות שהם אלה הצליחו לגבש את הרפורמה".

יו"ר ועד המהנדסים, יעקב חי, שמתנגד לרפורמה, בעיקר משום שמרבית העובדים שהוא מייצג יצטרכו לפרוש במסגרת הוצאת יחידת ניהול המערכת מחברת החשמל, אמר היום בשיחה עם "גלובס": "מעבר למחלוקות לגבי מקטע הייצור וגובה הפיצוי לעובדים, יש הרבה דקויות שאף אחד לא מכיר ולא שואל. המדינה למשל, לא הציגה לנו כמה החברה תייצר בפועל לאחר יישום הרפורמה. העובדה שכ-40% מקיבולת הייצור של חברת החשמל יישארו בידיה לא אומרת שהיא תייצר את הכמות הזאת. מי שיקבע את זה בפועל זה מנהל מערכת על פי מדיניות שתקבע רשות החשמל. ואם יוחלט להעדיף את היצרנים הפרטיים, חברת החשמל יכולה להישאר גם עם 25% מיכולת הייצור שלה בפועל".

בעייתיות נוספת שמציג חי היא הצורך בהשקעה ברשת ההולכה. על פי הרפורמה המתגבשת, המדינה תדרוש מחברת החשמל להשקיע 4-5 מיליארד שקל בשנה. "איך אפשר להשקיע סכום זה, אם היום אנחנו לא מספיקים להשקיע גם 2 מיליארד שקל, מפני שמצבת העובדים הצטמצמה והולכת להצטמצם עוד", טוען חי.

הצעת המדינה שהוצגה ביום שני השבוע כוללת, על פי ההערכות, מכירת בין ארבע לחמש תחנות כוח בתוך ארבע שנים - אלון תבור, רדינג, גזר, אשכול ורמת חובב, המהוות יותר ממחצית קיבולת הייצור של חברת החשמל. הוועד מסכים להוצאת שלוש תחנות בלבד: רדינג, אשכול ואלון תבור.

סלע מחלוקת נוסף בדיונים כאמור הוא גובה התוספת לפנסיה לה יהיו זכאים העובדים: המדינה מציעה תוספת של 1,250 שקל, בעוד בוועד העובדים דורשים תוספת כפולה. להערכת הגורם המקורב לדיונים, הצדדים יסכימו על 1,500 שקל. 

אחת הנקודות המשמעותיות במתווה הרפורמה שהוצע שלשום היא הוצאה מיידית של יחידת ניהול המערכת ותפ"ט מחברת החשמל.

יחידת ניהול המערכת שקובעת את סדר הפעלתן של התחנות השונות גורמת לניגוד עניינים מובנה בחברת החשמל, שהיא גם יצרנית חשמל וגם אחראית על מערך הסחר.

על פי הרפורמה, גם מקטע האספקה והקשר מול לקוחות ייצא מחברת החשמל וייפתח לתחרות מלאה, ומקטע ההולכה יישאר אצל המונופול.