חוק איסור המלצות המשטרה עבר בקריאה טרומית

(עדכון) - עפ"י הצעת החוק, בשלב החקירה המשטרתי, בו מתבצעת העברת חומרים מהרשות החוקרת לרשות התובעת, המשטרה לא תצרף את חוות-דעתה או את המלצתה בשאלה האם הראיות מספיקות לאישום ■ ח"כ עזריה הצביעה נגד הקואליציה - וביטן ביטל לה נסיעה לחו"ל

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

הצעת החוק הפרטית של ח"כ דוד אמסלם - איסור המלצה או חוות-דעת של רשות חוקרת - עברה בקריאה טרומית. 52 הצביעו בעד, ו-42 הצביעו נגד.

לבקשת הקואליציה נערכה ההצבעה באופן שמי, כך שיו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, יכול היה לעקוב אחר חברי הקואליציה שהצביעו נגד ההצעה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא נכח בעת ההצבעה.

הממשלה דחפה בלחץ רב את ההצבעה על החוק הזה תוך דילוג על חובת ההנחה (אשר הייתה דוחה את ההצבעה בשבועיים). החוק נתפס כחוק אישי שהוכן עבור ראש הממשלה נתניהו, כך שמשטרת ישראל - החוקרת את פרשיות 1000 ו-2000 בהן הוא חשוד ופרשיות 3000 ו-4000 בהן חשודים מקורביו - לא תוכל לכתוב המלצות ולהגישן לפרקליטות.

יצוין כי לחוק הייתה התנגדות רחבה מחוץ לכנסת בזירה המשפטית, החל מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה שי ניצן ובכירי מערכת המשפט והמשטרה בהווה ובעבר, שהתבטאו בחריפות נגד חוק זה בשבועות האחרונים.

מבין חברי הקואליציה בלטו חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), שהצביעה נגד הקואליציה, וח"כ בני בגין, מהליכוד שלא השתתף בהצבעה. השרים נפתלי בנט ואיילת שקד לא נכחו במליאת הכנסת בעת ההצבעה (בנט בחו"ל, ושקד מתוכננת להמריא הערב לחו"ל). ח"כ מרב-בן ארי (כולנו), שהתבטאה נגד הצעות חוק פרטיות הבאות להגביל את צעדי החוקרים, לא נכחה היום בהצבעה.

לאחר שח"כ עזריה התנגדה להצעת החוק הטרומית בניגוד לעמדת הקואליציה, הודיע לה ח"כ ביטן כי נסיעתה לאיחוד האירופי בשבוע הבא תבוטל.

על-פי ההצעה, בשלב החקירה המשטרתי, בו מתבצעת העברת חומרים מהרשות החוקרת לרשות התובעת, לא תצרף הרשות החוקרת את חוות-דעתה או את המלצתה בשאלה האם הראיות מספיקות לאישום.

אחרי ההצבעה היום תועבר הצעת החוק הפרטית לוועדת חוק חוקה ומשפט ותעבור שם הכנה לקריאה ראשונה.