סקר: 82% מהקבלנים צופים כי קריסת חברות הביצוע תימשך

עוד בסקר: 39% מהמשיבים חושבים שהמשך המצב הבעייתי בענף הביצוע ישפיע לרעה על היצע הדירות כמו גם על איכות הבנייה ופחות ממחצית מהנשאלים סבורים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות

נדל"ן/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נדל"ן/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הקבלנים כבר לא בטוחים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות, סבורים כי המצב בקרב חברות הביצוע רק הולך ומחריף וחוששים מירידה מהיקפי הפעילות בענף הנדל"ן - כך עולה מסקר הציפיות השנתי אותו ערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi שנערך בקרב מנהלים מכ-100 חברות בנייה לקראת כנס הנדל"ן השנתי ה-20 של ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת-ים.

לשאלה מה עומד לקרות למחירי הדירות בשנה הקרובה, פחות ממחצית הנשאלים השיבו כי המחירים צפויים להמשיך לעלות (47%) וזאת לעומת 68% מהקבלנים שסברו כך בסקר שנערך בשנה שעברה. בכל הקשור למצב חברות הביצוע, רוב הקבלנים שהשיבו לסקר סבורים כי המצב הקשה בענף והרווחיות הנמוכה צפויה לגרום לעוד חברות להיקלע לקשיים. כך, לא פחות מ-82% מהנשאלים השיבו שהמשבר בתחום הביצוע לא הסתיים, וכי בשנה הקרובה ימשיכו חברות הביצוע להיקלע לקשיים, ותיתכן קריסת חברות נוספות.

במקביל נשאלו הקבלנים איך עשויות להשפיע קריסות בענף הביצוע על איכות הבנייה והיצע הדירות. על פי התשובות, 39% מהמשיבים חושבים שהמשך המצב הבעייתי בענף הביצוע ישפיע לרעה על היצע הדירות כמו גם על איכות הבנייה, 23% סבורים שמצב זה ישפיע רק על היצע הדירות שיקטן, 13% סבורים שהמצב ישפיע רק על איכות הבנייה בפרויקטים השונים ו-25% סבורים שהקשיים של חברות הביצוע לא ישפיעו כלל במישורים אלו.

בכל הנוגע לפעילות בענף הנדל"ן בשנת 2018, רק 39% מהקבלנים בסקר סבורים שהיקף הפעילות בענף הנדל"ן יעלה, 46% מהמשיבים סבורים שיישאר ללא שינוי ו-15% סבורים שהיקפי הפעילות ירדו. עם זאת, כאשר נשאלו הקבלנים אודות היקף הפעילות של החברות שלהם נראה שהתשובות אופטימיות יותר. כך, 72% מהקבלנים סבורים שהיקף הפעילות של החברה שלהם ייגדל ב-2018 (מתוכם, 23% סבורים שהיקף הפעילות אף ייגדל מהותית), 20% סבורים שהיקף הפעילות יישאר כפי שהוא, 6% צופים קיטון בפעילות ו-2% מדברים על קיטון משמעותי בפעילות במהלך 2018.

נציין כי בהשוואה לאותה השאלה בשנה שעברה, חל גידול משמעותי בשיעור המשיבים שסבור כי היקף פעילות החברה יגדל כאשר בסקר הקודם נתון זה עמד על 59% בלבד (לעומת 72% בסקר הנוכחי). נציין כי בשנה שעברה היו פחות חברות שנכנסו לפעילות במסגרת מחיר למשתכן והיה חשש כי ככל שהתוכנית הממשלתית תמשיך להוות את עיקר שיווקי הקרקע, הדבר יגרום להאטה. אולם, במהלך השנה הקרובה יותר חברות החליט להיכנס ולהשתתף במכרזי מחיר למשתכן, בין היתר בשל העובדה שהמדינה החליטה להעלות את שיעור הדירות אותן ניתן למכור במחירי שוק לצד הדירות המוזלות.

עוד ציינו הקבלנים בסקר כי אפשרויות המימון שלהם גדלו וגם תנאי המימון השתפרו בשנה החולפת.

"אנו עדים לעלייה ברווחיות הקבלנים, ולעלייה בשיעור הקבלנים שטוענים שיכולתם להשיג אשראי עלתה, זה מסביר את הערכתם שפעילות חברתם תגדל בשנה הבאה למרות הקיפאון ולמרות שפחות קבלנים צופים שהמחירים ימשיכו לעלות", כך מסביר אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת CofaceBdi, "ההערכות שהפעילות תגדל נובעות גם ממספר גדול של קבלנים שזכו במכרזי מחיר למשתכן שצפויים לצאת לפועל במהלך השנה הקרובה. מצד שני אנו רואים שענף הביצוע עדיין במשבר כאשר 40% מהקבלנים מעריכים כי תהיה לכך גם השפעה על היצע הדירות וגם על איכות הבנייה בענף".

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל-אביב-יפו-בת-ים וממלא מקום נשיא התאחדות בוני הארץ, הוסיף כי: "ממצאי הסקר מצביעים מחד על אופטימיות מסוימת בענף, עם רווחיות ועם יכולת השגת אשראי גבוהות יותר, ועם זאת אני נותר מודאג מהנתונים. ראשית כל, העובדה שהקבלנים והיזמים צופים שחברות הביצוע בענף עדיין בסיכון רק משקפת את המציאות. המדיניות הממשלתית כיום היא של הצהרות והבטחות, לא פחות ולא יותר מכלכלת בחירות שמטרתה הבלעדית היא עוד קולות בקלפי. על התוצאות של המדיניות הממשלתית הקוסמטית הזו לא הפוליטיקאים של היום יצטרכו לתת דין וחשבון. מי שרוצה לטפל באמת, מהשורש, בשוק הדיור בישראל חייב להסתכל על חסמים העיקריים היום בענף הבנייה, ולמצוא פתרון בר קיימא, ולא להיות מונע מהרווח הפוליטי הצר".