קרסו נדל"ן: הסכם ראשון עם חברה סינית לבניית 129 דירות

מדובר בחברת BCEG הסינית, שהיא אחת מהחברות שמגיעות לישראל במסגרת הקול הקורא שפרסמה הממשלה ■ מדובר בהסכם הראשון של החברה עם יזם ישראלי ■ תבנה 129 דירות וחניון תת-קרקעי בקריית אונו ■ הסתדרות עובדי הבניין והעץ: "יום עצוב לענף"

חברת קרסו נדל"ן הודיעה היום (ב') כי חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה עם חברה סינית לצורך ביצוע פרויקט בנייה של החברה בישראל. נזכיר כי המדינה פועלת מזה זמן רב להביא חברות זרות שיפעלו בישראל, מכוח החלטת ממשלה שהתקבלה בעבר. החלטה זו הובילה לפרסום "קול קורא" לחברות בנייה בינלאומיות שבסופו נבחרו מספר חברות, 5 חברות סיניות ועוד חברה מפורטוגל.

החברה איתה חתמה היום קרסו היא חברת BCEG) Beijing construction engineering group), והיא אחת החברות שעברו את הסינון מטעם משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר וקיבלו אישור להגיע ולפעול בישראל יחד עם 1,000 עובדים, עובדי מינהלה והנהלה.

ההסכם שנחתם בין החברה הסינית לבין חברת קרסו נדל"ן מתייחס לביצוע שלב א' של פרויקט יזמי חדש של החברה בקריית אונו. מדובר בפרויקט שיכלול 742 יחידות דיור חדשות בסך-הכול ב-6 מגדלי מגורים בני 30 קומות ברובע אריאל שרון בעיר, כאשר השלב הראשון לגביו נחתם כעת הסכם הביצוע כולל 129 דירות וחניון תת-קרקעי של כ-20 אלף מ"ר בהיקף כספי של 130 מיליון שקל. ההסכם כולל אופציה גם לבניית המשך הפרויקט.

נציג החברה הסינית הסביר היום שמדובר בחוזה הראשון בישראל מול חברה ישראלית, והוסיף כי רק אחרי חתימת החוזה הם יוכלו להתקדם כעת מול משרד הפנים לקבלת האישורים המתאימים לעבודה בישראל. החברה צופה כי האישורים יתקבלו בחודשים הקרובים, והבנייה אמורה להתחיל בחודש ינואר 2018.

דן פרנס, מנכ"ל קרסו נדל"ן, הוסיף: "משך הבנייה המתוכנן של החברה צפוי לעמוד על 30 חודשים, לעומת 36 חודשים בשוק היום. ההצעה של החברה הסינית הייתה תחרותית לשוק הישראלי. אני מניח שבגלל שזה הסכם ראשון של החברה בישראל הוא כולל טווח ביטחון מבחינת החברה הסינית, אבל אני חושב שלוחות הזמנים יהיו קצרים יותר בהשוואה לפרויקט רגיל שנבנה בארץ בסדר גודל כזה".

נציין כי לצורך הפרויקט האמור של קרסו נדל"ן, עתידה החברה הסינית להביא לישראל כ-100 עובדים בשלב הראשון. ירון צוברי, סמנכ"ל השיווק של קרסו נדל"ן, הוסיף כי "הגשנו התוכנית לעיריית קריית אונו, ויש החלטת ועדה. אנחנו מקווים שהיתר יתקבל בחודש ינואר, ואז העבודות יתחילו. היום אחרי החתימה החברה תתחיל את העבודה מול משרד הפנים לקבלת האישורים. זה פרויקט ראשון של החברה בישראל, והמטרה שלהם היא לחתום עם עוד חברות".

נציין כי מדובר בהסכם ראשון של החברה והסכם קטן יחסית להיקף הפעילות של החברה הסינית בעולם. מדובר בחברה עם היקף הכנסות כולל של כ-15 מיליארד דולר, וההסכם הנוכחי מתייחס להיקפי ביצוע של כ-130 מיליון שקל בלבד. עם זאת, בחברה מדגישים כי מדובר בשלב ראשון בלבד. כעת המבחן הראשון שתצטרך החברה הסינית לעבור יהיה ההתנהלות הביורוקרטית מול משרד הפנים הישראלי.

פרנס הוסיף ואמר באירוע: "לאחר תהליך ממושך של בדיקות של משא-ומתן משפטי ומסחרי נחתום היום על ההסכם לבניית שלב א' של פרויקט חדש בקריית אונו. החברה עברה את כל הסינונים של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון. לחברה יש פרויקטים רבים, ואנחנו ביקרנו באתר החברה בבנגקוק, תאילנד, לראות כיצד היא פועלת. החברה תגיע לישראל עם כ-1,000 איש".

לדבריו, "ההתקשרות שלנו עם החברה זהה להתקשרות עם קבלן מפתח ישראלי, והחברה הסינית תהיה הקבלן הראשי ותתקשר עם ספקים וקבלני משנה ישראלים בכל התחומים. כל תחום שינויי הדיירים בפרויקט יהיה כמו בכל פרויקט אחר בישראל באמצעות קבלן משנה ישראלי, וגם הערבויות לקרסו יינתנו על-ידי בנק ישראלי".

עוד הדגיש פרנס כי "יש מחסור חמור בעובדים היום, וזו דרך לפתור את הבעיה. אני יודע שיש לא מעט אמוציות בכל הנוגע לחתימה על הסכם ביצוע עם חברה סינית ולא ישראלית, אבל חשוב להדגיש שעמדנו על כך במסגרת ההסכם, שכל קבלני המשנה יהיו ישראלים".

סגן נשיא החברה הסינית, צ'אנג יונג צ'ון, אמר באירוע כי "אנחנו גאים בחתימת ההסכם ומקווים שזו תהיה התחלה של שותפות ארוכת-טווח. החברה פועלת בעולם עם כ-20 אלף עובדים. החברה פועלת בין היתר גם בתחום המגורים ותחומים אחרים. החברה נבחרה על-ידי משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר לפני כשנה. אחרי ניתוח השוק הישראלי בשה האחרונה אנחנו מוכנים לפעילות בישראל. זו התחלה של פעילות החברה בישראל ושיתוף-פעולה עם יזם ישראלי. אנחנו מוכנים להביא את הניסיון העשיר שלנו ואת טכנולוגיית הבנייה שלנו לישראל". 

עו"ד רונן אשר ייצג את החברה הסינית בחתימת ההסכם. קרסו נדל"ן יוצגה בידי עו"ד נעמה שיף ועו"ד אורלי סמולארז ממשרד עו"ד שוב ושות'. 

נציין כי בענף הנדל"ן הישראלי יש מי שמקבל את החברות הזרות בחשש. יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, מסר היום כי "מדובר ביום עצוב לענף הבניין ולתעשיות הנלוות, יום עצוב למדינה ויום קשה למעמד לעובדים בענף הבניין. פניתי לראש הממשלה וגם לשר העבודה ושר השיכון לנסות למנוע הכנסת חברות זרות לארץ. זה יגרום לפיטורי עובדים וקריסה של כמה חברות בנייה ישראליות. החברה לא מעסיקה עובדים, ואין לה שום אחריות כלפי קבלנים ועובדים בישראל . העובדים הסיניים יחליפו את העובדים הישראלים".