מחיר למשתכן: י.ח. דמרי זכתה במכרז בקריית ביאליק

במקביל, מאות יחידות דיור בקריית ביאליק, עפולה ובית שמש נותרו ללא מציעים במכרזי מחיר למשתכן, למרות האפשרות למכירת חלק ניכר מהדירות בשוק החופשי

יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום
יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום

האם מיעוט מכרזי הקרקע שלא במסגרת מחיר למשתכן לא מותיר לחברות הגדולות אפשרות להתעלם מהתוכנית הממשלתית? אחרי תקופה ארוכה במהלכה לא השתתפה החברה במכרזי מחיר למשתכן, גם חברת י.ח. דמרי נכנסה למשחק וזכתה במכרז מחיר למשתכן בקריית ביאליק.

נזכיר כי מדובר בחברה גדולה לייזום ובנייה למגורים שעד כה לא פזלה לכיוון התוכנית הממשלתית, ובעליה, יגאל דמרי אף התבטא מספר פעמים בעבר בגנותה ובאי יכולתה להשפיע על השוק. במכרז בו זכתה כעת החברה, הממוקם בקריית ביאליק בשכונת אפק, וכולל 308 יחידות דיור סך הכל, מחצית מהן דירות מוזלות לזכאי מחיר למשתכן והשאר למכירה במחיר השוק.

על פי גורמים הבקיאים בנושא ההחלטה של החברה להשתתף במכרז נבעה בין היתר בשל החלטה חדשה שהתקבלה לפני מספר חודשים, ונחשפה ב"גלובס", על פיה מכרזים מסוימים ישווקו ביחס של 50% דירות מוזלות ו-50% דירות למכירה במחירי שוק. עוד נציין כי הצעתה של החברה הייתה ההצעה היחידה במכרז, ועמדה על סכום זהה למחיר המקסימום אותו קבעה המדינה.

עוד מעניין לציין שדווקא במכרז הראשון של החברה במסגרת התוכנית הממשלתית, דמרי הייתה היחידה שהגישה הצעה לא רק במגרש האמור ל-308 יחידות דיור אלא היחידה שניגשה למכרז כולו בשכונת אפק בקריית ביאליק שכלל חמישה מתחמים ו-1,603 דירות בסך הכל (מוזלות ובמחירי שוק חופשי). כך, רצה המקרה ודווקא הצעתה הראשונה של החברה במסגרת התוכנית הממשלתית "הצילה" את המתחם בקריית ביאליק מכישלון מוחלט.

בנקודה זו נציין כי העובדה שהמכרז האמור נכשל כמעט לחלוטין מעלה סימן שאלה בנוגע לביקוש הקבלנים והיזמים במיוחד לאור העובדה שמחצית מהדירות בכל אחד מהמתחמים מיועדות למכירה שלא במסגרת מחיר למשתכן. עוד נציין כי זה אינו המכרז היחידי שנכשל בעת האחרונה. מכרז נוסף שנסגר לאחרונה בעפולה הניב גם הוא תוצאות חלשות. מדובר במכרז שפורסם במורדות עפולה עילית וכלל שבעה מגרשים שונים לבניית 768 יחידות דיור סך הכל. למכרז זה ניגשה חברה אחת בלבד שזכתה במגרש אחד לבניית 59 דירות מוזלות לצד 39 דירות בשוק החופשי במחיר מלא.

במקביל, גם מכרז גדול שנסגר בבית שמש, בשכונת ד' 3, זכה לביקוש חלקי בלבד. כך, 50% מהמגרשים שיצאו למכרז נותרו ללא זוכים. מדובר במכרז שכלל 10 מגרשים לבניית 1,477 יחידות דיור סך הכל. חמישה מגרשים הכוללים היצע של 699 יחידות דיור סך הכל נסגרו ללא זוכים לעומת חמישה מגרשים בהם נרשם ביקוש ו-778 יחידות דיור ששווקו בהצלחה. נציין כי גם המכרז הזה כלל דירות מוזלות לצד דירות למכירה בשוק החופשי כאשר הזוכים המכרז יכולים לשווק ולמכור 30% מיחידות הדיור במחיר רגיל ו-70% דירות מוזלות.