פנייה לשטייניץ: ליידע צרכנים על אפשרות לייצר חשמל על הגג

את הפנייה העביר איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, שמבקש גם לחייב כל בנייה חדשה בהתקנת גגות סולאריים כסטנדרט

מערכת סולארית בבית פרטי. חיסכון של 8,000 שקל בשנה בחשבונות החשמל / צילום: איל יצהר
מערכת סולארית בבית פרטי. חיסכון של 8,000 שקל בשנה בחשבונות החשמל / צילום: איל יצהר

איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל פנה בשבוע שעבר לשר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, בבקשה מפתיעה ליידע את צרכני החשמל בישראל על היכולת לייצר חשמל סולארי על גג הבית ביחד עם חשבונות החשמל שנשלחים לבתים.

איתן פרנס, מנכל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, אמר היום בשיחה עם "גלובס": "אנו מצפים ממשרד האנרגיה לעדכן את הצרכנים על אפשרות הייצור הסולארי על גג הבית. התחום עבר תהפוכות בשנים האחרונות ועכשיו שהתחום הפך כלכלי ובעל תועלת רבה למדינה צריך לבשר על כך לאזרחי ישראל."

לאור הסרת מרבית החסמים לייצור חשמל סולארי ע"ג גגות בתי מגורים פרטיים בישראל, כמו פטור מהיתר בנייה, פטור מארנונה ופטור מהיטל השבחה, מבקשים חברי הארגון משר האנרגיה לא רק ליידע את הצרכנים על יכולת לייצר חשמל סולארי על גגות בתים, אלא גם לאמץ מדיניות שמחייבת בנייה חדשה בהתקנת גגות סולאריים.

"אין צורך להזכיר כי ישראל הייתה מופת לעולם בכך שחייבה בתחילת שנות ה-80 הקמה של דודי שמש על כל בניין מגורים חדש. פעולה זו חסכה למשק עשרות מיליארדי שקלים מאז אושרה והיא חוסכת ביקושים של כ-4% מצריכת החשמל מדי שנה. בזכותה ישראל הפכה לשם דבר בתחום הסולארי", נכתב בפנייה.

למרות הכדאיות הכלכלית לצרכנים לכאורה והתועלות הסביבתיות והבריאותיות לציבור הרחב מכל מתקן סולארי, רק מעטים בישראל מודעים לאפשרויות של ייצור חשמל על גגות בתים. רק 6,000 מתקנים סולאריים הותקנו בעשור האחרון על גגות בתים פרטיים.

מדובר בהשקעה בעלת סיכון נמוך שמניבה תשואה שנתית דו-ספרתית. מערכת ביתית ממוצעת בעלת כושר ייצור של 10 קילווואט, עם אורך חיים של כ-25 שנה שעולה בסביבות 65 אלף שקל, תחסוך בשנה כ-8,000 שקל בשנה בחשבונות החשמל. על פי חישוב גס, מדובר בתשואה שנתית של 12%-14% - לא מעט על רקע סביבת הריביות האפסית כיום בבנקים. הדרישה המינימלית היא גג בגודל של כ-100 מ"ר.

"אנו סבורים כי הבשילה העת שמשרד האנרגיה יוביל את המהפכה הסולארית השנייה בתולדות משק החשמל של ישראל. מדינות רבות בוחנות כיום חובת התקנת גג סולארי ורואות בישראל כדוגמא למדינה שאימצה מדיניות מנצחת", לשון הפנייה.