לי קוסברג מציע לרכוש מאפריקה ישראל 54% מדניה סיבוס

קוסברג מציע 324 מיליון ש' תמורת ההחזקה ■ את ההצעה הגיש לנאמני שלוש סדרות האג"ח ■ המו"מ על מכירת אפריקה ישראל לקבוצת סיידוף הגיע לישורת האחרונה

בשעה שנציגות מחזיקי האג"ח של קבוצת אפריקה ישראל נמצאת בישורת האחרונה של המשא ומתן למכירת הקבוצה לידי קבוצת סיידוף, נחתה שלשום (ב') על שולחנם הצעה חדשה, הנוגעת לחברה הבת דניה סיבוס. על פי ההצעה, שהגיש איש העסקים היהודי אמריקאי ליוינגסטון (לי) קוסברג, הוא מעוניין לרכוש 54% ממניות דניה סיבוס, לפי שווי חברה של עד 600 מיליון שקל.

דניה סיבוס, חברה פרטית הנמצאת בבעלות מלאה של אפריקה ישראל, היא אחת מחברות קבלנות הבנייה הגדולות בישראל. נוסף על פעילותה בתחום הקבלנות, היא מחזיקה גם ב-74% ממניות יזמית הבנייה למגורים אפריקה מגורים, ששוויין הנוכחי בבורסה עומד על כ-640 מיליון שקל. כנגד מניות אלה קיים לדניה סיבוס חוב של כ-270 מיליון שקל - כך שבניכוי ההלוואה, שווה החזקה זו כ-370 מיליון שקל.

נכון לסוף יוני הציגה דניה סיבוס הון עצמי של 705 מיליון שקל, הכולל בתוכו הלוואה שהעניקה בעבר לאפריקה ישראל ושיתרתה הנוכחית 213 מיליון שקל. כך שתחת ההנחה שאפריקה ישראל היא חדלת פירעון, הרי ששווי הלוואה זו הוא אפסי - ולכן ההון העצמי של דניה סיבוס עומד לכאורה על כ-492 מיליון שקל בלבד.

מחזיקי האג"ח בוחנים את ההצעה

הצעתו של קוסברג למחזיקי האג"ח כוללת שתי אפשרויות לבחירתם: האחת היא לקנות את מניות השליטה (54%) בדניה סיבוס תמורת 324 מיליון שקל (הצעה שמשקפת שווי חברה של 600 מיליון שקל); ואילו האפשרות השנייה היא לקנות את המניות לפי שווי ההון העצמי בניכוי ההלוואה לאפריקה ישראל. כך, שאפשרות זו משקפת נכון לסוף יוני תמורה של 266 מיליון שקל בלבד.

את ההצעה הגיש קוסברג לנאמני שלוש סדרות האג"ח (סדרות כ"ו-כ"ח) במסמך עקרונות, והיא מותנית בהתקיימות תנאים שונים, ובהם בדיקת נאותות לדניה סיבוס.

ההצעה כוללת גם אופציות הדדיות, שבמסגרתן יהיה קוסברג רשאי לרכוש את יתרת המניות (46%) מידי אפריקה ישראל בתוך 18 חודשים, במחיר הרכישה של מניות השליטה ובתוספת ריבית של 3.5% בשנה (לפני ניכוי דיבידנדים ואחרים).

במקביל, יקבלו נאמני האג"ח אופציה לחייב את ליוינגסטון לרכוש מהם את יתרת המניות החל מ-15 חודשים ועד 18 חודשים מיום השלמת העסקה. עם זאת, אם הצדדים יבחרו שלא לממש את האופציות שברשותם, מציע קוסברג כי הם יפעלו במשותף לרישום מניות דניה סיבוס למסחר בבורסה בתל אביב.

מקורבים לנציגות המחזיקים אמרו היום כי ההצעה החדשה נלמדת ונבחנת אל מול החלופות. החלופה המרכזית היא העסקה למכירת קבוצת אפריקה ישראל כולה לידי קבוצת הנדל"ן של נתי סיידוף, שבמסגרת הסדר כולל לחובותיה של אפריקה ישראל למחזיקי האג"ח. מדובר בחובות בהיקף של כ-2.8 מיליארד שקל, שתמורתם אמורים המחזיקים לקבל מסיידוף נכסים בשווי כ-2.2 מיליארד שקל.

קוסברג, בן 80, הוא משקיע אקטיבי, שמשמש גם יועץ לכמה קרנות השקעה בארה"ב. בשוק ההון המקומי הוא מוכר, בין השאר, בזכות העסקה שבה קנה באמצע העשור הקודם תמורת 45 מיליון דולר חובות של גד זאבי לבנקים - מהלך שאפשר לזאבי למכור 50% ממניות יפנאוטו, יבואנית סובארו, לידי חברת ההשקעות אלקטרוניקס ליין, בעסקה שהניבה לקוסברג ולזאבי רווח נאה של מיליוני דולרים על רכישת החובות.