עו"ד רות דוד לא תואשם בעבירות של שוחד והפרת אמונים

שוקי משעול, שחשף לטענתו שחיתויות ברשות המסים, ביקש להאשים את דוד - המואשמת בתיק פישר בניגוד עניינים בלבד - גם בשוחד ובהפרת אמונים ■ לטענתו, החלטתה של דוד, בהיותה פרקליטת מחוז ת"א, לסגור את תיק התלונות של 15 עובדי הרשות - הייתה טיוח

שוקי משעול  ורות דוד / צילומים: ליאור מזרחי
שוקי משעול ורות דוד / צילומים: ליאור מזרחי

בג"ץ דחה את עתירתו של שוקי משעול, לשעבר עובד רשות המסים, נגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שבה ביקש להעמיד לדין את רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, ואת עו"ד רונאל פישר, ולבטל את החלטת היועמ"ש לסגור את התיק נגד דוד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

בדיון, שנערך ביום רביעי שעבר, דוד ישבה באולם בפנים קפואות, ולא הגיבה לאמירות קשות שהטיח בה משעול בהפסקה בדיון. משעול הטיח אמירות קשות גם כלפי עו"ד רביד שיפמן מפרקליטות מחוז תל-אביב, שהייתה התובעת בתיק הפלילי שהגישה נגדו דוד.

עו"ד איתן ארז, המייצג את משעול "פרו-בונו", אמר בדיון כי "הפרשה הזאת פוגעת קשות באמון הציבור בפרקליטות, במערכת המשפט ובמשטרה, ומחייבת התערבות, כי אם המערכת לא תתערב כאן לתקן את המעוות, ישראל עלולה חלילה להדמות למדינת עולם שלישי".

עו"ד ארז טען, כי הפרקליטות הגישה נגד דוד כתב אישום מינורי של שיבוש הליכי משפט, בעניין שהתרחש אחרי תקופת כהונתה כפרקליטת המחוז שהסתיימה ב-2010. ארז הדגיש כי כתב האישום הוגש במהירות בלתי סבירה, עוד לפני השלמת עדותו של עד המדינה, קצין המשטרה לשעבר ערן מלכה. האחרון סיפר כי דוד אמרה, שאם תיחקר היא תגיד "שאת כל המתנות קיבלתי במסיבת הפרידה שלי מהפרקליטות ולא שהייתי בתפקיד".

לדברי עו"ד ארז, "הפרקליטות לא רוצה להגיש כתב אישום אמיתי על עבירות שוחד, עבירות איומים וכו'. הסיבות האמיתיות הן, ראשית, סכסוך בין הפרקליטות לנציבת הביקורת על הפרקליטות לשעבר, הילה גרסטל; סיבה שנייה היא שהפרקליטות חוששת מגל של בקשות למשפטים חוזרים, שיביאו אנשים שהורשעו ויאמרו 'היה כאן תפוח רקוב, היה פה קשר מושחת, גם אנו רוצים משפט חוזר'".

השופטים יצחק עמית (ראש ההרכב), דפנה ברק-ארז ומני מזוז, העירו כי הדברים שנאמרו הם חמורים וטעונים ראיות וביסוס, וכי "אין בעתירה תשתית עובדתית ראייתית, ובחלקה היא נסמכת על השערות וספקולציות והטחת האשמות חסרות בסיס". השופטים הדגישו כי "בית משפט זה קבע בעשרות, אם לא במאות החלטות, כי אין דרכו של בג"ץ להתערב בהחלטות היועמ"ש, אלא במקרים חריגים ביותר של 'עיוות מהותי' או 'חוסר סבירות קיצוני' - והמקרה שבפנינו רחוק עד מאוד מלהיכנס בגדרו של חריג זה".

ממובילי "קבוצת ה-15"

שופטי בג"ץ קבעו כי כי "ספציפית נבדק גם תיקו של משעול, ולא נמצאה ראיה שיכולה ללמד על קבלת החלטות מוטות או השפעה זרה בעקבות התערבות דוד בתיק". בסיום פסק הדין אמרו השופטים: "בית משפט זה רואה חשיבות ראשונה במעלה לאכיפת החלטות בתחום של עבירות על טוהר המידות. עם זאת, אין בהצגת עמדה עקרונית זו כדי לאפשר העלאת טענות חמורות שאין להן בסיס עובדתי, ושנבחנו לגופן על-ידי ראשי פרקליטות המדינה והיועצים המשפטיים לממשלה בתקופות הרלבנטיות".

משעול, שהיה ממונה מע"מ-תל-אביב ברשות המסים, היה ממובילי "קבוצת ה-15" - 15 חוקרים ואנשי ביקורת ביחידת החקירות של מכס-מע"מ ברשות, שהצביעו החל מ-2004 על שחיתות ביחידת החקירות ובצמרת הרשות, אולם תיק החקירה בתלונותיהם נסגר על-ידי דוד תוך שלושה ימים (במהלך סוף שבוע). עיקר הטענות של החוקרים הופנו נגד מי שהיה ראש רשות המסים אז, איתן רוב, מנהל יחידת החקירות ברשות, רפי עמיאל, וסגנו שמואל גונן.

משעול, רפי רותם ושאר חברי הקבוצה, טוענים כי סגירת התיק העוסק בתלונותיהם היא למעשה טיוח. לדבריהם, בדיעבד הסתבר, שכבר ב-2003 היה קשר בין דוד לפישר, ובין פישר לרוב ולעמיאל.

בעקבות חקירה שנפתחה נגד משעול ביוזמת רוב, הגישה נגדו דוד כתב אישום ב-2006, והוא הורשע בקבלת 542 שקל שלא כדין בהחזר ביטוח הרכב שלו, ובהפרת חובת סודיות במהלך שיחה עם מקור מודיעיני. ערעורו של משעול על הרשעתו - נדחה. רותם, לעומתו, הורשע בהעלבת עובדי ציבור, הטרדה באמצעות מתקן בזק, והפרת צווים של שופטים להימנע מלהתקשר לאישים בפרקליטות אותם האשים בחיפוי וטיוח. ערעעורו של רותם לבית המשפט המחוזי תלוי ועומד).

משעול העיד בתיק הפלילי שלו כבר ב-2007 על קשר בין דוד, פישר ורוב, והעיד על כך גם במח"ש ב-2015. שופטי בג"ץ דחו גם את הבקשה של משעול לקבלת חומרי החקירה בתיק הפלילי נגדו ובתיקים אחרים בפרשת פישר, בנימוק ש"לא הוצגה תשתית ראייתית המצדיקה העברת חומר כאמור". דחיית הבקשה נוגעת גם לתיק שיזם רפי רותם בשם "קבוצת ה-15", שעל סגירתו החליטה דוד ב-2004. בתיק מצויה עדותו של רותם בפני הצוות המיוחד שהוקם ביחידה להב 433 לבחינת התנהלותה של דוד בעת כהונתה כפרקליטת מחוז.

וינשטיין גונז את התיק

ב-2015 התפוצצה פרשת רונאל פישר ראו בהמשך, במסגרתה נחשפה לכאורה "תעשיית "מידע ושוחד" שהובילו פישר ומלכה. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, פישר קיבל שוחד מנחקרים ובתמורה העביר לה מידע מחקירותיהם שקיבל מקצין המשטרה מלכה. לאחר התפוצצות הפרשה הוקם צוות מיוחד בפרקליטות לבדוק מספר תיקים בהם טיפלה דוד כשכיהנה כפרקליטת מחוז, בדגש על תיקים בהם היה מעורב עו"ד פישר, כולל התיק בעניינו של משעול. גם במסגרת בדיקת הצוות המיוחד העיד משעול, בפני רפ"ק אבי גור ועו"ד יפעת חסון מיחידה להב 433 של המשטרה, על קשרים שהיו בין איתן רוב, לשעבר מנהל רשות המסים לשעבר, דוד ופישר (יצויין, כי היועמ"ש הקודם, יהודה וינשטיין, ייצג את רוב בחקירת המשטרה נגדו, והוא אף ציין זאת במסמך של הסדר מניעת ניגוד העניינים שלו כשמונה ליועמ"ש ב-2010.)

ממצאי החקירה נבחנו בסוף 2015 על-ידי היועמ"ש הקודם, יהודה וינשטיין, פרקליט המדינה שי ניצן ובכירים בפרקליטות ובמשטרה, והועברו למנדלבליט עם כניסתו לתפקיד היועמ"ש בפברואר אשתקד. "היועמ"ש הקודם החליט כי בכל מקרה, עבירת מרמה והפרת אמונים, אף לו היו ראיות לביצועה - כבר התיישנה; ועל כן, גם בהתקיים הנחה תיאורטית כי קיימות ראיות מספיקות להרשעה בעבירה זו, לא קיימת אפשרות משפטית להעמיד לדין את דוד לדין פלילי כיום. קודמי לא הספיק ליתן החלטה כתובה ומנומקת, ועל כן הובא הענין בפני לאחר כניסתי לתפקידי", כתב מנדלבליט.

לא נאמר מדוע וינשטיין לא חתם בפועל, אולם עו"ד ארז הצביע בטיעוניו על כך, שמנדלבליט - למרות שלמעשה קודמו וינשטיין לא חתם בפועל על ההחלטה - כתב בהחלטתו: "לא מצאתי לנכון לשנות מהחלטת קודמי, ואף אני סבור כי מכל השיקולים שפורטו לעיל יש לגנוז את התיק, וכך אני מחליט".

משעול מסר בתגובה להחלטת בג"ץ בעניינו: "צר לי על ההחלטה שלא אפשר לי לקבל חומרי חקירה כדי לתקן את העתירה. לא נפלה רוחי. עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בפרשת רות דוד".

פרשת רונאל פישר

- לפי כתב האישום, פישר קשר עם עד המדינה בפרשה, ערן מלכה (המרצה 7 שנות מאסר), לשעבר קצין חקירות בכיר במשטרה, במסגרתו העביר לו האחרון מידע מחקירות, מידע מודיעיני-משטרתי, נוסחי שאלות מתוך חקירות עתידיות, התראות לגבי מעצרים צפויים וכיוצ"ב. 

- פישר מואשם כי העביר את המידע שקיבל ממלכה, לנחקרים שהיו לקוחותיו, תמורת שוחד, ובכספי השוחד התחלק עם מלכה. 

- לצדו של פישר, הועמדה לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין. דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע. 

- נאשמים נוספים בפרשה: יאיר ביטון, לשעבר בעל השליטה בחברת הבנייה ב. יאיר; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.