בלי בושה: חוק חדש ומקומם שמקדמים חה"כ ביטן ואמסלם

חה"כ מהליכוד מקדמים חוק חדש שמשמעותו המעשית היא הגנה מוחלטת על עובדי ציבור מושחתים בעיריות ■ ומה תאמר על כך רשימה ארוכה של ראשי ערים ובכירים בעיריות שהסתבכו בפלילים, יושבים בכלא, הורשעו או מצויים בחקירות?

דוד ביטן / צילום: איל יצהר
דוד ביטן / צילום: איל יצהר

יסלחו לנו צמד הדודאים המקורי, הזמרים, על השימוש בשמם בעניינם של צמד הדודאים המחוקקים - דודי אמסלם ודוד ביטן מהליכוד. כשהדיון הציבורי מתמקד בהצעות החוק הצרפתי להגנה על ראש ממשלה מושחת ואיסור על המשטרה לסיים חקירה באופן הראוי - מקדמים צמד הדודאים המחוקקים הצעת חוק חדשה ומקורית, שיש לקרוא לה בשם הראוי לה: החוק להגנה על כיסיהם של ראשי ערים מושחתים.

מדובר במנגנון ייחודי הקיים בשלטון המקומי, שהוא חיוב אישי של נבחרי ועובדי ציבור בעיריות בגין נזקים כספיים שגרמו במעשיהם לקופה הציבורית. הוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים היא הקובעת, למשל, שראש עיר שמסדר למקורב שכר חריג, ישלם קנס בגובה הנזק שנגרם לקופת העירייה.

החיוב האישי הוא מנגנון הרתעה מול ראשי ערים ופקידים מושחתים, בעיקר כאלה שמזלזלים בשומרי הסף בעירייה ונוהגים בקופה הציבורית כאילו היא שלהם. המצב הזה אינו מוצא חן בעיני ביטן, יו"ר הקואליציה, ואמסלם, שהוא יו"ר ועדת הפנים המופקדת על תקינות השלטון המקומי.

על-פי הצעת התיקון לחוק שמריצים כעת הדודאים, "אין מקום להותיר את ההסדר המיושן והפוגעני של חיוב אישי על כנו, ויש לשנותו כך שיחול רק אם נעשה המעשה כאמור ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק".

המשמעות פשוטה: אי-אפשר להוכיח כי ראש עיר מושחת פעל "ביודעין מתוך כוונה לגרום נזק", ואם התיקון יתקבל, אפשר פשוט למחוק את מנגנון החיוב האישי בשלטון המקומי, וזהו ניצחון סוחף לנבחרי ועובדי ציבור מושחתים בעיריות.

יש רשימה ארוכה של ראשי הערים ובכירים בעיריות שהסתבכו בפלילים, יושבים בכלא, הורשעו או מצויים בחקירות משטרה. ניקח למשל את המקרה של שמעון גפסו, שהיה ראש עיריית נצרת עילית והשתחרר לאחרונה מהכלא אחרי שהורשע בעבירות שחיתות, כולל שוחד.

גפסו רדף אחרי שומרי הסף בעירייה, היועצת המשפטית אולגה גורדון, הגזבר עופר לוי והמבקר הפנימי ערן בר-רבי. גפסו, חבר ליכוד, זכה לכך שמירי רגב מהליכוד, כשהייתה יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, זימנה אותו כאורח מיוחד לישיבה של הוועדה תוך כדי החקירה נגדו. גפסו הסביר בישיבה מדוע חשוב לפטר את היועצת המשפטית של העירייה. אתם יודעים, משילות.

כרגע שוקלים בוועדה לחיוב אישי להגיש נגד גפסו תביעה לחיוב אישי על הנזקים שגרם לקופת עיריית נצרת עילית. אם הדודאים ביטן ואמסלם יצליחו להשחית את החוק עם התיקון שלהם, גפסו לא ישלם את הנזק.