יותר מכל התספורות: הציבור הפסיד בטבע מעל 10 מיליארד ש'

המוסדיים מחזיקים בכ-5.5% ממניות טבע - קרוב ל-5% באפיקי החיסכון ארוך הטווח, והיתר בקרנות נאמנות ■ מדובר בהפסד "על הנייר" ■ מה חושבים האנליסטים?

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

במשך שנים נחשבה טבע ל"מניית העם" - אין ישראלי שלא החזיק במניה, לפחות באופן עקיף באמצעות החסכונות שלו לפנסיה. גם היום, כאחת החברות הבולטות במדד המוביל בבורסה של ת"א, מניית טבע נמצאת בתיקי ההשקעות של הגופים המוסדיים הישראלים, רובם ככולם. לפי נתוני אתר www.stocker.co.il, המוסדיים הישראליים מחזיקים בכ-5.5% ממניות טבע - קרוב ל-5% באפיקי החיסכון ארוך הטווח, והיתר בקרנות נאמנות. נציין, שנתוני ההחזקות למנהלי חיסכון ארוך טווח מעודכנים לסוף יוני, ונתוני ההחזקות בקרנות הנאמנות מעודכנים לסוף אוגוסט, כך שייתכן שהיו מאז שינויים בהחזקות של גוף מוסדי זה או אחר. אך אם מניחים שלאורך השנים האחרונות החזיקו המוסדיים מישראל בשיעור שנע סביב 5%-6% מהון המניות של טבע, הרי שאפשר להעריך שאותם גופי השקעה הפסידו "על הנייר" כ-3 מיליארד דולר (מעל 10 מיליארד שקל) מאז השיא שרשמה מניית טבע ביולי 2015 ועד סוף השבוע האחרון - למעשה, מחיקת ערך גבוהה יותר מצירוף ה"תספורות" של הטייקונים המקומיים בשנים האחרונות. הנפילה בסוף השבוע, לאחר פרסום הדוחות הכספיים של טבע לרבעון השלישי, הגיעה ל-147 מיליון דולר.

הנפגעת העיקרית מהירידה במניית טבע היא חברת התרופות אלרגן, שמחזיקה ב-9.9% ממניות טבע אשר אותן היא מתכננת למכור. כשאלרגן קיבלה את המניות כחלק מהתמורה בעסקה בה מכרה לטבע את אקטביס ב-2016, שווי ההחזקה היה 5.3 מיליארד דולר. כעת השווי הוא 1.14 מיליארד דולר בלבד.

טבע מחקה יותר כספי פנסיה מכל תספורות הטייקונים הגדולים
 טבע מחקה יותר כספי פנסיה מכל תספורות הטייקונים הגדולים

אגב, תנאי העסקתו של המנכ"ל החדש קאר שולץ כוללים, בין היתר, שלוש חבילות של מניות חסומות בהיקף כולל של עד 20 מיליון דולר, שניתנו לו על בסיס מחיר המניה לפני הדיווח על כהונתו. מדובר במחיר של 15.5 דולר, שהיום נמצא הרחק "מחוץ לכסף", כשמניית טבע נסחרת במחיר נמוך ב-26.5%.

מניית טבע נפלה ביום חמישי בוול סטריט ב-20% לשפל שלא נסחרה בו מתחילת העשור הקודם, והתאוששה מעט ביום שישי עם עלייה של 1.5% כשעלתה למחיר של 11.4 דולר המשקף לטבע שווי של 11.6 מיליארד דולר - כמעט 50 מיליארד דולר פחות משוויה בשיא ביולי 2015.

אז האם המניה הגיעה לתחתית, או שהיא צפויה להמשיך בצניחה ולהגיע למחיר חד-ספרתי בדולרים? יש אנליסטים שכבר נוקבים במחירי יעד חד-ספרתיים, כמו מורגן סטנלי שמחיר היעד שלו הוא 7 דולר. לפי נתוני רויטרס, רוב האנליסטים (18) נייטרליים כלפי מניית טבע, 4 חיוביים ו-3 שליליים.

"במה שהפך להיות ריטואל מתסכל בתקופה האחרונה, טבע שוב הפחיתה תחזיות, כשהיא רואה המשך לחצים בעסקי הגנריקה ונתפסה לא מוכנה כשמיילן קיבלה אישור לשווק גנריקה לקופקסון", כתב האנליסט דגלאס טסאו מברקליס, שהפחית את מחיר היעד למניה מ-19 ל-13 דולר. עם זאת, הוא מספק שני תרחישים למניה: במקרה של אפסייד, הכולל הישגים בתחום התרופות המקוריות וקבלת אישורים לתרופות גנריות משמעותיות, מחיר היעד עשוי להגיע ל-18 דולר; במקרה של דאונסייד, שבו נראה לחצי מחירים גבוהים יותר בגנריקה ואינטגרציה בעייתית של רכישת אקטביס - מחיר היעד מגיע ל-5 דולרים בלבד.

המוסדיים הישראליים הפסידו
 המוסדיים הישראליים הפסידו