מדד גלובס-פרומתאוס: חודש מאכזב לישראליות בוול סטריט

מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה צנח ב-5.8%, בשעה שתת-מדד מדעי החיים דווקא עלה ב-2.9%, אבל עדיין הרבה פחות ממדד ת"א ביומד, שזינק בחודש החולף ■ בלטו לטובה: טאואר ומזור

נאסד"ק / צילום: רויטרס
נאסד"ק / צילום: רויטרס

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו באוקטובר במגמה מעורבת והובילו את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, לירידה של 1%, בעוד מדדי ההשוואה רשמו עליות משמעותיות: מדד נאסד"ק עלה ב-3.6% ומדד ת"א 125 הוסיף לערכו 1.8%.

המניות הישראליות בלטו בשוק הביוטכנולוגיה, כאשר תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים עלה ב-2.9%, עדיין הרבה פחות מת"א ביומד, שרשם עלייה חדה של 8.4%. בניגוד לעלייה המרשימה של מניות הישראליות, מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה צנח ב-5.8%. בלטה לטובה בתת המדד מניית מזור רובוטיקה, שעלתה ב-28% בחודש אוקטובר, במהלכו דיווחה על הכנסות שיא ברבעון השלישי ועדכנה את תחזיותיה לרבעון הרביעי. מנגד, מניית טבע  החבוטה איבדה בחודש אוקטובר 22%, על רקע מגוון אירועים שליליים הנוגעים לחברה, ובראשם אובדן הבלעדיות על קופקסון. נציין כי הנתונים האלה לא כוללים את הנפילה במניית החברה בתחילת נובמבר, עם פרסום דוחות הרבעון השלישי. במחלקת המחקר של פרומתאוס מציינים גם את חברת צ'ק קאפ  שנפלה ב-29%.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק המשיכו בראלי מתחילת השנה, כאשר תת-מדד גלובס פרומתאוס טכנולוגיה עלה ב-2.5%. תוצאות מרשימות עוד יותר הציגו מדד ת"א טכנולוגיה, שרשם עליה של 2.8%, ומדד נאסד"ק טכנולוגיה שקפץ ב-6.9%. חברת הטכנולוגיה הישראלית הבולטת ביותר במדד היא טאואר , אשר עלתה בחודש אוקטובר בכ-8%, בין היתר לאחר שהודיעה על הסכם שיתוף-פעולה לייצור חיישני תמונה מתקדמים במתקן חדש בסין.

אימפרבה תצעד לבד, בינתיים

אחת מחברות התוכנה הבולטות במדד היא אימפרבה (Imperva), שפרסמה נתונים ראשוניים מרשימים מדוחות הרבעון השלישי של 2017, עם עלייה חדה של כ-22% בהכנסות ביחס לדוחות הרבעון המקביל. לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס, "אימפרבה, הנסחרת לפי שווי שוק של יותר מ-1.4 מיליארד דולרים נכון לסוף אוקטובר, פועלת בתחום אבטחת הסייבר לעסקים, ונחשבת לשחקנית קטנה בשוק ביחס למתחרות כמו IBM ואורקל, אך מוצריה נתפסים כאיכותיים".

עם זאת, איכות המוצרים לא מתורגמת לשורת הרווח, והיא מציגה הפסדים ב-10 השנים האחרונות, הנובעים בעיקר מהוצאות שיווק ומכירה גבוהות ומתגמולים מבוססי מניות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה לעובדי החברה.

שבח מציין כי בשנים האחרונות ההפסדים מושפעים גם משינויים בדפוסי הקנייה של לקוחות בתחום אבטחת הסייבר. "אם בעבר אופי ההתקשרויות היה לתקופה של שנה מראש, הרי שכיום ההתקשרות מול הלקוחות ואופן התשלום תלויים באבני דרך", הוא אומר.

לפי ניתוח שערכו כלכלני פרומתאוס, הירידה במכירות מקוזזת רק באופן חלקי אל מול הצמיחה האורגנית בתחום אבטחת הסייבר, ונראה שתקציבי הסייבר של הלקוחות בתחום גדלים בקצב נמוך ביחס לגידול בכמות המתחרים בשוק.

"לכן, לפני כשנה, נעשה ניסיון למצוא רוכש לחברה. האנליסטים צפו כי עסקה כזו תתבצע לפי מכפיל הכנסות חד-ספרתי הגבוה ממכפיל ההכנסות בו נסחרה החברה ואשר עמד על 4x באותו זמן", אומר שבח. "עם זאת, הצעות לרכישת החברה, אשר הגיעו מהחברות IBM וסיסקו לא הבשילו למשא ומתן. מסיבה זו, החליטה החברה להתמקד בתהליך רה-ארגון - ברמת ההכנסות והוצאות - במטרה להביא את החברה לשיעורי רווח גבוהים יותר".

שבח מוסיף כי התוכנית הצליחה, לפחות באופן חלקי, והחברה הצליחה להגדיל את הכנסותיה ולרשום רווח (אם כי בינתיים על בסיס Non-GAAP, הכולל ניטרולים של הוצאות שונות).

"הרה-ארגון הביא עימו מספר שינויים מהותיים בשנת 2017", מציין שבח. "בפברואר השנה הודיעה החברה על מכירת פעילות Skyfence מתחום שירותי הענן, בהפסד של 20 מיליון דולר, שנתיים בלבד לאחר הרכישה. בתחילת אוגוסט הודיעה על עזיבתו של נשיא ומנכ"ל החברה, וזמן קצר לאחר מכן הודיעה על עזיבתו המתוכננת של סמנכ"ל הכספים".

על פרשת דרכים

להערכת מחלקת המחקר של פרומתאוס, אימפרבה עומדת כיום בפני צומת דרכים, וההחלטות הניהוליות והתפעוליות שיתקבלו בחברה בחודשים הקרובים, צפויות להכריע לאן פניה. בשנת 2018 צפויים לחול שינויים ברגולציה בתחום אבטחת המידע באירופה, המזרח התיכון ואפריקה (EMEA), המייטיבים עם החברה וצפויים להביא לעלייה בביקוש מוצריה. שינוי זה, בשילוב עם השינויים שחלים באסטרטגיית המכירות, מצביעים על פוטנציאל צמיחה משמעותי. מצד שני, על אף השיפורים בתוצאות 2017, החברה טרם הציגה יציבות על-פני תקופה ארוכה מספיק, וייתכן כי חוסר היציבות ימנע ממנה לממש את פוטנציאל הצמיחה.

שבח מסכם ואומר כי כדי שהחברה תחל להיסחר במכפיל 10x (החברות המתחרות נסחרות במכפילים דו-ספרתיים) יהיה עליה להתגבר על מספר מכשולים ובראשם הצגת רווח תפעולי חיובי. "ייתכן שהיא תצטרך לוותר על חלק מהיצע המוצרים שלה ולהתמקד במוצרים המבוקשים דוגמת אינקפסולה. אולי הדחיפה הגדולה כלפי מעלה תבוא מכיוון הרגולציה המשתנה שתסייע לחברה לשפר את כושר מכירתה", מציין שבח.

■ המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ, ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות. 

גלובס-פרומתאוס אוקטובר 2017
 גלובס-פרומתאוס אוקטובר 2017