עו"ד מלכו עלול לאבד את תואר קונסול הכבוד של וינה בירושלים

מלכו קיבל את התואר "בירושה" מעו"ד ארווין שמרון, אביו של עו"ד דוד שמרון, שותפו למשרד של מלכו, שגם הוא נחקר בפרשה

יצחק מולכו / צילום: איל יצהר
יצחק מולכו / צילום: איל יצהר

עו"ד יצחק מלכו, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנחקר בשבוע שעבר (ד') זה היום הרביעי באזהרה ב"פרשת הצוללות", משמש גם יותר משלושה עשורים כקונסול כבוד של אוסטריה בירושלים. מכר של עורך הדין, ששימש גם כשליח מדיני מיוחד של נתניהו עד לפני שבועיים, אמר ל"גלובס" כי מלכו קיבל את התואר "בירושה" מעו"ד ארווין שמרון, אביו של עו"ד דוד שמרון, שותפו למשרד של מלכו, שגם הוא נחקר בפרשה.

ארווין שמרון, ז"ל, עלה לישראל מאוסטריה, כיהן כפרקליט המדינה השני בשנים 1950-1953, וייסד את משרד עורכי הדין הנמצא כיום בלב החקירה בנוגע להפרת אמונים ולחשדות למרמה, סביב עסקת הצוללות וכלי-השיט בין ישראל לגרמניה. שמרון-האב הלך לעולמו במאי 1978, ומשנת 79' ממלא את תפקיד הקונסול יצחק מלכו.

מלכו רשום באתר שגרירות אוסטריה לא רק כקונסול של כבוד, אלא גם כעורך דין המומלץ על-ידי השגרירות למתן ייעוץ משפטי.

למרות מעמדו של מלכו כקונסול של כבוד, שגרירות אוסטריה הבהירה ל"גלובס", כי אין לו דרכון אוסטרי, וכי הוא "ממלא זה שנים רבות בנאמנות את תפקיד הקונסול בירושלים, הכולל מתן עזרה לאזרחים אוסטרים בעניינים קונסולריים שונים". לדברי השגרירות, מלכו אינו מעורב בעסקים בין המדינות, עבודה השמורה לנספח המסחרי בשגרירות, אך יש לו מעורבות מסוימת בענייני החוץ של המדינה.

לדברי השגרירות, במאי 2016, נכח מלכו בפגישה רמת דרג בין שר החוץ דאז של אוסטריה, סבסטיאן קורץ (הצפוי לכהן כקנצלר אוסטריה לאחר הרכבת הקואליציה במדינה, א' א') לבין ראש הממשלה נתניהו. תמונה של הנוכחים, כשמלכו יושב בצד הישראלי, לא רחוק מנתניהו, פורסמה בחשבון הטוויטר של הפוליטיקאי האוסטרי. לדברי השגרירות, "מלבד פגישה זו, מלכו לא נכח בפגישות מדיניות אחרות בשנים האחרונות". הקנצלר הצפוי קורץ, סיפר בראיון הראשון אחרי בחירתו, כי אחד האנשים הראשונים שאליהם התקשר לאחר שנודע לו על ניצחונו, היה ראש ממשלת ישראל.

חבר בקהילה המצומצמת של אוסטרים החיים בישראל, סיפר ל"גלובס", כי מלכו מקפיד להגיע כמעט לכל האירועים הרשמיים שמקיימת השגרירות האוסטרית, ובהם "יום אוסטריה" ואירועים לרגל ביקורים רמי דרג של פוליטיקאים. לדבריו, "מלכו תמיד מקפיד לבוא, גם אם זה לזמן קצר. כולם יודעים שהוא עסוק, שהוא ממלא תפקידים חשובים בעבור ראש הממשלה, לכן נחמד שהוא טורח לבוא להרצליה או לתל-אביב".

עוד בכיר שמעורב בפרשה ושיש לו קשר לאוסטריה הוא נציג קונצרן טיסנקרופ בישראל, מיקי גנור, שחתם על הסכם עד מדינה, וטען במשטרה כי מלכו קידם את עסקת הצוללות בין ישראל לגרמניה על-ידי אישור לברלין למכור צוללות למצרים. גנור חי באוסטריה ונכנס לתחום הנדל"ן במדינה באמצעות חברת "הולמרק פרופרטיז" שהקים עם שותפו ד"ר הלמוט טומאנק ב-2006. החברה עדיין פעילה. לפני כן, היה גנור הנציג הישראלי של הבנק האוסטרי, אוסטרייכישה פולקסבנקן (Osterreichische Volksbanken AG‬). בין היתר הוא עסק בליווי אנשי-עסקים ישראלים שהשקיעו ויזמו עסקאות נדל"ן במרכז ובמזרח אירופה. ‬

בנוסף, גנור היה קונסול הכבוד של קפריסין בישראל מ-2011 ועד יולי בקיץ האחרון. אז שללה ממנו המדינה את התואר בשל החקירה בפרשת הצוללות וההסכם שעליו חתם.