לא על הדאקס לבד: שורה שנייה בגרמניה בהזדמנות

מדד המניות הבינוניות בגרמניה, MDAX, רשם בשנה האחרונה תשואה מרשימה של 30% ■ למרות הסיכונים הטמונים בה, השקעה בקרן העוקבת אחר מדד זה מציעה כיום חשיפה אטרקטיבית לשוק המניות הגרמני

בורסת פרנקפורט / צילום: .ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock
בורסת פרנקפורט / צילום: .ס.א.פ קרייטיב / Shutterstock

שוק המניות הגרמני מסתמן כאחד מאפיקי ההשקעה המוצלחים של השנה האחרונה, ובעיקר של החודשים האחרונים. מדד DAX הציג בשנה האחרונה תשואה של כ-23%, כשבשלושת החודשים האחרונים רשם תשואה של יותר מ-9% - תשואת יתר של כ-3% מעל מדד MSCI ACWI הגלובלי.

הסיבות לתשואה המרשימה של מדד DAX מגוונות, וכוללות ביצועים משופרים של הכלכלה הגרמנית וגם של כלכלת האיחוד האירופי - שוק היעד המרכזי של היצוא הגרמני, יחד עם צמיחה יציבה ומתמשכת של רווחי החברות הגרמניות. כמו בהרבה מקרים אחרים, גם במקרה של שוק המניות הגרמני יש דרכים אחרות, ואולי עדיפות, להיחשף למגמות החיוביות האלה.

מדד MDAX הוא מדד המניות הבינוניות בגרמניה - כלומר, המניות הגדולות ביותר שאינן נכללות במדד DAX, המונה את 30 החברות הגדולות בגרמניה.

ההגדרה של מניות בינוניות עשויה להיות מטעה, כי בין החברות במדד ניתן לציין כמה חברות ענקיות ומובילות גלובליות בתחומן, כמו Airbus - אחת משתי יצרניות המטוסים הגדולות בעולם, חברת הביטוח Hannover Re - מבטחת המשנה השלישית בגודלה בעולם, וענקית התאורה Osram - חברה בעלת מחזור הכנסות של כמעט 4 מיליארד אירו.

תשואה עודפת של 7% על מדד DAX

באופן לא מפתיע, מדד MDAX הצליח להציג תשואה של כ-30% בשנה האחרונה - תשואה עודפת של כ-7% על מדד DAX, שכאמור, גם הוא הצטיין עם תשואות מרשימות. למה באופן לא מפתיע? כי אם מתחשבים בסיבות שדחפו את DAX למעלה בשנה האחרונה, הן אמורות לבוא לידי ביטוי באופן "נקי" יותר במניות השורה השנייה בגרמניה.

כך למשל, ניתן לבחון את נושא השיפור הכלכלי באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט. כידוע, מתחילת השנה מצטברים נתונים כלכליים חיוביים באירופה, שמלמדים על שיפור אמיתי ומתמשך במצב הכלכלי ביבשת - שיפור שאף הוביל באחרונה את הבנק המרכזי האירופי להכריז על תוואי להקטנת תוכנית ההרחבה הכמותית.

מדד DAX מורכב אמנם מחברות איכותיות מאוד, אבל לרובן יש חשיפה גלובלית מהותית. במשך הרבה שנים אותה חשיפה גלובלית היוותה כרית ביטחון עבור חברות אלה, ודווקא סיבה להתמקד במדד DAX על פני מדדים אחרים.

לעומת זאת, בתקופה האחרונה, שבה אירופה מתחילה להתאושש, אנו מוצאים יותר הגיון להתמקד בחברות הקטנות יותר, שבאופן טבעי, גם חשופות יותר למגמות הכלכליות המקומיות.

אם מתבוננים על גרמניה ספציפית, חשוב לשים לב לנושא ההרחבה הפיסקאלית ה"שקטה" שמתרחשת במדינה. גרמניה היא המדינה היחידה ב-G7, ואחת המדינות המפותחות היחידות בעולם, שמחזיקה בעודף תקציבי.

במחצית הראשונה של 2017 נהנתה גרמניה מעודף תקציבי של 18.3 מיליארד אירו, או 1.1% תוצר. אט-אט, ולמרות הגישה השמרנית מאוד, הגרמנים מתחילים "לשחרר את הרסן": במחצית הראשונה של השנה עלו הוצאות הממשלה והסתכמו ב-705 מיליארד אירו - עלייה של 4.3% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016.

גיוון בחשיפה למניות הגרמניות

גם במקרה זה, אנו מעריכים כי דרך טובה יותר להיחשף לשינוי הפיסקאלי בגרמניה היא דרך מניות השורה השנייה, שביניהן ניתן למצוא חברות תשתיות ונדל"ן עם חשיפה מקומית גבוהה. גם בהיבט תחזיות צמיחת הרווחים, מדד MDAX מפגין יתרון על מדד DAX, שהוא בעצמו מדד מצטיין בהיבט זה. מתחילת השנה עלו תחזיות הרווח למדד MDAX ב-2017 בכ-10% - העלאת תחזיות כפולה בעוצמתה משל מדד DAX.

אחרי כל מה שנאמר, נציין כי גם מדד DAX הוא אחד המדדים שהומלצו להשקעה על ידי מחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל ב-2017, וגם בנקודה זו, אנו חושבים שהוא אטרקטיבי וראוי למשקל יתר מבין המדדים האירופיים. כמו כן, אין אנו ממליצים להחליף את החשיפה ל-DAX בחשיפה ל-MDAX, אלא רק לגוון את החשיפה למדד המניות הגרמני גם עם המניות הבינוניות, שכאמור, נהנות מכמה יתרונות בעת הנוכחית.

אפשרות אחת להיחשף למדד MDAX היא קרן הסל iShares MDAX UCITS ETF (סימול: DAXEX GY). הקרן עוקבת אחרי מדד MDAX - מדד מניות השורה השנייה בגרמניה. המניות הגדולות בקרן נסחרות בשווי של יותר מ-10 מיליארד אירו (כמו Airbus, החברה הגדולה במדד, שנסחרת בשווי של כ-65 מיליארד אירו), והמניות הקטנות בשווי של כמה מיליארדי אירו בודדים.

הקרן מנהלת נכסים בהיקף של כ-2.3 מיליארד אירו, והיא בעלת מחזור מסחר יומי ממוצע של כ-23 אלף מניות. דמי הניהול של הקרן הם 0.51% בשנה.

הקרן מחזיקה ב-50 החברות המרכיבות את מדד MDAX, כאשר ההחזקות הגדולות הן ביצרנית המטוסים Airbus (כ-11%), חברת הנדל"ן Deutche Wohnen (כ-6%), חברת הסחורות ויצרנית הפולימרים Covestro (כ-5%) וחברת הרהיטים והצריכה Steinhoff (כ-4%).

ברמה הסקטוריאלית, החשיפה הגדולה ביותר של הקרן היא למגזרי התעשייה (כ-35%), הסחורות (כ-21%) וצריכת המותרות (כ-18%).

אנו מעריכים כי גורמי הסיכון הרלוונטיים לקרן הם בעצם גורמי הסיכון של הכלכלה האירופית בכלל, והגרמנית בפרט. במקרה של האטה בכלכלות אלה, החברות במדד MDAX יתקשו יותר "לברוח" ולמקד משאבים באזורים אחרים.

כמו כן, מדד MDAX מתומחר בפרמיה בהשוואה למדד DAX, ברמה של 15%-20% במכפיל ההון - ולכן, במקרה של שינוי כיוון בשוק ותחילתו של גל ירידות, ייתכן שהשוק יהיה אגרסיבי יותר בנוגע לאפיקים היקרים יותר.

למרות גורמי סיכון אלה, אנו מאמינים כי השקעה במניות השורה השנייה בגרמניה היא אטרקטיבית בתקופה זו, ומאפשרת דרך מעניינת לגיוון חשיפת תיק המניות לאירופה ולגרמניה.

■ הכותב הוא אנליסט אירופה בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

קולעים סל

מדריך לקרנות סל

קרן הסל iShares MDAX UCITS ETF

סימול: DAXEX GY

המדד הנעקב: MDAX - מדד מניות "השורה השנייה" בגרמניה

היקף נכסים מנוהלים: כ-2.3 מיליארד אירו

מחזור מסחר יומי ממוצע: 23 אלף מניות

דמי הניהול: 0.51% בשנה

ההחזקות הגדולות בקרן: יצרנית המטוסים Airbus (כ-11%), חברת הנדל"ן Deutche Wohnen (כ-6%), חברת הסחורות ויצרנית הפולימרים Covestro (כ-5%) וחברת הרהיטים Steinhoff (כ-4%)