זינוק חד ברווחי בנק דיסקונט ברבעון השלישי: 313 מיליון שקל

ההכנסות רשמו עלייה של 9.9% ל-2.107 מיליארד שקל, מהם 1.207 מיליארד שקל בהכנסות ריבית ■ התשואה להון רשמה עלייה בשנה האחרונה והגיעה ל-8.6% בסוף הרבעון החולף

למרות עלייה בהפרשות להפסדי אשראי, בנק דיסקונט פרסם היום תוצאות חזקות לרבעון השלישי. הבנק, בניהולה של לילך אשר טופילסקי, הרוויח ברבעון השלישי 329 מיליון שקל - זינוק של 66% לעומת הרווח ברבעון המקביל.

הגידול ברווח התבסס על צמיחה בפעילות הבנק וריסון שורת ההוצאות, אבל נרשם גם בזכות הכנסות חריגות בגובה של 60 מיליון שקל ממימוש השקעות בקרנות פימי ופורטיסימו, שהתבצעו ברבעון השלישי, וכן רווחים ממימוש אג"ח, שהבנק ביצע בהיקף של 72 מיליון שקל, לעומת 43 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2016.

הרווח של הבנק ברבעון השלישי משקף תשואה על ההון של 8.6%, לעומת תשואה של 5.5% בלבד ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של 2017 הרוויח דיסקונט 888 מיליון שקל - עלייה של 17% לעומת התקופה המקבילה.

צמיחה באשראי לעסקים קטנים

דיסקונט ממשיך באסטרטגיה של צמיחה אגרסיבית באשראי. במהלך הרבעון השלישי גדל התיק ב-3.3% ל-148.9 מיליארד שקל, והשלים צמיחה של קרוב ל-7% בתוך שנה.

צמיחת האשראי ברבעון השלישי בלטה בעיקר בתחום העסקים הקטנים. בתוך רבעון גדל האשראי ב-1.6 מיליארד שקל ל-38.1 מיליארד שקל, כשבסך הכל מתחילת השנה קצב צמיחת האשראי במגזר זה כבר מגיע ל-11.5%.

נראה כי בדיסקונט סימנו את המגזר הזה כמגזר אסטרטגי, בין השאר, מכיוון שבעוד במגזר משקי הבית חלה במשק הרעה במוסר התשלומים, בעקבות הקלות בהליך פשיטת רגל, במגזר העסקי הליך פשיטת הרגל עדיין נחשב למורכב, ולכן רמת הסיכון במתן האשראי נמוכה יותר.

צמיחה רבעונית נרשמה גם באשראי הקמעוני, כ-2.5% הן במשכנתאות והן בצרכני.

כאמור, לצמיחה החדה גם יש מחיר בדמות ההפרשות: ההפרשות להפסדי אשראי עמדו ברבעון על סכום של 187 מיליון שקל, המשקף שיעור הפרשות גבוה של 0.5% מהתיק - גבוה משמעותית לעומת ההפרשות בבנקים האחרים.

"הצמיחה האגרסיבית יחסית מביאה גם לגידול בהפרשות, ואנו מעריכים שנמשיך לראות את דיסקונט מציג הפרשות גבוהות מהסקטור", כתב מנהל המחקר של לידר שוקי הון, אלון גלזר.

במגזר משקי הבית עמדו ההפרשות ברבעון השלישי על 94 מיליון שקל - זינוק של 84% לעומת הרבעון המקביל. במגזר העסקים הקטנים, הגיעו ההפרשות ל-25 מיליון שקל ברבעון, לעומת 4 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל.

לפי הערכות, גם ברבעון הזה ביצע דיסקונט הפרשות בגין החוב של קבוצת יורוקום, שבשליטת שאול אלוביץ'. בסקטור מידע ותקשורת עמד היקף ההפרשות ברבעון על כ-40 מיליון שקל - ככל הנראה, רובן בגין האשראי שניתן לאלוביץ'. בסך הכל, בתשעת החודשים הראשונים של 2017 עמד היקף ההפרשות בסקטור זה על 174 מיליון שקל.

נזכיר כי דיסקונט הוא הנושה הגדול ביותר של קבוצת יורוקום, עם חוב המוערך בחצי מיליארד שקל. בימים אלה מנסה הבנק, יחד עם שאר הנושים של יורוקום, לגבש הסדר חוב בקבוצה.

הצמיחה של הבנק מתבטאת גם בתחום העמלות. ההכנסות מעמלות הצליחו לעלות בקרוב ל-3% ברבעון ל-694 מיליון שקל, זאת למרות שחיקה קלה בהכנסות מעמלות העו"ש. לכך תרם גידול משמעותי של 6%-8% בהכנסות מכרטיסי אשראי ומפעילות בני"ע, שנרשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה.

דיסקונט מצליח לבלום את הוצאות השכר, ואף לרשום ירידה, הודות לתוכנית הפרישה מרצון לעובדי הבנק. הוצאות השכר עמדו על 837 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל.

ההתייעלות בבנק נמשכת, וברבעון השלישי נסגרו שלושה סניפים נוספים של דיסקונט. יחס היעילות הגיע ברבעון לנתון נאה של פחות מ-68%, בעוד שרק לפני כשלוש שנים הוא עמד על 75%.

בתשעת החודשים הראשונים של 2017 ירדו הוצאות השכר בקרוב ל-2%, בשל מימוש תוכנית פרישה מרצון. בזמן הקרוב לא צפויה תוכנית כזו, ואף צפויה התרחבות מסוימת בכאל ובדיסקונט ניו יורק, שיגדילו את שורת ההוצאות - אבל בטווח הארוך, המטרה בבנק היא לשמור על יציבות בשורה ההוצאות.

ברבעון הנוכחי תרמו מימושים בקרנות פורטיסימו (בחברת דיפ טק) ופימי (בחברת אורמת) לרווחי הבנק. בדיסקונט מציינים כי ברבעון הרביעי צפויים רווחים של עוד 18 מיליון שקל ממימושים - ובסך הכל להגיע השנה ליותר מ-200 מיליון שקל.

בנושא הדיבידנד אין עדיין בשורה בבנק. נראה כי בדיסקונט עדיין מעדיפים להתמקד בצמיחת האשראי תוך עמידה ביעדי ההון, ולא ממהרים לחלק עודפים לבעלי המניות.