האם המחבלים בעזה מתחמשים באמצעות עליאקספרס?

משרד הביטחון חושד כי ארגוני טרור שפועלים בעזה רוכשים אמצעי לחימה באתרי הקניות באינטרנט, ובהם אתר הקניות הסיני המוכר

עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס
עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס

משרד הביטחון חושד כי ארגוני טרור שפועלים בעזה קונים אמצעי לחימה באתרי הקניות באינטרנט, ובהם אתר הקניות הסיני המוכר עליאקספרס.

באחרונה תפסו אנשי רשות המעברים של משרד הביטחון ואנשי מנהלת התיאום והקישור (מת"ק) לעזה מאות חבילות עם מוצרים שהוגדרו בידי מערכת הביטחון כאסורים לכניסה לשטח הרצועה.

החבילות, עם המוצרים האסורים, נתפסו במהלך ביקורות שגרתיות שנעשות בידי גורמי הביטחון במחסום ארז. החבילות כללו רחפנים, טלסקופים, מנועים זעירים, מכשירי קשר, אמצעי הסוואה, סכינים, חלקים לכלי נשק, מצלמות מתקדמות, משקפות, צייני לייזר ואמצעי לגילוי מתכות.

חבילות הדואר שמיועדות לעזה מועברות לשטחי הרצועה דרך מעבר ארז, לאחר שהן נשלחות קודם לכן לישראל.

מערכת הביטחון מגדירה את המוצרים האסורים, שנמצאו בתוך מאות אריזות שיועדו לרצועה כ"מוצרים דו-שימושיים", כלומר כאלה שיכולים לשמש למטרות אזרחיות ותמימות, אך בהתאמות קלות ניתן להפוך אותן לאמצעים המשמשים לפעילות חבלנית, שתופנה נגד ישראל. כך, במשרד הביטחון מזהירים כי לפחות מחלק מאותם אמצעים- ניתן להרכיב כלי נשק מאולתרים.

כעת בודקים במערכת הביטחון אם אמצעים אלה יועדו לארגוני טרור או לפעילי טרור ברצועה.

בין החבילות שנשלחו באחרונה מאתר הקניות עליאקספרס לישראל- וממנה לשטחי עזה נמצאו גם כאלה שהכילו מכשיר חיתוך כבל אופטי, מקדח חשמלי זעיר, ספקי מתח, מד רוח ועוד.

במערכת הביטחון הביעו בעבר חשש כבד משימוש נרחב של פלסטינים בשטחי הרצועה ברחפנים, שנמכרים גם כצעצועים. רחפנים אלה, כך חוששים במערכת הביטחון ובצה"ל, עשויים לשמש את ארגוני הטרור בעזה למטרות של איסוף מודיעין על פעילות כוחות צה"ל לאורך הגבול בדרום ואך לביצוע פעילות חבלנית נגד ישראל.

על רקע איומים אלה, שורה ארוכה של חברות ביטחוניות בישראל ובעולם פיתחו בשנים האחרונות מערכות ייעודיות המאפשרות נטרול של רחפנים, תוך השתלטות על התדרים שבאמצעותם הם מופעלים ואף ליירטם בעת מעופם.