מחיר למשתכן בהרצליה: עשרות זוכים עתרו נגד תכנון הפרויקט

מבקשים מביהמ"ש להורות לוועדה המקומית לאפשר להם להגיש התנגדויות לפרויקט ולשמוע את טיעוניהם, ובמקביל להורות למדינה ולחברת אפריקה ישראל מגורים לעכב את המשך תהליכי ביצוע שיווק הדירות עד לסיום הליכי מתן היתרי הבנייה

פרויקט סביוני גליל ים / צילום: אמיר מאירי
פרויקט סביוני גליל ים / צילום: אמיר מאירי

עוד מקרה של מחיר למשתכן מגיע לבית המשפט. אחרי שתושבי שוהם זכאי מחיר למשתכן מסדרה ב' עתרו לבג"ץ נגד המדינה, הוגשה היום (ב') עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הנוגעת לפרויקט מחיר למשתכן אחר, הפעם בעיר הרצליה.

מדובר בעתירה אותה הגישו עשרות זכאי מחיר למשתכן (91 במספר) שזכו בהגרלה המאפשרת להם לרכוש דירה מוזלת בפרויקט אותו עתידה לבנות חברת אפריקה ישראל מגורים בשכונת גליל ים בעיר הרצליה. העתירה הוגשה על-ידי עו"ד יהודה גזיאל והופנתה כנגד הוועדה המקומית בהרצליה, משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וחברת אפריקה ישראל מגורים.

בעתירה מבקשים זכאי מחיר למשתכן מבית המשפט להורות לוועדה המקומית לאפשר להם להגיש התנגדויות לפרויקט ולשמוע את טיעוניהם, ובמקביל להורות למדינה ולחברת אפריקה ישראל מגורים לעכב את המשך תהליכי ביצוע שיווק הדירות עד לסיום הליכי מתן היתרי הבנייה.

עוד מבקשים העותרים כי בית המשפט יורה למשרד הבינוי והשיכון ולרמ"י לקבוע כי החברה אינה זכאית לבחור מראש אילו דירות היא תשווק בשוק החופשי, וכי דירות אלה ישווקו רק לאחר שהזכאים יבחרו את הדירות המוזלות, כלומר, שהחברה תוכל למכור בשוק החופשי רק את הדירות שיוותרו אחרי שהזכאים יבחרו את הדירות שהם מעוניינים בהן.

בעתירה כותבים הזוכים בפרויקט מחיר למשתכן בגליל ים כי לאחר שקיבלו את הודעות הזכייה הם החלו לבצע בדיקות ביחס לדירות בפרויקט כדי להתכונן לבחירתם ואז: "נדהמו לגלות תמונה עגומה מאוד של טיב הדירות, איכותן, סטנדרט הבנייה הירוד, תכנון מאולץ וחנוק של הדירות - התואם תכנון ארכאי של בניינים". העותרים טוענים עוד כי "החברה קיבלה הקלות מרחיקות לכת במספר יחידות הדיור, ותכננה מראש את 20% הדירות אשר אותן היא זכאית למכור בשוק החופשי מתוך הנחה, כי יש לה זכות לבחור מראש את 20% מיחידות הדיור אשר היא רשאית לשווק בשוק החופשי... דירות אלה תוכננו בהענקת איכות דירות וטיב מעולה. כך שני נתונים אלה השפיעו באופן מהותי על תכנון דירות של הזוכים במחיר למשתכן באופן מאולץ ודחוק ובאופן שתכנונו לקוי ביותר, באיכות ובטיב ירודים וברמה תכנונית נמוכה - דירות שיכונים", לשון העתירה.

העותרים ממשיכים לפרט בעתירה מדוע הדירות מתוכננות לטענתם באופן מאולץ ומסבירים בין היתר כי "בכל קומה יש 5 דירות ואחת הדירות היא דירה כלואה עם כיוון אוויר אחד בלבד" וזאת לעומת תכנון הדירות שהיזם מתכנן לשווק ולמכור בשוק החופשי הממוקמות בקומות אחרות בהן בין 2 ל=4 דירות בלבד עם 2 או 3 כיווני אוויר. במקביל טוענים העותרים כי בדירות המיועדות לזוכים יש חדרי שירותים ללא חלון וכי גם המרפסות קטנות יותר. עוד נכתב בעתירה כי הזוכים פנו לנתבעים השונים כדי לנסות ולשנות את התוכנית ואף הגישו התנגדויות מפורטות אך על-פי הכתוב בעתירה: "פניותיהם לא זכו למענה חיובי".

כאמור, טענה נוספת של זוכי מחיר למשתכן בגליל ים עוסקת בשאלה האם על היזם לתת קודם כל לזכאי מחיר למשתכן לבחור את הדירות בפרויקט ורק לאחר מכן לשווק את הדירות שנותרו למכירה בשוק החופשי. כלומר, האם הזוכים יכולים לבחור את הדירות המוזלות מכלל הדירות בפרויקט, ורק לאחר שיעשו כן, יוכל היזם להוציא למכירה את שאר הדירות ללא ידיעה מראש אילו דירות ייוותרו לו למכירה במחירי שוק חופשי.

על-פי העותרים, המצב הקיים בו החברה קבעה מראש אילו דירות יימכרו בשוק החופשי הובילה למצב של "בנייה דו-מעמדית בפרויקט. מחד, דיירים בדירות שוק חופשי שהן דירות פאר. מאידך, דיירים סוג ב' בדירות ובסטנדרט נמוך מאוד אשר מיועדות לזוכים בפרויקט. מדובר באפליה פסולה אשר נוגדת את הוראות המכרז".

מעיריית הרצליה נמסר כי בעירייה יבחנו וילמדו את העתירה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "התלונות נבדקו אל מול כלל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם ועדת התכנון של העיר הרצליה, אשר אישרה את התוכניות. משרד הבינוי והשיכון מחייב את הקבלנים לתנאי מכרז ולתב"ע, לרבות מפרט טכני שנבדק על-ידי המשרד ועומד בתנאי 'מחיר למשתכן' כגון מ"ר הדירה ומספר חדרים. באשר למספר כיווני אוויר, שינויים אלה אינם נאכפים במסגרת המכרזים וכלל, יש לציין כי תכנון הפרויקט אינו שונה במהותו מתכנון דירות דומות בעיר ועומד בכל הסטנדרטים של דירות הנמכרות בשוק החופשי".

מחברת אפריקה ישראל מגורים נמסר בתגובה כי "החברה השקיעה למעלה משנה משאבים רבים בתכנון הפרויקט עד לשלב מתקדם של קבלת החלטת הועדה למתן היתר בתנאים. כמיטב המסורת של שכונות הסביונים בכל רחבי הארץ, סביוני גליל ים שבונה אפריקה ישראל מגורים במסגרת מחיר למשתכן, תעמוד אף היא בסטנדרט התכנון הגבוה הנהוג בשכונות הסביונים.

"יתרה מזו, התוכניות עומדות בכל הקריטריונים הנדרשים בתנאי מכרז מחיר למשתכן ולאישורי הרשויות והתקנים הנדרשים, ואף שודרגו בהתאם להנחיות עיריית הרצליה. יודגש כי החברה טרם קיבלה לידיה את העתירה ותתייחס אליה בערכאות המשפטיות המתאימות לכשתתקבל".